موتور جستجو (Search Engine) چیست و چگونه کار میکند؟ یک سرچ انجین چگونه کسب درآمد می کند؟ معروف ترین آنها کدامند؟
موتور جستجو یک سیستم نرم افزاری است که به کاربران اجازه می دهد بر اساس ورودی خود، محتوا را در اینترنت پیدا کنند.
معرفی موتورهای جستجوی اصلی، تغییرات عظیمی را در نحوه استفاده ما از اینترنت ایجاد کرد. انبوهی از دانش برای کسانی که می دانند به کجا نگاه کنند وجود دارد. یک موتور جستجو به یک عامل مهم در زندگی آنلاین ما تبدیل شده است که جستجو کردن در گوگل به یک فعل پذیرفته شده تبدیل شده است. این کلمه حتی به عنوان “مفیدترین کلمه سال 2002” توسط انجمن گویش آمریکایی انتخاب شد. در زمان نگارش این مقاله، بیش از 90 درصد از بازار موتورهای جستجو توسط گوگل خریداری شده است.
پرس و جوهای جستجو (کوئری های جستجو)
مدتی است که ورودی یک موتور جستجو به پرس و جوهای متنی محدود می شد. اکثر موتورهای جستجوی اصلی گزینهای برای انجام جستجوی عکس معکوس را نیز به شما ارائه می دهند. با استفاده از جستجوی عکس معکوس، می توانید تصاویری مشابه تصویری که برای آن جستجو می کنید پیدا کنید.
محبوب ترین پرس و جوهای جستجوی یک سال می تواند به مورخان آینده بگوید که ما در آن زمان به چه چیزی بیشتر اهمیت می دادیم. مثلا در سال 2020 عبارت “ویروس کرونا” بیشترین میزان جستجو را به خود اختصاص داد.
بهینه سازی موتور جستجو
این واقعیت که شرکت ها می خواهند توسط موتورهای جستجو پیدا شوند، منجر به مجموعهای از تکنیک های بازاریابی با هدف افزایش محبوبیت یک وب سایت شده است. هدف این است که وقتی کاربر کلمات کلیدی خاصی را که برای کسب و کار شما مرتبط هستند جستجو می کند، سایت شما در نتایج جستجو بالا باشد. نام این تکنیک ها بهینه سازی موتور جستجو یا (SEO) است.
رتبه بندی یک سایت در نتایج جستجوی گوگل در درجه اول بر اساس میزان بهینه سازی صفحه است، اما همچنین بر اساس “شهرت” است. شهرت یک صفحه، از جمله، با استفاده از تعداد لینک های ورودی که به آن صفحه اشاره می کنند، محاسبه می شود. اگر پیوندهای دریافتی از صفحاتی که در مورد موضوعات مشابه یا مرتبط هستند، بسیار کمک می کند، اما تعداد زیادی از پیوندهای دریافتی از انواع سایت ها نیز کمک می کند.
موتور جستجوی پیش فرض
گاهی اوقات اعلان هایی می بینید که موتور جستجوی پیش فرض مرورگر شما تغییر کرده است یا از شما خواسته می شود موتور جستجوی پیش فرض را تغییر دهید.
در مثالی که در بالا نشان داده شده است، کروم به کاربر در مورد یک هکر جستجو که کنترل موتور جستجوی پیشفرض کاربر را در دست گرفته است، هشدار میدهد. همچنین ممکن است مرورگری را ببینید که از شما میخواهد به موتور جستجوی پیشفرض خود برگردید، یا حتی وبسایتهایی که از شما میخواهند موتور جستجوی پیشفرض خود را تغییر دهید.
موتورهای جستجو چگونه کسب درآمد می کنند؟
اگرچه روشهای مختلفی برای کسب درآمد موتورهای جستجو وجود دارد، اما اکثریت از شرکتهایی که میخواهند در نتایج جستجو به شکلی قابل توجه نشان داده شوند، درخواست پول میکنند.
سازمان ها می توانند تبلیغاتی را خریداری کنند که در بالای نتایج جستجوی واقعی نمایش داده می شوند. سازمانها میتوانند برای نمایش لوگو و اطلاعات اصلی خود در امتداد نتایج جستجوی منتهی به وبسایتهایشان هزینه پرداخت کنند.
