یکی مهم ترین جنبه های سئو که گاها کمتر به آن توجه می شود، سئو داخلی یا سئو آن پیج (On-Page SEO) است.
آیا تا به حال متوجه تغییر رتبهبندی سئوی خود برای بهتر یا بدتر شدن آن شدهاید؟ مخصوصا وقتی که حتی هیچ تغییر عمدهای ایجاد نکردهاید؟ در چند سال گذشته، گوگل چندین بروز رسانی را برای الگوریتم موتور جستجو خود منتشر کرده است که پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار از بزرگترین آنها هستند.
با این حال، علیرغم این بروز رسانی ها، سئو درون صفحه واقعاً آنقدرها تغییر نکرده است. هر کار سئو داخل صفحه واقعاً به نفع کاربر است. با این حال، اکثر متخصصان سئو هنوز با این واقعیت کنار نیامدهاند.
گوگل می خواهد وقتی که کاربری از سایت شما بازدید می کند خوشحال و راضی باشد. تنها راهی که گوگل متوجه می شود که کاربران سایت شما راضی هستند، زمانی است که آنها با سایت شما تعامل دارند. و اینکه چقدر برای مطالعه مطالب شما وقت می گذارند؟
در این چک لیست سئو داخلی، من قصد دارم موارد ضروری را به شما نشان دهم. این نکات ترافیک جستجوی شما را بهبود می بخشند، رتبه شما را افزایش می دهند و سئو خارجی را برای شما بسیار آسان تر می کنند.
سئو داخلی چیست و چرا مهم است؟
سئو درون صفحه یا سئو داخلی به معنی بهینه سازی هر نوع محتوای موجود در صفحات داخلی سایت خودمان برای موتورهای جستجو و کاربران است. در سئو آن پیج، ما تمامی محتواای متنی، تصویری، کدهای سایت و سایر موارد را بهینه می کنیم و به مجموعه این اقدامات On-page SEO می گوییم.
در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو، سه فعالیت اصلی وجود دارد که می تواند به وب سایت شما کمک کند تا ترافیک و بازدید بیشتری را از صفحات نتایج موتور جستجو دریافت کند:
- لینک سازی خارجی و ساخت بک لینک. ( اگر خود نمی توانید، باید از خدمات لینک سازی استفاده کنید)
- محتوا ایجاد کنید. (مانند پست های وبلاگ، صفحات وب، ویدیوها و اینفوگرافیک ها و…)
- کد وبسایت، محتوا، ساختار سایت، متا تگها و سایر عناصر «سئو داخلی» خود را بهینه کنید تا «موتور جستجو پسند» باشند.
دلایل مختلفی وجود دارد که نشان میدهد چرا سئوی درون صفحه مهم است:
1. بازده کلی سئوی وب سایت شما را افزایش می دهد.
در حالی که درست است که لینک بیلدینگ می تواند به ارتقاء وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند، اما سئو داخلی مناسب می تواند به شما کمک کند تا از صفحات نتایج گوگل (با داشتن تگ های عنوان و توضیحات متا صحیح) تبدیل بیشتری داشته باشید و حتی به شما کمک کند تا در این زمینه موفق شوید.
2. پلتفرمی ایجاد می کند که می توانید به تکرار آن ادامه دهید.
وقتی نوبت به عناصری مانند معماری سایت میرسد، باید ابتکار عمل داشته باشید و همواره برای ارتقای جایگاه خود تلاش کنید. بنابراین شاید نیاز باشد تا با هر تغییر الگوریتم های گوگل و یا نیازهای کاربران، شما نیز سئو داخلی خود را نیز اصلاح کنید. به طور مثال تگ های H1 و تایتل خود را تغییراتی بدهید و یا محتواهای خود را بروزرسانی کنید.
3. سئو داخلی کمک می کند که ترافیک هدفمندتر و مرتبط تری جذب کنید.
