سئو منفی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

سئو منفی چیست و چگونه آن را خنثی کنیم؟
آنچه در این مقاله میخوانید:

سئو منفی (Negative SEO)، انواع آن و راهکارهای مقابله با آن را بشناسید!

 

آیا نتایج سئو ترافیک جستجوی ارگانیک شما در ماه های اخیر به شدت کاهش یافته است و نمی توانید دلیل آن را بفهمید؟ پس شاید سئو منفی می تواند دلیل آن باشد. اما قبل از اینکه در مورد شناسایی، انحراف و مقابله با با سئو منفی صحبت کنیم، بیایید مطمئن شویم که آن را درک کرده‌ایم…

 

سئو منفی چیست؟

سئو منفی زمانی است که یک رقیب از تاکتیک های کلاه سیاه استفاده می کند تا سعی کند رتبه یک وب سایت یا صفحه وب رقیب را خراب کند. این عمل نه تنها غیراخلاقی، بلکه گاهی غیرقانونی است.

 

انواع حملات منفی سئو

ایجاد لینک‌های با کیفیت پایین در مقیاس بالا شاید رایج‌ترین و پیچیده‌ترین نوع سئو منفی باشد، زیرا انجام آن بسیار آسان و ارزان است. وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که هزاران بک لینک هرزنامه را بدون هیچ هزینه‌ای می‌فروشند.

 

سایر انواع رایج سئو منفی عبارتند از:

  • ارسال درخواست حذف لینک جعلی
  • گذاشتن نظرات منفی جعلی
  • هک کردن سایت ها و سایر اشکال حملات سایبری

 

 

آیا سئو منفی موثر است؟

موضع رسمی گوگل در مورد این موضوع تا سال 2021 منفی است و سال هاست که همینطور بوده است. جان مولر، مدافع جستجو در گوگل، این روزها اساساً سئوی منفی را یک الگوی رفتاری می نامد:

 

 

جان مولر، مدافع جستجو در گوگل، این روزها اساساً سئوی منفی را یک الگوی رفتاری می نامد

 

گری ایلیس، یکی دیگر از نمایندگان گوگل، اظهارات مشابهی را بیان کرده است:

[من] صدها مورد فرضی سئوی منفی را بررسی کردم، اما هیچ کدام دلیل واقعی آسیب دیدن یک وب سایت نبوده است. […] در حالی که سرزنش سئوی منفی آسان‌تر است، معمولاً مقصر کاهش ترافیک چیز دیگری است که شما در مورد آن نمی‌دانید – شاید به‌روزرسانی الگوریتم یا مشکلی در وب‌سایت آنها.

 

اما بسیاری از کارشناسان سئو به شما خواهند گفت که در نظر گرفتن ادعاهای گوگل همیشه بهترین ایده نیست. بنابراین این چیزی است که ما فکر می کنیم:

 

سئو منفی هنوز هم می تواند موثر باشد، اما مشکل آن بسیار کمتر از گذشته است.

 

می‌دانم که این بیانیه جسورانه‌ای است، بنابراین اجازه دهید به این موضوع بپردازم که چرا به این باور داریم.

 

1. اکنون گوگل به جای کاهش رتبه سایت ها، ارزش هرزنامه لینک ها را کاهش می دهد

پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل است که برای دریافت هرزنامه لینک ها طراحی شده است.

قبل از سال 2016 به این صورت عمل می کرد:

پنگوئن هجوم لینک های هرزنامه را به یک وب سایت می بیند. وب سایت ممکن است در نتایج جستجوی ارگانیک (به عنوان مثال، رتبه بندی و کاهش ترافیک) تنزل یابد.

اما پس از آن، گوگل پنگوئن 4.0 را منتشر کرد. اکنون، به جای کاهش رتبه کل سایت ها، گوگل ارزش هرزنامه لینک ها را کاهش می دهد (یا حداقل تلاش می کند).

 

در اینجا گری ایلیز تفاوت بین کاهش ارزش و تنزل رتبه را توضیح می‌دهد:

تنزل دادن یعنی تنظیم و تغییر رتبه یک سایت. بی ارزش کردن مانند “اوه، نگاه کنید، برخی از هرزنامه‌ها به سمت این سایت می آیند. بیایید مطمئن شویم که بر رتبه آن تأثیر نخواهد گذاشت.”

 

به طور خلاصه، گوگل سعی می‌کند لینک‌های با کیفیت پایین را شناسایی و نادیده بگیرد تا بر رتبه‌بندی شما تأثیری نگذارند. گوگل به وضوح در نادیده گرفتن این حمله منفی آشکار سئو کار بسیار خوبی انجام می دهد.

 

2. پنگوئن 4.0 “گرانول تر” است

پنگوئن برای تنزل دادن کل سایت‌های دارای لینک هرزنامه استفاده می‌شد. بنابراین، اگر یک حمله منفی سئو را در یک صفحه تجربه کنید، پنگوئن کل سایت شما را جریمه می‌کند و رتبه‌بندی در سراسر صفحه کاهش می‌یابد.

اما از پنگوئن 4.0، همه چیز همیشه اینطور کار نمی کند. در اینجا آنچه گوگل در بیانیه رسمی خود گفته است را می خوانید:

 

“… پنگوئن اکنون ارزش هرزنامه‌ها را با تنظیم رتبه‌بندی بر اساس سیگنال‌های هرزنامه به جای تأثیر بر رتبه‌بندی کل سایت کاهش می‌دهد.”

