تبلیغ افزار (Adware) چیست؟

تبلیغ افزار (Adware) چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید:

تبلیغ افزار (Adware) چیست و انواع آن کدام است؟ چگونه آگهی افزار را حذف کنم؟ یاد بگیرید که چگونه از خود محافظت کنید.

Adware نوعی نرم افزار مخرب است که مخفیانه خود را بر روی دستگاه شما نصب می کند و تبلیغات را نمایش می دهد. در برخی موارد، ابزارهای تبلیغاتی حتی می توانند رفتار آنلاین شما را ردیابی کنند و تبلیغات شخصی سازی شده را نمایش دهند.

 

تبلیغ افزار (Adware) چیست؟

آگهی افزار نوعی نرم افزار مخرب است که به صورت مخفیانه خود را بر روی دستگاه شما نصب می کند و تبلیغات و پاپ آپ های ناخواسته را نمایش می دهد. در برخی موارد، ابزارهای تبلیغاتی حتی می توانند رفتار آنلاین شما را ردیابی کنند و تبلیغات شخصی سازی شده را نمایش دهند.

تبلیغ افزار مخفف نرم افزارهای پشتیبانی شده از تبلیغات است که برای پخش تبلیغات روی صفحه نمایش شما، اغلب در یک مرورگر وب، طراحی شده است. برخی از متخصصان امنیتی آن را پیشروی PUP مدرن (برنامه ناخواسته بالقوه) می دانند. به طور معمول، از یک روش پنهانی برای پنهان کردن خود به صورت قانونی استفاده می کند، یا در برنامه دیگری برای فریب شما برای نصب آن بر روی رایانه شخصی، تبلت یا دستگاه تلفن همراه خود، از یک روش پنهان استفاده می کند.

حال ببینیم که چگونه اتفاق می افتد. شما با مرورگر خوب خود آنلاین می‌شوید، اما می‌بینید که هجومی از تبلیغات ظاهر می‌شود، از کنار می‌آید، یا در غیر این صورت خودش را وارد می‌کند تا فعالیت مورد نظر شما را مختل کند و حتی تغییر مسیر دهد. و مهم نیست که چقدر برای بستن آن پنجره ها کلیک می کنید، مانند مگس مزاحم هستند!

تبلیغ افزار با نمایش خودکار تبلیغات آنلاین در رابط کاربری نرم افزار یا روی صفحه‌ای که در طول مراحل نصب در چهره کاربر ظاهر می شود، برای توسعه دهنده خود درآمد ایجاد می کند. و این زمانی است که شروع به دیدن برنامه های کاهش وزن معجزه آسای مشکوک می کنید، پیشنهادهایی برای اسرار سریع ثروتمند شدن، و هشدارهای جعلی ویروسی که به کلیک شما را دعوت می کند. همچنین، ممکن است باز شدن برگه‌های جدید، تغییر در صفحه اصلی خود، یافته‌های موتور جستجویی که هرگز نام آن را نشنیده‌اید، یا حتی تغییر مسیر به یک وب‌سایت دیگر را تجربه کنید.

توجه داشته باشید، این اتفاق می‌افتد که برنامه‌های نرم‌افزاری قانونی از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند، با تبلیغاتی که معمولاً در داخل برنامه قرار می‌گیرند و به روش‌هایی که توسعه‌دهنده برنامه مشخص کرده است نمایش داده می‌شوند. تبلیغ افزار یک چیز کاملاً متفاوتی است. شما ممکن است آن را بدون درک هدف آن دانلود کنید.

یا ممکن است با استفاده از نرم افزار قانونی که مخفیانه در داخل آن مخفی شده است، روی رایانه شخصی شما نصب شود. مسیر هر چه که باشد، همه اینها به برنامه ای در رایانه شما خلاصه می شود که تبلیغاتی را به شما نشان می دهد که از وب سایت هایی که بازدید می کنید نمی آیند.