این یک مزیت بسیار قابل توجه است. اگر شما آگاهانه تصمیم بگیرید که به سئوی داخلی خود توجه کنید، ترافیک هدفمند و مرتبط تری دریافت خواهید کرد. وقتی آن را نادیده می گیرید، ترافیک با کیفیت پایین تری دریافت می کنید.
4. یک تکنیک و روشی کاملا کلاه سفید (ایمن) است.
با فرض اینکه سعی نمیکنید کلمات کلیدی را اسپم کنید، بهینهسازی درون صفحه تا حد زیادی ایمنترین شکل بهینهسازی موتورهای جستجو است و وبسایت شما توسط موتورهای جستجو جریمه نمیشود. اگر می خواهید به یک استراتژی سئو 100٪ ایمن پایبند باشید، فقط بر روی سئو داخلی و ایجاد محتوا مفید تمرکز کنید.
5. باعث بهبود قابلیت استفاده (usability) می شود.
واضح است که وقتی به طور جدی به سئوی درون صفحه می پردازید، در نهایت وب سایتی میسازید که هم برای بازدیدکنندگان انسانی و هم برای موتورهای جستجو، صحیح و مفید است. برخی از مواردی که در ایجاد سئو داخلی خوب دخیل هستند عبارتند از: حذف محتوای تکراری، ساده سازی صفحات وب و ایجاد معماری بصری خوب در سایت.
قابلیت استفاده خوب یک راه عالی برای جلب علاقه مردم به وب سایت شما است که به نوبه خود می تواند منجر به ایجاد بک لینک و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شود.
حال بریم تا به دستورالعمل های سئو داخلی بپردازیم…
1. سرعت سایت
همه ما دوست داریم وقتی وارد سایتی میشویم در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسیم. یعنی انتظار داریم که سایت در مدت زمان حدودی زیر 3 ثانیه بارگزاری شود و اصطلاحا بالا بیاید. بنابراین، منطقی است که گوگل نیز به زمان بارگذاری صفحه اهمیت می دهد.
امروزه، سرعت تقریباً به اندازه یک عبارت کلیدی سنگ بنا ضروری است. یک مطالعه نشان داد که تأخیر هر ثانیه در زمان بارگزاری صفحه میتواند باعث کاهش ۷ درصدی در تبدیل شود.
شما می توانید با کمک ابزار Google Pagespeed Insight سرعت سایت خود را هم برای کاربران موبایلی و هم دسکتاپی بررسی کنید. برای این کار تنها کافی است تا به سایت مذکور بروید و URL سایت خود را در آنجا وارد کنید و سپس نتیجه بدست آمده را بررسی کنید.
علاوه بر زمان بارگذاری، نتایج آزمایش های زیر را نیز بررسی کنید:
- First Contentful Paint
- Largest Contentful Paint
- Total Blocking Time
- Cumulative Layout Shift
- Speed Index
اگر نتایج شما بهینه نیست، نگران نباشید. راه های زیادی برای افزایش سرعت سایت شما وجود دارد. ما تمامی این راه ها را در دوره آموزش افزایش سرعت سایت گفتهایم. اما به طور خلاصه برخی از راه های بهبود سرعت سایت تان، استفاده از CDN ، و فشرده سازی کدها، افزودن قابلیت کش به سایت و .. مباشد. اگر سایت شما با وردپرس ساخته شده است، می توانید با کمک افزونه های کش سایت مانند WP-Rocket سرعت سایت خود را با فشرده و ترکیب کدهای سایت و تعویق کدهای جاوا اسکریپت و سایر امکانات این افزونه ها، بهبود دهید.
اگر سایت شما اختصاصی است، میتوانید با کمک خدمات توسعه وب سایت ما، سرعت آن را بهینه کنید و سورس کد خود را نیز برای موتورهای جستجو اصلاح کنید.