گیج شدید؟ بیایید برایتان بهتر توضیح دهیم:

پنگوئن تلاش می‌کند تا هرزنامه لینک‌های پیچیده مرتبط با اکثر حملات منفی سئو را بی‌ارزش (نادیده بگیرد). با این حال، پنگوئن همچنان به دنبال جریمه کردن کسانی است که عمداً به صورت الگوریتمی پیوندهای دستکاری می‌سازند. این تمام هدف پنگوئن است. اگر لینک هرزنامه را ببیند، ممکن است تصمیم بگیرد صفحه ای را که پیوندهای دستکاری شده به آن نشان می دهد، زیربخشی از وب سایت یا کل وب سایت را کاهش دهد. بستگی دارد.

به عبارت دیگر، شانس موفقیت یک حمله سئو منفی در حال حاضر کمتر از دوره قبل از پنگوئن 4.0 است. علاوه بر این، اگر موفقیت آمیز باشد، احتمالاً گوگل کل سایت شما را کاهش نخواهد داد. بنابراین تأثیر منفی واقعی آن احتمالاً بسیار کمتر از گذشته فاجعه بار خواهد بود.

 

3. مدل کسب و کار گوگل بر کار نکردن سئو منفی متکی است

سئو منفی تاکتیکی است که معمولاً توسط صاحبان وب سایت استفاده می شود که نمی توانند به تنهایی رتبه بندی کنند.

آنها به جای بهبود سایت خود، از سئو منفی استفاده می کنند تا رقبای شایسته تر را که بالاتر از آنها قرار می گیرند، از بین ببرند.

این شبیه رقابت با یوسین بولت در المپیک و بستن بند کفش های او بهم است!

اگر اجازه داده می شد، هیچ کس بازی های المپیک را تماشا نمی کرد. تماشای یک بازنده که در حال تقلب به سمت اوج است، لذتی ندارد. به طور مشابه، اگر صفحه با رتبه برتر همیشه هرزنامه باشد، هیچ کس از گوگل استفاده نمی کند. و اگر کسی از گوگل استفاده نکند، شرکت هیچ درآمدی از تبلیغات ندارد و کسب و کار آنها از هم خواهد پاشید.

به همین دلیل گوگل پنگوئن 4.0 را معرفی کرد. به همین دلیل است که در زمان واقعی اجرا می شود و هدف آن کاهش ارزش هرزنامه لینک ها به جای کاهش کل وب سایت ها است. و به همین دلیل است که گوگل به سرمایه گذاری در تلاش برای خنثی کردن سئو منفی ادامه می دهد.

 

4. هرزنامه لینک تنها نوع سئو منفی نیست

سه نکته بالا توضیح می دهد که چرا حملات سئوی منفی مبتنی بر لینک بسیار کمتر از گذشته مشکل ساز هستند.

اما همه حملات منفی سئو مبتنی بر لینک سازی نیستند. کسی می تواند وب سایت شما را هک کند و پیوندهای هرزنامه را تزریق کند، نظرات منفی جعلی را به صورت آنلاین ارسال کند یا بسیار چیزهای بدتر دیگر.

این نکته مهمی است که باید در نظر داشت.

تشخیص و انحراف سئوی منفی دیگر به معنای یافتن و رد کردن پیوندها از وب سایت های مخدوش نیست. در حال حاضر این در مورد مراقبت از حضور آنلاین خود و به کارگیری اقدامات امنیتی مثبت برای دور نگه داشتن “بدها” است.

 

 

نحوه شناسایی، اجتناب و رفع رایج ترین انواع حملات منفی سئو

در زیر قصد دارم نحوه شناسایی و دفاع در برابر این هفت نوع حمله منفی سئو را توضیح دهم:

  1. ساخت لینک اسپم
  2. درخواست حذف پیوند جعلی
  3. تخریب محتوا
  4. پارامترهای URL نادرست
  5. بررسی های جعلی
  6. هک کردن سایت شما
  7. حملات DDoS

بیایید با تاکتیکی که معمولاً با سئو منفی مرتبط است شروع کنیم.

 

1. ایجاد لینک هرزنامه

ایجاد لینک‌های بی‌کیفیت به یک سایت رقیب احتمالاً رایج‌ترین شکل سئو منفی و مطمئناً ساده‌ترین شکل است که سئو خارجی سایت شما را هدف قرار می دهد.

خواه این پیوندهای هرزنامه با خرید بک لینک از افراد ارائه دهنده خدمات لینک سازی انجام شود، هرزنامه نظرات Scrapebox یا یک PBN (شبکه وبلاگ خصوصی) آمده باشند، نتیجه یکسان است: هجوم ناگهانی لینک های مبهم که به سایت شما میرسند.

 

چگونه لینک های اسپم می توانند به سایت شما آسیب بزنند

در مورد سئو منفی دو روش برای پیوند دادن به هرزنامه وجود دارد و یک سئوی نادرست ممکن است از یکی (یا در واقع هر دو) از آنها استفاده کند.

  1. رویکرد حجم: ایجاد هزاران هزار پیوند با کیفیت پایین در سایت شما.
  2. رویکرد متن لنگر بیش از حد بهینه شده: نشان دادن تعداد زیادی لینک با متن لنگر با تطابق دقیق در یک صفحه رتبه بندی برای دادن نسبت متن لنگر غیر طبیعی به آن.

هدف هر دو رویکرد این است که سایت شما را جریمه کند – چه به صورت الگوریتمی توسط پنگوئن یا از طریق یک اقدام دستی از تیم اسپم گوگل.