سازمان ها می توانند برای داده های بازاریابی بر اساس عادات مصرف کننده پول پرداخت کنند. موتورهای جستجو می توانند نتایج جستجوی خود را به دیگران بفروشند تا بتوانند فهرست، عمودی یا کاتالوگ ایجاد کنند. موتورهای جستجو می توانند کلیک روی پیوندها را در نتایج جستجو بفروشند. درآمد حاصل از این فعالیتها به قدری سودآور است که برخی از برنامهها و برنامههای تبلیغاتی ناخواسته بالقوه برای سازندگان خود در قالب هکرهای جستجو درآمد کسب میکنند.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
موتورهای جستجو نتایجی را که با پرس و جو مطابقت دارند از کجا پیدا می کنند و چگونه آن را با این سرعت انجام می دهند؟ بیشتر موتورهای جستجو خزنده هستند. یک موتور جستجوی خزنده نتایج خود را با گردآوری خودکار صفحات وب و سایت ها تولید می کند. وب سایت هایی که قابل خزیدن نیستند بخشی از دارک وب هستند. دیپ وب همان چیزی است که ما آن را بخش فهرست نشده وب می نامیم، که هر سایتی است که موتور جستجو نمی تواند آن را پیدا کند. بخشی از دیپ وب که ممکن است نام آن را شنیده باشید، دارک وب است. دارک وب عمداً پنهان، ناشناس و به طور گسترده به دلیل فعالیت های غیرقانونی شناخته شده است.
خزنده ها دایرکتوری ها و ورتیکال ها هستند که انواع مختلفی از مجموعه های نتایج جستجو و سایت های تولید شده توسط کاربر هستند. اگر برای این نتایج انتخاب شده پولی پرداخت شود، ما این را موتورهای جستجوی حمایت شده را می نامیم.
سرعتی که موتورهای جستجوی اصلی می توانند به نتایج جستجو برسند، به دلیل مراکز داده در سراسر جهان است. هنگامی که شما در حال تایپ عبارت جستجوی خود هستید، موتور جستجو بقیه درخواست شما را پیش بینی می کند، میلیاردها صفحه وب را بررسی می کند، سایت ها، تصاویر، ویدیوها و محصولاتی را که پیدا می کند رتبه بندی می کند و بهترین نتایج را به شما ارائه می دهد. و معمولاً همه این کارها را در کمتر از یک دهم ثانیه انجام می دهد. برای ما انسان های صرفاً آنی است. از هر کجای دنیا که جستجوی گوگل را انجام می دهید، نتایج به احتمال زیاد از رایانه های نزدیک به شما ارائه می شود.
خصوصی ترین موتور جستجو چیست؟
چندین موتور جستجو وجود دارند که به شما کمک میکنند تا هنگام جستجوی پاسخ سوالات خود، ناشناس بودن خود را به صورت آنلاین حفظ کنید. از میان آنها، DuckDuckGo و Brave شناخته شده ترین آنها هستند. هر دو خزنده هستند و می توانند نتایج سریعی ارائه دهند، بدون ردیابی جستجوهای کاربر، ایجاد نمایه های کاربر، یا نیاز به استفاده از یک فهرست جستجوی خارجی و از قبل موجود برای ارائه نتایج. و برای کسانی که به دنبال موتور جستجویی هستند که هم حریم خصوصی و هم سازگار با محیط زیست باشد، می توانید نگاهی به Ecosia بیندازید.
انتخاب موتور جستجو
می توانید موتور جستجوی پیش فرض را در تنظیمات مرورگر خود پیدا کرده و تغییر دهید. مکان دقیقاً به مرورگر شما بستگی دارد، اما در مرورگرهایی که بررسی کردم یکی از موارد اصلی در منوی “تنظیمات” است.
کدام یک را باید استفاده کنید؟ هر آنچه که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. ما همیشه دوست داریم که خوانندگان ما تصمیم خود را بگیرند در حالی که ما سعی می کنیم اطلاعاتی را در اختیار آنها بگذاریم تا تصمیم خود را بر اساس آن قرار دهند. میخواهید درباره موتورهای جستجو و SEO میخواهید بیشتر بدانید؟ پس در دوره سئو پانا مارکتینگ با ما همراه باشید!