هنگامی که ابزارهای تبلیغاتی مزاحم دستگاه شما را ربودند، ممکن است انواع کارهای ناخواسته را انجام دهند. عملکردهای نرم افزار ممکن است برای تجزیه و تحلیل مکان و سایت های اینترنتی که بازدید می کنید و سپس ارائه تبلیغات مربوط به انواع کالاها یا خدمات ارائه شده در آنجا طراحی شده باشد.

در حالی که ابزارهای تبلیغاتی مزاحم بیشتر مزاحم هستند تا یک تهدید بدافزار مضر برای امنیت سایبری شما، اگر نویسندگان تبلیغات تبلیغاتی رفتار و اطلاعات مرور شما را به اشخاص ثالث بفروشند، حتی می توانند از آن برای هدف قرار دادن شما با تبلیغات بیشتری که مطابق با عادات مشاهده شما سفارشی شده اند استفاده کنند. و مهم نیست که از کروم، فایرفاکس یا سایر مرورگرها استفاده می کنید: همه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

در اینجا چند نشانه معمولی وجود دارد که نشان می دهد شما در سیستم خود دارای ابزارهای تبلیغاتی مزاحم هستید:

  • تبلیغات در مکان هایی ظاهر می شوند که نباید باشند.
  • صفحه اصلی مرورگر وب شما بدون اجازه شما به طرز مرموزی تغییر کرده است.
  • صفحات وب که معمولاً بازدید می کنید به درستی نمایش داده نمی شوند.
  • پیوندهای وب سایت به سایت هایی متفاوت از آنچه شما انتظار داشتید هدایت می شوند.
  • مرورگر وب شما تا حد خزیدن کند می شود.
  • نوار ابزارها، افزونه ها یا افزونه های جدید ناگهان مرورگر شما را پر می کنند.
  • مک شما به طور خودکار شروع به نصب برنامه های نرم افزاری ناخواسته می کند.
  • مرورگر شما از کار می افتد.

 

 

 

 

چگونه ابزارهای تبلیغاتی مزاحم (تبلیغ افزار) به سیستم ما نفوذ می کنند؟

دو راه اصلی وجود دارد که از طریق آنها ابزارهای تبلیغاتی مزاحم به سیستم شما نفوذ می کنند. در اولین مورد، شما یک برنامه را دانلود می‌کنید – معمولاً نرم‌افزار رایگان یا نرم‌افزار اشتراک‌گذاری – و بدون اطلاع یا اجازه شما، به آرامی نرم‌افزارهای تبلیغاتی را نصب می‌کند.

این به این دلیل است که نویسنده برنامه با فروشنده ابزارهای تبلیغاتی مزاحم ثبت نام کرده است. چرا؟ زیرا درآمد حاصل از تبلیغات به برنامه امکان ارائه رایگان را می دهد (اگرچه حتی نرم افزارهای پولی از یک منبع غیرقابل اعتماد نیز می توانند یک محموله تبلیغاتی را ارائه دهند). سپس ابزارهای تبلیغاتی مزاحم شیطنت های خود را راه اندازی می کنند و کاربر متوجه می شود که هزینه‌ای جانبی برای پرداخت «رایگان» وجود دارد!!

روش دوم به همان اندازه موذیانه است. شما در حال بازدید از یک وب سایت هستید شاید یک سایت قابل اعتماد باشد. شاید طرحی باشد در هر صورت، می‌توان آن را با ابزارهای تبلیغاتی مزاحم آلوده کرد، که از آسیب‌ پذیری در مرورگر وب کاربر برای ارائه دانلود درایو بای استفاده می‌کند. پس از نفوذ، ابزار تبلیغاتی شروع به جمع‌آوری اطلاعات شما می‌کند، شما را به وب‌سایت‌های مخرب هدایت می‌کند و تبلیغات بیشتری را در مرورگر شما می‌فرستد.