خوشبختانه هر دوی این تاکتیک ها به راحتی قابل تشخیص هستند.

نحوه تشخیص حمله لینک اسپم

در اینجا سه ​​روش وجود دارد که می توانید از آنها برای شناسایی پیوندهای هرزنامه (که شما نساخته اید) استفاده کنید که به سایت شما اشاره می کنند.

 

روش 1: پیوندهای هرزنامه را در زمان واقعی پیدا کنید

ساده ترین راه برای تشخیص حمله هرزنامه لینک فعال، نظارت بر بک لینک های جدید است که به سایت شما اشاره می کنند.

شما می توانید این کار را با تنظیم یک هشدار Backlinks در Ahrefs’ Alerts انجام دهید.

 

Alerts > Backlinks > New alert > Enter domain > New backlinks > Set email interval > Add

 

 

روش 1: پیوندهای هرزنامه را در زمان واقعی پیدا کنید

 

یک ایمیل معمولی دریافت خواهید کرد که شما را از تمام پیوندهای جدیدی که Ahrefs کشف کرده است و به سایت شما اشاره می کند، مطلع می کند.

 

پیوندهای جدیدی که Ahrefs کشف کرده است

 

 

تصویر بالا توزیع استاندارد روزانه دامنه های ارجاع دهنده جدید به ahrefs.com را نشان می دهد. پیوندهای دامنه های 0-30 DR همیشه رایج تر خواهند بود. برخی از آنها اسپم هستند. طبیعی است و جای نگرانی نیست.

پس از تنظیم هشدار و بررسی تاریخچه دامنه های ارجاع دهنده جدید، باید در مورد هجوم پورتفولیو بک لینک روزانه خود ایده ای داشته باشید. اگر تعداد غیر عادی دامنه های ارجاع دهنده جدید را مشاهده کردید، تقریباً به طور قطع یک حمله سئو منفی است.

 

روش 2: دامنه ها و نمودار صفحات ارجاع را بررسی کنید

از دامنه ها و نمودارهای صفحات ارجاع دهنده در اکسپلورر سایت Ahrefs استفاده کنید تا به سرعت اسپک ها را در نمایه بک لینک خود شناسایی کنید.

Site Explorer > Enter domain > Overview

 

روش 2: دامنه ها و نمودار صفحات ارجاع را بررسی کنید

 

 

اکنون، توجه به این نکته مهم است که افزایش ناگهانی دامنه های ارجاع دهنده می تواند چیز خوبی باشد. به عنوان مثال، یکی از پست‌های شما ممکن است وایرال شده باشد، یا می‌توانید با یک کمپین تبلیغاتی موفقیت‌آمیز داشته باشید. اما می تواند نشانه‌ای از حمله منفی سئو نیز باشد.

در اینجا نحوه بررسی بیشتر با استفاده از Ahrefs Site Explorer آمده است:

  1. روی گزارش Backlinks کلیک کنید
  2. حالت را به “یک پیوند در هر دامنه” تغییر دهید
  3. روی فیلتر Dofollow کلیک کنید
  4. روی فیلتر بک لینک های جدید کلیک کنید
  5. دوره ای را انتخاب کنید که سنبله رخ داده است
  6. نتایج را با افزایش ترافیک دامنه مرتب کنید

 

 

گزارش اچرف

 

 

احتمالاً برخی از الگوها را در صفحات ارجاع دهنده و متن های لنگر خواهید دید. شما می توانید آن را نیز فیلتر کنید. در این مثال، من مقداری هرزنامه از blogspot.com پیدا کردم:

 

اعمال فیلتر به گزارش

 

 

بیشتر هرزنامه‌های پیوند پیچیده نیستند، بنابراین اگر چنین باشد، به سرعت روندها را تشخیص خواهید داد.

با این حال، من باید به شما در مورد کلیک کردن بر روی وب سایت ها و لینک های فیشینگ هشدار دهم. بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا می تواند تهدیدات امنیتی باشد.

 

روش 3: گزارش Anchors را بررسی کنید

دو روش اول برای یافتن حملات با حجم بالا بسیار مؤثر هستند، جایی که شخصی صدها یا هزاران پیوند را در سایت شما پیاده سازی می کند. اما تشخیص تلاش برای دستکاری نسبت متن لنگر شما نیز آسان است.

در اینجا نحوه انجام آن در Site Explorer آمده است:

  1. روی گزارش Anchors کلیک کنید
  2. پیوندهای Dofollow را انتخاب کنید
  3. به رفر نگاه کن ستون صفحات با درصد استفاده از متن لنگر

 

ادامه گزارش

 

 

اگر درصد بالایی از لنگرهای غنی از کلمات کلیدی را مشاهده کردید، می‌تواند نشانه‌ای از شیوه‌های بد لینک‌سازی یا در واقع یک حمله سئو منفی مبتنی بر لینک دزدکی باشد.

در این مورد، متن لنگر زیر را یافتم که توسط چندین دامنه و صفحه ارجاع دهنده به اشتراک گذاشته شده است:

 

 

 

 

 

با توجه به اینکه احتمال کمی وجود دارد که چندین سایت قانونی با چنین لنگر طولانی و خاصی به ما لینک دهند، این احتمالاً نوعی هرزنامه لینک است. ما می‌توانیم با کلیک کردن بر روی علامت در Ref بیشتر تحقیق کنیم.