2. اصول استفاده از تگ های ضروری در سئو داخلی
آیا متا تگ ها را جدی می گیرید؟ اگرچه تأثیر تگ عنوان یا توضیحات متا در طی چندین سال گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است، اما هنوز هم توجه به آنها تمرین خوبی است. در سئو داخلی، انواع عمده متا تگ هایی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:
1. تگ تایتل (Title tags)
تگهای تایتل عنوان صفحه وب یا سند شما را مشخص میکنند. آنها بیشتر برای نمایش موضوع صفحات وب شما استفاده می شوند. هنگامی که تگ تایتل خود را می نویسید، باید کوتاه، واضح و توصیفی باشد، اما محتوای صفحه را در آن عینا کپی نکنید. طول ایده آل 50 تا 60 کاراکتر است. اگر تگ عنوان شما بیش از 60 کاراکتر باشد، گوگل فقط 60 کاراکتر اول را نشان می دهد.
2. توضیحات متا (Meta description)
توضیحات متا چیزی است که موتورهای جستجو برای سنجش موضوعی که در مورد آن می نویسید و مخاطبان دقیقی که باید به آن صفحه ارسال کنند، استفاده می کنند. در تصویر بالا، توضیحاتی که در زیر تگ تایتل مشاهده می کنید، متا دیسکریپشن هستند. توضیحات متا را توصیفی و کوتاه بنویسید و حداکثر 160 کاراکتر باید باشد.
سعی کنید از کلمات مترادف عبارات کلیدی (LSI) خود نیز در توضیحات متا استفاده کنید و موتورهای جستجو را راضی نگه دارید! به عنوان مثال، کلمه کلیدی اصلی ما برای این مقاله در تایتل، “سئو داخلی” است. حال در اینجا کلمات کلیدی LSI یا همان مترادف های هم معنی آن عبارتند از:
- سئو درون صفحه
- سئو آن پیج
- سئو داخل صفحه
- سئو داخل سایت
- و…
همچنین باید مراقب باشید که هرگز تگ های عنوان یا توضیحات متا را تکرار نکنید. به این معنی که در سورس کد شما برای هر صفحه فقط یک تگ تایتل و یک تگ متا دیسکریپشن باید باشد. برای این کار در کامپیوتر خود و در صفحه سایت خود، دکمه های Ctrl + U را بفشارید. در تب باز شده، این بار دکمه های Ctrl + F را بزنید. در پنجره نوار جستجو باز شده، عبارت title را تایپ کنید. حال باید تنها یکبار آن را داخل دو نماد تگ <> ببینید.
3. ایجاد محتوایی که باعث افزایش ترافیک جستجو شود
محتوا ستون فقرات یک کسب و کار پر رونق است و سئو داخلی ستون فقرات بازاریابی محتوا است. اما برای موفقیت در اینجا، باید محتوایی را منتشر کنید که باعث افزایش ترافیک و رشد کسب و کار شما شود. این شامل استفاده از اجزای خاص عبارت کلید واژه است که شامل کلمات کلیدی طولانی (long-tail keyword) است.
همچنین متوجه خواهید شد که وقتی شروع به ایجاد محتوای عمیق و طولانی می کنید، ترافیک آن صفحات سایت شما از عبارات طولانی افزایش می یابد. یک عبارت کلیدی بسیار خاص موقعیت و فوریت خریدار را نشان می دهد. موتورهای جستجو نیز چون شما به مردم کمک می کنید تا از طریق محتوایتان مشکلات خود را حل کنند، به شما ارزش و اعتبار می بخشد.
این روزها مشتریان شما باهوش تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید. شما باید به آنها گوش دهید و از آنها یاد بگیرید. جستجوی آنها برای یافت راه حل آنها را تشویق می کند تا سوالات خاصی را بپرسند. این سوالات می توانند دقیقاً به شما بگویند که آنها بیشتر از شما چه می خواهند.