 

انواع ابزارهای تبلیغاتی مزاحم (تبلیغ افزار)

با وجود تمام راه‌هایی که ابزارهای تبلیغاتی مزاحم سعی می‌کنند به رایانه یا دستگاه‌های دیگر شما نفوذ کنند، بیشتر استراتژی‌های تبلیغاتی واجد شرایط به عنوان ربایندگان مرورگر هستند. این افراد در تغییر تنظیمات مرورگر اینترنت بدون اطلاع یا رضایت کاربر تخصص دارند.

به طور معمول، مهاجمان صفحه اصلی و تنظیمات جستجوی پیش فرض را تغییر می دهند. شما با خوشحالی در حال گشت و گذار هستید که ناگهان تبلیغات شروع به ضربه زدن به شما می کند. ممکن است به طور طبیعی تصور کنید که تبلیغات از سایتی که بازدید می کنید منشا می گیرند، اما اینطور نیست. اما از آنجایی که به صورت پاپ آپ یا پاپ آندر ظاهر می شوند، به نظر می رسد که در خود سایت تعبیه شده‌اند.

بار دیگر، برنامه‌های تبلیغاتی وجود دارند که صفحه شروع، موتور جستجوی شما را تغییر می‌دهند یا حتی با میانبرهای رایانه شما که مرورگرهای شما را باز می‌کنند را تغییر می‌دهند. همچنین، البته، ابزارهای تبلیغاتی مختلفی برای دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف وجود دارد. بنابراین ممکن است مجبور باشید با ابزارهای تبلیغاتی مزاحم موبایل/اندروید، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم مک یا ابزارهای تبلیغاتی ویندوز کنار بیایید.

 

تاریخچه تبلیغ افزار ها

در ابتدا، یعنی تقریباً از سال 1995 به بعد، کارشناسان صنعت اولین نرم افزار پشتیبانی شده از تبلیغات را بخشی از دسته بزرگتر نرم افزار های جاسوسی می دانستند. به زودی، متخصصان امنیتی شروع به متمایز کردن ابزارهای تبلیغاتی مزاحم از جاسوس افزارها به عنوان نوع کمتر مضر PUP کردند. آنها حتی به عنوان “مشروع”، حداقل در تئوری، دیده می شدند، زیرا کسب و کارهای قانونی با دفاتر و حقوق و دستمزد واقعی در حال ایجاد نرم افزارهای تبلیغاتی بودند.

اما شرکت‌های وابسته به این کسب‌وکارهای قانونی، اغلب ابزارهای تبلیغاتی خود را بدون بررسی مشروعیت خود توسط فروشنده ابزارهای تبلیغاتی مزاحم پخش می‌کنند. بدون بررسی، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم به هر وسیله‌ای که در اختیار دارند، تکثیر می شوند – سایت های همتا به همتا، بات نت ها، آلودگی های پیام رسانی فوری، و هک های مرورگر فوق الذکر.

با گذشت زمان کافی، فروشندگان ابزارهای تبلیغاتی مزاحم شروع به بستن وابستگان بداخلاق خود کردند و مسئولیت اقدامات وابسته را رد کردند. این یک الگوی متداول از فعالیت در سال‌های اوج نرم‌افزارهای تبلیغاتی مزاحم بود، که از حدود سال‌های 2005 تا 2008 شکوفا شد. پس از آن، مقامات دولتی شروع به صدور جریمه‌های کلان برای این تخلفات کردند، که باعث شد بزرگترین بازیکنان ابزارهای تبلیغاتی مزاحم کد خود را دریافت کرده و ترک کنند.

اخیراً، مرورگرها با adblocker ها سرکوب می کنند و افزونه های adblock در همه جا وجود دارند. اگرچه این اقدامات از کاربران در برابر ابزارهای تبلیغاتی مزاحم محافظت می کند، اما باعث از دست دادن درآمد وب سایت ها از تبلیغات قانونی نیز می شود.

امروزه، اگرچه ابزارهای تبلیغاتی مزاحم پابرجا هستند، اما معمولاً به عنوان نوعی PUP در نظر گرفته می‌شوند که سطح تهدیدی پایین‌تر از دسته بدافزارها را نشان می‌دهد. با این وجود، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم همچنان محبوب هستند و همیشه در تجزیه و تحلیل ما از تشخیص های برتر مصرف کننده، نمودارهای بالایی دارند.