 

روش 4: گزارش IP های ارجاع را بررسی کنید

داشتن لینک از بسیاری از دامنه های ارجاع دهنده در یک IP زیرشبکه می تواند نشانه دیگری از حمله منفی سئو باشد.

چرا؟ زیرا این اغلب نشان می دهد که سایت ها در یک مکان میزبانی می شوند. اگر بسیاری از سایت ها در یک مکان میزبانی می شوند، به احتمال زیاد همان شخص مالک آنها است. و اگر همان شخص مالک آنها باشد، احتمالاً PBN است.

برای مشاهده تفکیک این موضوع، گزارش Referring IPs را در Site Explorer بررسی کنید.

 

 

 

توجه به این نکته مهم است که داشتن پیوند از چند دامنه در یک زیرشبکه چندان غیرعادی نیست. اما داشتن صدها یا حتی هزاران دامنه ارجاع دهنده از یک زیرشبکه مشکل است. اگر کمی عمیق تر بگردیم، همان اسپم های قدیمی وبلاگ را می بینیم:

 

 

 

نحوه مقابله با حمله هرزنامه لینک

حذف لینک های هرزنامه عملا غیرممکن است، بنابراین تنها کاری که می توانید به طور فعال انجام دهید این است که آنها را رد کنید. اینجاست که شما فهرستی از صفحات پیوند دهنده (یا وب‌سایت‌ها) را در قالبی خاص به Google آپلود می‌کنید، که به طور مؤثر به آن‌ها می‌گوید: «من این پیوندها را تضمین نمی‌کنم – لطفاً آنها را نادیده بگیرید».

اما موضوع اینجاست:

از زمان معرفی پنگوئن 4.0 که ارزش هرزنامه لینک ها را کاهش می دهد و در زمان واقعی اجرا می شود، اتفاق نظر بین سئوکاران این است که نیازی به رد کردن لینک ها نیست، مگر اینکه ابتدا اثرات منفی آنها را تجربه کنید (یعنی کاهش رتبه/ترافیک).

دلیل آن این است که گوگل در نادیده گرفتن هرزنامه های لینک آشکار بسیار خوب است، بنابراین رد کردن آن اغلب فقط اتلاف وقت شما است.

 

علاوه بر این، رد کردن پیوندهای اشتباه می تواند آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشد.

در اینجا ماری هاینز – متخصص پنالتی های گوگل – در این مورد می گوید:

من می گویم که برای اکثر سایت ها، اگر توسط هجوم لینک های اسپم مورد حمله قرار می گیرید، می توانید آنها را نادیده بگیرید. با این حال، اگر هر یک از موارد زیر درست باشد، من همچنان پیوندها را رد می کنم:

  • شما در گذشته سابقه پیوندهای خودساخته برای اهداف سئو را دارید.
  • شما در یک عمود رقابتی فوق العاده قرار دارید. من معتقدم الگوریتم‌های سخت‌تری در این جایگاه‌ها وجود دارد که می‌تواند سئو منفی را کمی موثرتر کند.
  • افت ترافیک را مشاهده می کنید که همزمان با هجوم لینک ها است و هیچ توضیح دیگری برای این افت وجود ندارد.

 

به خاطر داشته باشید که فقط در صورتی باید کل دامنه ها را رد کنید که مطمئن هستید هیچ یک از بک لینک های آنها قانونی نیست. اگر در مورد کل این فرآیند مطمئن نیستید، با متخصصی مانند پانا مارکتینگ مشورت کنید و از خدمات مشاوره سئو ما بهره مند شوید.

 

 

2. درخواست حذف لینک جعلی

این یک فرم به خصوص دزدکی از سئو منفی است که در آن سئوکاران غیراخلاقی ایمیل هایی مانند این را به سایت هایی که به شما پیوند می دهند ارسال می کنند:

مدیر محترم سایت

سایت مشتری ما X پیوندهایی در صفحه Y شما دارد.

با توجه به تغییرات اخیر در الگوریتم گوگل، ما دیگر نیازی به این پیوندها نداریم و از شما درخواست حذف آنها را داریم.

متشکرم،

 

اگر انگیزه آنها تنها از طریق ایمیل مشخص نیست، آنها سعی می کنند سایت ها را وادار کنند تا بهترین لینک های شما را حذف کنند.

چگونه درخواست لینک جعلی می تواند به سایت شما آسیب برساند
در مورد اینکه آیا حمله هرزنامه لینک به سایت شما کار می کند یا خیر، نباید شکی وجود داشته باشد. چنین حملاتی نادر هستند، اما تأثیر آنها می تواند بسیار زیاد باشد.

تصور کنید بسیاری از بهترین بک لینک های خود را یک شبه از دست داده اید. این باعث می شود رتبه شما مانند یک سنگ سقوط کند.

نحوه تشخیص حمله حذف لینک
هیچ راهی برای جلوگیری از انتشار درخواست‌های حذف جعلی وجود ندارد – این از کنترل شما خارج است.

اما کاری که می توانید انجام دهید این است که به دنبال نشانه های حمله حذف لینک فعال باشید و در اسرع وقت برای محافظت از بک لینک های خود اقدام کنید.

برای این کار می توانید از Ahrefs Alerts استفاده کنید.

هشدارهای بک لینک Ahrefs علاوه بر نمایش تمام لینک های جدید که به سایت شما اشاره می کنند، می توانند در مورد بک لینک های از دست رفته نیز به شما اطلاع دهند.