محتوایی که باعث ایجاد ترافیک می شود
این نوع محتوا نکات زیر را دارا می باشد:
- کاربردی، مفید و ارزشمند است
- خواندنش جالب است
- عمیق و خوب نوشته شده است
- برای کاربر نوشته شده است و نه صرفا موتور جستجو
- مشکلی را حل می کند
- اشتراک گذاری آن آسان است
- برای یک کلمه کلیدی با حجم بالا بهینه شده است
بنا به تحقیق HubSpot حدود 30 درصد از مصرفکنندگان برای تصمیمگیری به توصیههای اینفلوئنسرها یا سازندگان UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر) نگاه میکنند. به غیر از اعتماد عمومی، آنها میدانند که اینفلوئنسر نظر خود را در مورد حوزهای که تخصص دارد به اشتراک میگذارد. به همین دلیل است که تقریباً 60 درصد از بازاریابان اینفلوئنسر مارکتینگ را مؤثرترین روند بازاریابی تا به امروز می دانند.
محتوای ترافیک زا باعث خوشحالی کاربر می شود. بنابراین، ما با جنبهای از بازاریابی محتوا که بیشترین اهمیت را دارد شروع می کنیم: بهینه سازی تجربه کاربری. این اغلب با یک عبارت کلیدی مرتبط با آنچه کاربر در جستجوی آن است شروع می شود.
بهینه سازی برای کاربر تماماً در مورد ارائه محتوا و طراحی شماست تا کاربران بتوانند فوراً آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند و این دلیل دیگری است برای افزایش سرعت بارگذاری سایت تان.
شیوه صحیح سئو محتوا
همچنین مهم است که به سؤالات کاربران جستجوکننده با محتوایی خوانا پاسخ دهید. نه اینکه صرفاً کلمات کلیدی آنها را هدف قرار دهید. به عنوان مثال، اگر مشتریان به دنبال «قیمت طراحی سایت وردپرسی» هستند، در اینجا روش اشتباه برای نوشتن عنوان و مقدمه وجود دارد:
تایتل: “قیمت طراحی سایت وردپرسی برای کسانی که به دنبال طراحی سایت وردپرسی هستند”
متا دیسکریپشن: “آیا به دنبال قیمت طراحی سایت وردپرسی هستید؟ تنها کافی است تا طراحی سایت وردپرسی خود را به ما بسپارید و دیگر نگران قیمت طراحی سایت وردپرسی نباشید.
عنوان و متا دیسکریپشن فوق برای کاربر بهینه سازی نشده است. کلمات کلیدی اسپم شدهاند و متا دیسکریپشن گیج کننده است. بیایید یک عنوان و مقدمه بهتر بنویسیم، در حالی که همچنان کلمه کلیدی “قیمت طراحی سایت وردپرسی” را هدف قرار می دهیم:
عنوان: “قیمت طراحی سایت وردپرسی و تعرفه های آن در سال [ … ] ”
متا دیسکریپشن: “لیست قیمت طراحی سایت وردپرسی در سال [ … ] را در این مقاله ببینید.”
تفاوت را ببینید! در مثال دوم، عبارت کلیدی اصلی یک بار در عنوان و فقط یک بار در متا دیسکریپشن ظاهر شد. به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از تولید محتوا با در نظر گرفتن کاربر می شود، استفاده از کلمات کلیدی عامل اصلی نیست. در عوض، مسئله مهم پرداختن به هدف کاربر است. به عبارت دیگر، پرداختن به دلیلی که کاربر به دنبال آن کلمه کلیدی خاص است.
هنگامی که بهینه سازی سئو داخلی خود را به طور موثر انجام می دهید، نمایش سایت شما در صفحه نتایج گوگل جذاب تر خواهد بود و کاربران حتی قبل از اینکه برای بازدید از صفحه وب شما کلیک کنند، از آن سود می برند.
طراحی کاربردی
یکی دیگر از جنبه های مهم تجربه کاربری، طراحی کاربردی است. استیو جابز میدانست که طراحی فقط به «چگونگی ظاهر دستگاه» نیست، بلکه به «چگونگی کارکرد آن» نیز مربوط میشود. به طور مناسب، مثال دیگر برند Apple Juggernaut است. بسیاری از شرکت ها بر فروش ویژگی ها تمرکز می کنند، اما اپل نیز به قدرت طراحی خوب اعتقاد دارد.