در نیمه دوم سال 2018، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم پس از تروجان های بانکی (مانند Emotet) به عنوان شماره یک تشخیص مصرف کننده در رتبه دوم قرار گرفتند. یکی از دلایل این است که حجم ابزارهای تبلیغاتی مزاحم در حال افزایش است، شاید به لطف تکثیر دستگاه های تلفن همراه و ابزارهای تبلیغاتی که به برنامه های تلفن همراه راه پیدا کرده‌اند.

با این حال، امروزه سازندگان ابزارهای تبلیغاتی مزاحم در حال تثبیت قدرت هستند. برای اینکه سرپا بمانند، آنها از تکنیک‌هایی تهاجمی‌تر از ربودن ساده استفاده می‌کنند، از جمله پنهان شدن در تروجان‌ها، بسته‌بندی با اجزای کلاهبرداری یا نشان دادن قابلیت روت‌کیت، که حذف آن‌ها را دشوار می‌کند.

 

تبلیغ افزار مک

قبلاً کاربران مک هیچ ترسی از ابزارهای تبلیغاتی مزاحم نداشتند. برای یک چیز، مک ها دارای یک سیستم ضد بدافزار داخلی به نام XProtect هستند که کار مناسبی برای شناسایی بدافزارهای شناخته شده انجام می دهد. اما این واقعیت وجود دارد که مجرمان سایبری بیشتر روی رایانه های شخصی ویندوزی تمرکز می کنند، زیرا آنها در مقایسه با پایه مک نصب شده هدف پرکارتری هستند.

اما اخیراً به سرعت تغییر کرده است. با توجه به شمارش تعداد خانواده بدافزارهای مک جدید که در سال 2017 ظاهر شدند، در مقایسه با سال 2016 بیش از 270 درصد افزایش یافتند. و از آن زمان، انواع ابزارهای تبلیغاتی مک گسترش یافتند، که هم به صورت مخفیانه توسط هکر ها و افراد بد جنایت سازمان‌یافته، و هم توسط شرکت‌های به ظاهر قانونی که ادعا می‌کنند نرم‌افزاری با حسن نیت با استفاده‌های واقعی را می‌فروشند، توسعه یافته‌اند.

در مورد دوم، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم در یک توافق نامه نصب کوچک و طولانی به صورت چاپ ظریف در دید ساده پنهان می شوند. بنابراین وقتی روی توافق نامه کلیک می کنید، شرایط آن را می پذیرید و اسپم ظاهر می شود. کسانی که پشت این نرم افزارهای تبلیغاتی هستند هیچ کار غیر قانونی انجام نمی دهند. حداقل از نظر فنی!

در بیشتر موارد، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم برای مک‌ها در داخل یک تروجان سوار می‌شوند، بدافزاری که نام خود را از اسب تروجان اساطیر یونان گرفته است. تروجان خود را به عنوان چیزی که شما می خواهید نشان می دهد. شاید یک پخش کننده یا نوعی افزونه. حتی ممکن است در داخل یک دانلود نرم‌افزار قانونی از یک سایت نامعتبر غرق در حرکت باشد. در هر صورت، یک چیز را به شما وعده می دهد، اما ابزارهای تبلیغاتی مزاحم را به صورت طعمه و سوئیچ ارائه می دهد.

تا آنجا که نشانه‌های آلوده شدن به ابزارهای تبلیغاتی مزاحم مک، منعکس کننده علائمی هستند که در سیستم‌های ویندوز مشاهده می‌کنید. تبلیغات در جایی ظاهر می شوند که نباید باشند – به معنای واقعی کلمه در همه جا. چیزی صفحه اصلی شما را تغییر می دهد بدون اینکه چگونه انجام دهید.