 

 

 

سپس ایمیل های دوره ای دریافت خواهید کرد که به شما در مورد بک لینک های از دست رفته مانند زیر هشدار می دهند:

 

 

 

اگر متوجه ناپدید شدن بک لینک های با کیفیت شده اید، باید بدون توجه به هرگونه سوء ظن حمله منفی سئو، این موضوع را بیشتر بررسی کنید.

اغلب، دلیل قانونی برای حذف وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، ممکن است صفحه حذف شده باشد، هدایت شود، یا محتوا بروز شده باشد.

اما اگر هیچ دلیل آشکاری برای بسیاری از لینک های از دست رفته نمی بینید، ممکن است نشانه ای از یک حمله حذف لینک باشد. در این صورت، ارزش آن را دارد که به سایت پیوند دهنده (قبلی) مراجعه کنید و بپرسید که چرا پیوند شما حذف شده است.

اگر کسی واقعاً درخواست حذف پیوند جعلی ارسال کرده باشد، به سرعت از این طریق متوجه خواهید شد. و حتی اگر دلیل قانونی برای حذف پیوند وجود داشته باشد، ممکن است دوباره آن را اضافه کنند.

 

 

چگونه در برابر درخواست های حذف لینک جعلی مبارزه کنیم؟

هنگامی که متوجه شدید که یک حمله حذف پیوند در حال انجام است، دو روش عمل وجود دارد:

  • اگر پیوند شما قبلاً حذف شده است، با سایت‌هایی که قبلاً پیوند شما را حذف کرده‌اند تماس بگیرید، به آنها اطلاع دهید که این درخواست از شرکت شما نشات گرفته است و از آنها بخواهید پیوند را مجدداً بازگردانند.
  • اگر سایت همچنان در حال پیوند است، هشدارهای بک لینک خود را دقیق تر زیر نظر داشته باشید و در صورت از دست دادن لینک های بیشتری اقدام مناسب را انجام دهید.

 

3. تخریب محتوا

تخریب محتوا زمانی است که شخصی محتوای شما را کپی می کند و آن را کلمه به کلمه در سایت دیگری پست می کند.

بیشتر اوقات، این کار با بدخواهی انجام نمی شود. افرادی که محتوای شما را تخریب می کنند معمولاً فقط سعی می کنند محتوای رایگان دریافت کنند. آنها سعی نمی کنند به سایت شما آسیب بزنند، اما هنوز هم ممکن است اتفاق بیفتد.

 

چگونه حملات خراش محتوا می تواند به سایت شما آسیب برساند

وقتی محتوا در چندین سایت در وب تکرار می شود، گوگل آن را دوست ندارد. آنها معمولاً یک نسخه را برای رتبه بندی انتخاب می کنند و بقیه را نادیده می گیرند. من باید در اینجا اشاره کنم که هیچ اشکالی ندارد که محتوای خود را در سایت های معتبر با یک پیوند به پست اصلی خود ارسال کنید.

اما وقتی شخصی محتوای شما را بدون ذکر منبع کپی می کند، می تواند خبر بدی باشد. شما امیدوارید که گوگل آنقدر هوشمند باشد که سایت شما را به عنوان منبع اصلی محتوا تشخیص دهد. و در بیشتر مواقع همینطور است. اما نه همیشه!

این اغلب زمانی اتفاق می افتد که محتوای شما خراشیده شده و در یک وب سایت معتبر ارسال شود. گاهی اوقات گوگل آن قدرت را به این معنا می بیند که محتوا باید از آنجا سرچشمه گرفته باشد. و اگر شخصی که محتوای شما را خراش و بازنشر می کند نیز این کار را انجام می دهد… … پس شما واقعاً مشکلی جدی دارید.

 

نحوه تشخیص حمله خراش محتوا

سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا محتوای شما خراشیده شده است این است که به سادگی یک پاراگراف را از صفحه خود کپی کنید و آن را در گوگل (با علامت نقل قول) بچسبانید (پیست کنید).

 

 

 

 

مراقب باشید که گوگل فقط تا 32 کلمه را جستجو می کند و هر چیزی را در پرس و جوی بالاتر از این حد نادیده می گیرد.

اگر مشکوک هستید که برخی از URL های شما ممکن است در اثر خراش دادن محتوا آسیب دیده باشند، همیشه می توانید وضعیت آنها را در کنسول جستجوی Google تأیید کنید. چیزی که شما به دنبال آن هستید چیزی به نام “معاونت منتخب گوگل” است.

پس از چسباندن URL در نوار آدرس GSC در قسمت Coverage، آن را پیدا خواهید کرد:

 

 

 

شما باید URL بازرسی شده را در آنجا ببینید. این بدان معنی است که گوگل URL بازرسی شده را معتبرترین نسخه محتوا می داند. اگر URL داخلی دیگری را در آنجا مشاهده کردید، مشکل محتوای تکراری دارید. اگر یک URL خارجی در آنجا مشاهده کردید، با سئو منفی روبرو هستید.

برای چندین صفحه، این یک کار وقت گیر خواهد بود. بنابراین در عوض، می‌توانید از ابزارهایی استفاده کنید که به صراحت برای یافتن محتوای خراشیده شده در مقیاس ساخته شده‌اند، مانند Copyscape.

اگر لیستی از URL های خارجی تکراری دارید، می توانید از ابزار تجزیه و تحلیل دسته ای استفاده کنید و بررسی کنید که آیا هر یک از آن URL ها ترافیک ارگانیک دریافت می کنند یا خیر. URL ها را بر اساس ترافیک مرتب کنید:

 

 

 

اگر هر URLی را پیدا کردید که ترافیک ارگانیک دریافت می‌کند، حذف محتوای آن موفقیت‌آمیز بود. با این حال، همانطور که قبلاً اشاره کردم، احتمال بسیار کمی وجود دارد که این تاکتیک کار کند.

 

چگونه با تخریب محتوا مقابله کنیم؟

شما فقط باید در صورت ایجاد مشکل با حذف محتوا “مقابله کنید”.

میگویند که: دزدی دزدی است. بنابراین اگر از اینکه کسی محتوای شما را می دزدد خوشحال نیستید، می توانید سه کار را انجام دهید:

 

1) یک پیوند انتساب بخواهید

این به ندرت اتفاق می‌افتد، اما اگر سایتی که محتوای شما را حذف کرده است، با کیفیت است، و احساس می‌کنید که پیوندی از آن‌ها ممکن است به رتبه‌بندی شما کمک کند، از آن‌ها بخواهید تا یک پیوند انتساب به پست خراش‌شده اضافه کنند.

 

2) یک شکایت DMCA ثبت کنید

اگر محتوای خراشیده شده ترافیک ارگانیک شما را بدزدد، باید موارد را تشدید کنید. قبل از انجام این کار، فقط مطمئن شوید که هدف مخربی در پشت آن وجود دارد و هیچ شانسی برای دریافت پیوند اسناد متعارف وجود ندارد.

برای وادار کردن Google به حذف موارد تکراری، باید یک شکایت DMCA (قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال) علیه هر صفحه‌ای که محتوای شما را کپی کرده است، ارسال کنید.

می توانید این کار را با استفاده از داشبورد DMCA Google انجام دهید.

 

 

 

متأسفانه، این یک روند سریع نیست.

اگر می‌خواهید آن را مرور کنید، به منبع کمک حقوقی Google بروید و روی گزینه‌هایی که مشکل شما را توضیح می‌دهند کلیک کنید. هنگامی که به مرحله «ایجاد درخواست» رسیدید، ارائه تا حد امکان جزئیات برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن هر درخواست حذف مهم است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند حذف DMCA، به این راهنما از The Copyright Alliance مراجعه کنید.

 

مهم

درخواست حذف DMCA باید آخرین راه حل شما برای محافظت از محتوای دارای حق نسخه برداری آنلاین باشد. فقط زمانی باید از آن استفاده کنید که سایتی آشکارا حق چاپ شما را (بدون ذکر منبع) نقض کند و به درخواست‌های حذف (یا نسبت دادن) محتوا پاسخی ندهد.

 

3) از ساختار پیوند داخلی مناسب اطمینان حاصل کنید

اگر محتوای خراشیده شده با محتوای اصلی یکسان باشد، با لینک های داخلی اصلی به وب سایت شما اشاره می کند. این پیوندها هیچ ارزش لینکی برای شما به ارمغان نمی‌آورند، اما در نشان دادن محتوای خراشیده شده آن خوب هستند.

از طرف دیگر، اگر آنها همه لینک ها را حذف کنند، هنوز هم برای موتورهای جستجو باید به راحتی قابل تشخیص باشد زیرا معمولاً پروفایل های لینک داخلی و خارجی بسیار بهتری دارد. ساختار پیوند داخلی مناسب یکی از مهم ترین تاکتیک های سئو داخلی است.

 

 

4. پارامترهای URL نادرست

پارامترهای URL مقادیری هستند که در رشته URL صفحه تنظیم شده اند. در مثال زیر، پارامتر “size” مقدار “small” است:

http://www.example.com/?size=small

این پارامترها معمولاً در سیستم‌های تجارت الکترونیک (و سایر سیستم‌ها) برای فیلتر کردن و مرتب‌سازی صفحات استفاده می‌شوند.

 

 

چگونه پارامترهای URL نادرست می تواند به سایت شما آسیب برساند

اگر سایت شما به خوبی پیکربندی نشده باشد، پارامترهای URL می توانند انواع مشکلات ایندکس را ایجاد کنند.

یک صفحه ممکن است چندین بار ایندکس شود، تنها با تغییرات جزئی در محتوا. سئوی مبهم می تواند از این به نفع خود استفاده کند. چگونه؟ با پیوند دادن به صفحات سایت خود با استفاده از پارامترهای جعلی.

Google می‌تواند این پیوندها را دنبال کند و – اگر سایت به درستی راه‌اندازی نشده باشد – صفحات را فهرست کند.

 

نحوه تشخیص حمله پارامتر نادرست

شاید ساده ترین راه برای شناسایی این نوع حمله، بررسی گزارش پوشش در کنسول جستجوی گوگل باشد. اگر جهش قابل توجهی در صفحات ایندکس شده مشاهده کردید، می تواند نشان دهنده حمله باشد.

 

نحوه مقابله با حملات پارامترهای نادرست

بهترین راه برای «مقابله» در برابر چنین حملاتی در وهله اول انجام اقدامات پیشگیرانه است. خوشبختانه انجام این کار آسان است. من یک پارامتر جعلی به URL پست نکات SEO خود اضافه کرده ام. صفحه در آن URL بارگیری می شود.

ولی…

ما تگ متعارف خود ارجاع دهنده “canonical” را در جای خود داریم که به Google اجازه می دهد تا بداند نسخه واقعی این صفحه چیست.