صفحات وب آشنا دیگر درست به نظر نمی رسند، و وقتی روی یک پیوند کلیک می کنید، متوجه می شوید که به یک سایت کاملاً متفاوت هدایت می شوید. حتی ممکن است یک موتور جستجوی جدید را جایگزین موتور جستجوی معمولی شما کند.

بنابراین در نهایت، مکینتاش، اگرچه نسبت به رایانه‌های ویندوزی آسیب‌پذیرتر هستند، اما همچنان می‌توانند مشکل امنیتی با ابزارهای تبلیغاتی مزاحم داشته باشند. اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که باید در مورد آن انجام دهید در زیر.

 

آگهی افزار موبایل

هنگامی که یک نماد مرموز به صفحه شروع شما منتقل می شود، یا تعداد زیادی تبلیغات شروع به مسدود کردن نوار اعلان شما می کنند، احتمالاً یک مهمان ناخوانده تبلیغاتی دارید. جای تعجب نیست، زیرا هزاران برنامه اندروید در حال حاضر حاوی هدیه ای هستند که بدون هشدار به شما نمادها و تبلیغات را نشان می دهد.

دو روش وجود دارد که از طریق آن موبایل ها با ابزارهای تبلیغاتی مزاحم مواجه می شوند: از طریق مرورگر و از طریق برنامه های دانلود شده.

آلودگی توسط مرورگر به یک اکسپلویت شناخته شده اشاره دارد، که ناشی از روشی است که اکثر مرورگرها با تغییر مسیرهای اجرا شده توسط کد جاوا اسکریپت مدیریت می کنند. این یک ضعف است که می تواند باعث ایجاد پاپ آپ در تبلیغات شود. و شرکت های تبلیغاتی در مورد آن و نحوه بهره برداری از آن می دانند.

اگر مرورگر تلفن همراه شما به خطر افتاده است، بهترین راه برای مسدود کردن پنجره‌های بازشو استفاده از مرورگر دیگری، غیرفعال کردن جاوا اسکریپت یا نصب مرورگری با مسدود کردن تبلیغات است. راه‌حل دیگر برای پاپ‌آپ‌ها این است که با استفاده از کلید Back Android از آن‌ها خارج شوید. یا می‌توانید تاریخچه و حافظه پنهان خود را پاک کنید، که از بازگشت تبلیغات نیز جلوگیری می‌کند.

آلودگی توسط برنامه های دانلود شده به آلوده شدن به تبلیغات مداوم از طریق برنامه های تبلیغاتی نصب شده بر روی تلفن اشاره دارد. آنها به اشکال مختلف، از تبلیغات تمام صفحه در داخل و خارج از برنامه آلوده گرفته تا اعلان های دستگاه و روی صفحه قفل ارائه می شوند. به طور معمول، یک فروشگاه برنامه شخص ثالث این نوع برنامه تبلیغاتی را نصب می کند. بنابراین بهتر است از فروشگاه های برنامه های شخص ثالث اجتناب کنید، اگرچه حتی Google Play نیز منبع ناخواسته برنامه های آلوده به ابزارهای تبلیغاتی مزاحم بوده است.

علیرغم اینکه یک آفت آزاردهنده است، از این واقعیت که چنین ابزارهای تبلیغاتی عموماً بدافزاری آشکار نیستند و مانند بدافزارها، دستگاه شما را تهدید می کنند کمی احساس راحتی کنید. بسیاری از برنامه‌های رایگانی که در تلفن خود دانلود می‌کنید، اغلب شامل محتوای تبلیغاتی شخص ثالث می‌شوند که به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار جریان درآمدی جایگزین را ارائه می‌دهند تا بتوانید پیشنهادات آنها را به صورت رایگان داشته باشید. با این حال، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم عموماً خیرخواه نیستند. بنابراین در مواجهه با یک برنامه رایگان که دستگاه شما را با ابزارهای تبلیغاتی مزاحم پر می کند و یک برنامه پولی که به خوبی اجرا می شود، بهترین انتخاب را برای خود در نظر بگیرید.