<link rel=”canonical” href=”https://ahrefs.com/blog/seo-tips/” />

این به آنها می گوید که آنها فقط باید URL ریشه را ایندکس کنند و هر پارامتر اضافی را نادیده بگیرند.

در بیشتر موارد، استقرار این استانداردهای خودارجاعی باید برای جلوگیری از این نوع حمله سئو منفی کافی باشد.

 

 

5. نظرات جعلی

احتمالاً وقتی می خواهید از یک رستوران دیدن کنید یا به صورت آنلاین چیزهایی بخرید، نظرات آنلاین را بررسی می کنید. ریچ اسنیپت‌های Google می‌توانند مستقیماً رتبه‌بندی‌ها و معیارهای بررسی را در SERP نشان دهند، که به جلب توجه و تأثیرگذاری بر افراد کمک می‌کند – مثبت یا منفی.

 

چگونه بررسی های جعلی می تواند به سایت شما آسیب برساند

تصور کنید که کاربران در SERP رتبه‌بندی بدی را برای کسب و کار شما مشاهده می‌کنند. شما نمی خواهید چنین تأثیری بر روند خرید آنها داشته باشد.

اگر در SaaS یا هر صنعت B2B دیگری هستید، خوشبختانه، معروف‌ترین پلتفرم‌های بررسی مانند G2 یا Capterra دارای فرآیندهای اعتبار بررسی هستند. نظر شما تا زمانی که تایید نشود منتشر نخواهد شد. بنابراین استفاده از چنین پلتفرم هایی برای حمله منفی سئو کار دشواری است.

اگر یک کسب‌وکار محلی هستید، مانند یک رستوران، افراد در Google My Business، Yelp، TripAdvisor و سایر خدمات بررسی محلی درباره شما تحقیق می‌کنند. دستکاری این موارد بسیار ساده تر است، اما به نفع آنهاست که نظرات را تا حد امکان عینی و خنثی نگه دارند.

با این حال، پلتفرم های بررسی تنها گزینه های موجود در اینجا نیستند. گوگل همچنین می تواند نتایج غنی از بررسی را برای بررسی های سرمقاله نمایش دهد.

هر کسی می تواند یک بررسی بد از محصول یا خدمات شما منتشر کند و ممکن است در SERP رتبه خوبی داشته باشد. همچنین اگر نشانه گذاری طرحواره به درستی تنظیم شود، می تواند به عنوان یک نتیجه غنی دیده شود.

 

 

نحوه تشخیص نظرات جعلی

برای بررسی برند خود به آنچه در SERP ها ظاهر می شود، توجه داشته باشید. فقط یک بار در ماه جستجو کنید و خودتان ببینید. اگر می خواهید مطمئن شوید که SERP های محلی را نیز پوشش می دهید، از مکان های بیشتری جستجو کنید.

 

چگونه با نقدهای جعلی مقابله کنیم؟

اگر با نظرات جعلی در پلتفرم های بررسی سروکار دارید، آنها را گزارش دهید. انتظار نداشته باشید که پلتفرم ها فوراً آنها را از بین ببرند. می تواند یک روند نسبتاً کند باشد. اگر مشکل فوری است، تلاش برای برقراری ارتباط با فردی از پلتفرم بررسی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

نکته: همیشه مطمئن شوید که آن نظرات جعلی هستند. سعی نکنید نظرات منفی واقعی را گزارش کنید و آنها را حذف کنید. با آنها برخورد کنید، ببخشید، جبران کنید. فرآیندهای پاسخ بازبینی را بپذیرید. شما همچنین می‌توانید با تشویق بیشتر مشتریان خود به نظرات مثبت خود، با موارد منفی مقابله کنید. باز هم، این را واقعی نگه دارید. تشویق مروج خدمات شما خوب است. خرید رای مشتریان خود در ازای یک نظر مثبت صحیح نیست.

توصیفات و بررسی ها سلاح های قدرتمندی هستند. هرچه تعداد آنها بیشتر باشد، تحت تاثیر قرار گرفتن از نظرات جعلی دشوارتر است. پاسخگو باشید، بر موارد غیرقابل انکار واقعی تاکید کنید و خوب خواهید بود.

 

 

6. هک کردن سایت شما

هک و حملات سایبری اشکالی از سئو منفی هستند که وارد حیطه جرایم سایبری می شوند.

 

چگونه هک می تواند به سایت شما آسیب برساند؟

گوگل می‌خواهد از کاربران خود محافظت کند و از هر سایتی که میزبان بدافزار است (یا به سایت‌هایی که این کار را لینک می‌کنند) دید ضعیفی دارد.

اگر آنها آن را مستقیماً از SERP ها خارج نکنند، همانطور که Google در اینجا نشان می دهد، پرچم “این سایت ممکن است هک شود” را به نتایج سایت اضافه می کنند:

 

 

 

من مطمئن هستم که شما روی نتیجه ای مانند آن کلیک نمی کنید. بنابراین اگر سایت شما به عنوان هک شده علامت گذاری شد، انتظار داشته باشید که مخزن رتبه بندی خود را ببینید.

 

نحوه تشخیص هک وب سایت

از بین هر حمله منفی سئو در لیست ما، این اغلب ساده ترین مورد برای شناسایی است. هک معمولاً وب سایت شما را خراب می کند. شما قطعا متوجه آن خواهید شد.

اما اگر شک داشته باشید، به برگه «مسائل امنیتی» در کنسول جستجوی Google بروید. چیزی که می خواهید ببینید صفحه ای مانند این است:

 

 

 

 

 

 

و نه این:

 

 

 

نحوه مبارزه با هک وب سایت

پیشگیری کلید اصلی است. قدرت وب سایت شما به تنظیمات سرور و امنیت شما بستگی دارد. اگر به اندازه کافی بدشانس هستید که قبلاً هک شده‌اید، متاسفم که بگویم احتمالاً کار بزرگی بر دوش شماست. بنابراین در اینجا پیشگیری بهترین درمان است.

الان من قصد ندارم تمام کارهایی را که باید برای ایمن کردن سایت خود در برابر هک کردن انجام دهید، در اینجا توضیح دهم. این چیزی است که در دوره آموزش امنیت وب سایت میتوانید کامل بیاموزید.

اما من چند نکته را به اشتراک می‌گذارم که بدرد شما میخورد:

  • یک افزونه امنیتی مانند Wordfence نصب کنید.
  • از رمزهای عبور قوی استفاده کنید. متأسفیم، اما “password1” آن را برای ورود به وردپرس شما قطع نمی کند. استفاده از رمز عبور قوی به جلوگیری از حملات brute-force کمک می کند.
  • CMS (و افزونه ها) خود را به روز نگه دارید. فعال کردن به‌روزرسانی‌های خودکار بهترین گزینه است.

 

اینها حداقل نکاتی است که هنگام طراحی سایت وردپرسی باید در نظر گرفت و البته ما خود نیز برای مشتریان مان رعایت می کنیم.

 

اگر میخواهید مطمئن تر عمل کنید و ایمن سازی سایت خود را به یک تیم متخصص بسپارید، می توانید از خدمات امنیت سایت ما بهره مند شوید که هم برای سایت های وردپرسی و هم کدنویسی ارائه می شود.

 

 

7. حملات DDoS

این ممکن است به عنوان هک نیز به حساب بیاید، اما به جای خراب کردن وب سایت شما، هدف حملات DDoS بسته شدن کامل آن است. DDoS مخفف عبارت distributed denial-of-service است، تلاشی مخرب برای جلوگیری از رسیدن درخواست‌های قانونی و ترافیک به وب‌سایت شما با سیل سرور یا زیرساخت اطراف آن تا زمانی که منابع آن تمام شود.

 

چگونه حملات DDoS می تواند به سایت شما آسیب برساند

به طور کلی، سرور شما و بنابراین، وب سایت شما کار نمی کند مگر اینکه خدماتی داشته باشید که قادر به جلوگیری و کاهش حملات DDoS باشند.

در دسترس نبودن وب سایت یا چند صفحه به دلیل نگهداری سرور خوب است. گوگل خطای 503 Service Unavailable را یک چیز موقتی می داند. با این حال، اگر این مدت طولانی‌تر طول بکشد، ممکن است باعث کاهش رتبه شود.

یک نوع یواشکی تر از یک حمله DDoS ممکن است حمله‌ای باشد که سایت شما را به طور کامل تعطیل نمی کند، بلکه سرعت آن را کاهش می دهد. نه تنها تجربه کاربر را بدتر می کند، بلکه این احتمال وجود دارد که به رتبه شما نیز آسیب برساند زیرا سرعت صفحه و Core Web Vital های مرتبط از عوامل رتبه بندی هستند.

 

نحوه تشخیص حمله DDoS

مطمئن شوید که شما یا تیم مهندسین‌تان ترافیک و درخواست‌های ورودی را نظارت می‌کنند. این کمک می کند تا حملات DDoS پنهان تر را شناسایی کنید، اما حملات بزرگ می توانند وب سایت شما را در عرض چند ثانیه از دسترس خارج کنند.

بزرگترین حمله ثبت شده به 2.54 ترابیت بر ثانیه رسید. این پهنای باند توپی قابل مقایسه با برخی از پلتفرم های ویدئویی و پخش است.

 

نحوه مقابله با حملات DDoS

این چیزی است که شما یا تیمتان نمی توانید مستقیماً در اکثر موارد از آن مراقبت کنید. بهترین گزینه استفاده از CDN ها، سرورهای اختصاصی و سایر خدمات با زیرساخت های شبکه عظیم است که اغلب راه حل های حفاظتی DDoS خود را دارند.

این سرویس‌ها معمولاً متعادل‌سازی بار و محافظ مبدأ را برای بهترین محافظت ممکن در برابر ترافیک و افزایش درخواست در سرور میزبانی وب ارائه می‌دهند.

 

 

سخن آخر و جمع بندی

من رایج ترین انواع حملات منفی سئو را ذکر کردم. این لیست جامع ایست، و باید منفی ترین موارد استفاده از سئو را که می توانید با آن مواجه شوید منعکس کند. همانطور که چندین بار در طول پست گفته شد، این روزها بعید است که سئو منفی عمل کند. با این حال، خوب است که هوشیار باشید، بنابراین مراقب وب سایت خود، ترافیک آن و بک لینک ها باشید.

لطفا امتیاز دهید

این مقاله را به اشتراک بگذارید

با عضویت در خبرنامه ایمیلی از آخرین مقالات و کدهای تخفیف باخبر شو!

میخوای کسب و کار آنلاین
و پر فروش داشته باشی؟

با ما در ارتباط باش، میتونیم کمکت کنیم!

رشد و توسعه کسب و کار آنلاین با پانا مارکتینگ

پانا مارکتینگ در تمامی شهرهای کشور فعالیت دارد اما دفتر اصلی فعلی ما در مشهد می باشد. مطالعه بیشتر