 

نویسندگان تبلیغ افزار چه کسانی را هدف قرار می دهند؟

عقل متعارف این است که قربانیان اصلی مورد نظر ابزارهای تبلیغاتی مزاحم مردم عادی هستند، برخلاف مشاغل. و کاربر را در هر مسیر فرصتی دنبال می کند – از رایانه های شخصی ویندوز و مک، تلفن های همراه و تقریباً همه مرورگرها. از طریق مدل «بیش از حد خوب برای واقعی بودن» قربانیان بالقوه را فرا می‌خواند، و چیزی را بیهوده در یک کلاهبرداری ارائه می‌کند که می‌تواند بازی‌ها، فیلم‌ها یا معاملات ویژه جدید را پیشنهاد کند.

 

چگونه تبلیغ افزار (Adware) را حذف کنیم؟

اگر مشکوک هستید که ابزارهای تبلیغاتی مزاحم رایانه Mac یا Windows شما را در معرض خطر قرار داده‌اند، چند مرحله وجود دارد که می توانید برای رفع عفونت انجام دهید. ابتدا به طور مرتب از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

می توانید سعی کنید از طریق ابزار مربوطه در سیستم عامل خود (به عنوان مثال افزودن/حذف در پلتفرم ویندوز) ابزارهای تبلیغاتی مزاحم را حذف کنید. اما این مستلزم آن است که بتوانید نام برنامه تبلیغاتی مزاحم را شناسایی کنید، یا اینکه ابزار تبلیغاتی مزاحم Resuscitator نداشته باشد، که فایل هایی هستند که برای زنده کردن برنامه پس از حذف نصب طراحی شده اند.

اگر چنین است، یک برنامه امنیت سایبری قانونی دانلود کنید. امتحان کردن همه آنها رایگان است و برای جستجو و از بین بردن ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، PUPها و هر گونه بدافزار جدیدی که در صحنه وجود دارد طراحی شده‌اند. اسکن را اجرا کنید و اگر چیزهای ناخوشایندی در دستگاه شما پنهان شده باشد، آنها را برای شما پیدا می کند، برچسب گذاری می کند و حذف می کند. در این مرحله، ایده خوبی است که رمز عبور خود را نه تنها برای رایانه شخصی خود، بلکه ایمیل، حساب های رسانه های اجتماعی، سایت های خرید مورد علاقه خود و مراکز صورتحساب آنلاین خود را نیز تغییر دهید.

 

چگونه از خود در برابر ابزارهای تبلیغاتی مزاحم (تبلیغ افزار) محافظت کنم؟

احتیاط کنید و محاسبات ایمن را تمرین کنید. این بدان معناست که قبل از دانلود و نصب هر نرم افزار جدید، به خصوص نرم افزار رایگان، دو بار فکر کنید. قبل از موافقت با آنها، شرایط و ضوابط را مانند یک وکیل بخوانید، و اگر چیزی شبیه مجوز بارگیری ابزارهای تبلیغاتی مزاحم به مشام می‌رسد، از روند دانلود خارج شوید.

از سایت‌های تورنت، دانلودهای غیرقانونی خودداری کنید و هرگز برنامه‌ای را از منبع ناشناخته باز نکنید، حتی اگر تحت پوشش یک مخاطب ایمیل شناخته شده برای شما آمده باشد. به کمک بیشتری برای تامین امنیت سایت تان نیاز دارید؟ با ما در ارتباط باشید!

لطفا امتیاز دهید

این مقاله را به اشتراک بگذارید

با عضویت در خبرنامه ایمیلی از آخرین مقالات و کدهای تخفیف باخبر شو!

میخوای کسب و کار آنلاین
و پر فروش داشته باشی؟

با ما در ارتباط باش، میتونیم کمکت کنیم!

رشد و توسعه کسب و کار آنلاین با پانا مارکتینگ

پانا مارکتینگ در تمامی شهرهای کشور فعالیت دارد اما دفتر اصلی فعلی ما در مشهد می باشد. مطالعه بیشتر