مشتریان اپل کاملاً به این برند اعتماد دارند و با خوشحالی آن را به دیگران توصیه میکنند، نه به این دلیل که مقرون به صرفهترین یا پیچیدهتر است، بلکه به دلیل طراحی شیک و اینکه چگونه تجربه اپل زندگی آنها را بهتر میکند.
الگوریتم پاندا گوگل را بشناسید
این بهروزرسانی الگوریتم برای اولین بار در فوریه 2011 منتشر شد. این بهروزرسانی برای کمک به Google طراحی شده بود تا زمانی که کاربران یک عبارت کلیدی را در کادر جستجو مینویسند، نتایج با کیفیت بالا را بازگرداند.
در حالی که سایر بروز رسانی ها آمده و رفتهاند، اما اثر پاندا همچنان قوی است. شاید به یاد داشته باشید که پاندا محتوای بی کیفیت و سایت های ضعیف را جریمه کرد. اگر اکنون وضعیت جستجو را در نظر بگیرید، با من موافق خواهید بود که نتایج رتبهبندی برتر گوگل از زمان پاندا بسیار بهبود یافته است.
بازاریابان متوجه شدهاند که بدون محتوای مناسب هیچ چیز شگفت انگیزی به دست نمی آید. پاندا شروع به ایجاد مکالمه با محتوای خود را برای بازاریابان محتوای هوشمند آسانتر کرد. شما به مشتریان خود مشاوره می دهید و آنها با سؤالات، قدردانی یا پیشنهادات خود پاسخ می دهند.
اگر می خواهید رتبه بندی جستجوی خود را بهبود ببخشید، باید دو جنبه از محتوای خود را در نظر بگیرید:
از محتوای کم کیفیت خودداری کنید
روزهای تولید محتوای عمومی بدون ارزش مدت زیادی است که گذشته است. دیگر از پست های 300 یا 500 کلمهای استفاده نکنید، مگر اینکه از یک اینفوگرافیک در همان صفحه نیز استفاده کنید. درعوض، مقالاتی با عمق 2000 کلمه یا بیشتر بنویسید، زیرا طول محتوا بر رتبه بندی تأثیر می گذارد.
بیشتر مقالاتی که من در این وبلاگ منتشر میکنم، تعداد کلمههای آن 2000 یا بیشتر است. و با سازگاری با ایجاد محتوای عمیق که ارزش زیادی ارائه می دهد، رتبه بندی جستجوی خود را برای چندین کلمه کلیدی به طور قابل توجهی بهبود بخشیدهام.
تازگی محتوا
درصد محتوای موجود در یک صفحه که تازه باقی میماند، بر رتبهبندی سایت تأثیر میگذارد. گوگل تازگی را بسیار جدی می گیرد. در نتیجه، گوگل اکنون محتوای جدید، اخبار فوری و سایر بهروزرسانیهای محتوای اخیر را که با روندها سروکار دارند، ترجیح میدهد.
وقتی نوبت به سئوی داخلی میرسد، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که گوگل چگونه محتوای تازهای را به دست میآورد. خوب، به گفته آمیت سینگال، “جستجوهای مختلف نیازهای تازه متفاوتی دارند.”
به طور طبیعی، برخی از عبارات یا کلمات کلیدی جستجو به محتوا یا بینش تازه نیاز دارند. به عنوان مثال، هنگامی که به دنبال کد کوپن میزبانی برای سال 2019 هستید، یافتن کد کوپنی که در سال 2017 یا 2018 تولید شده و فقط برای آن سال ها خوب بود، کاملاً بی فایده است.
3 معیار گوگل هنگام امتیاز دهی به یک صفحه وب برای تازگی محتوا
آقای سینگال دستههایی از کلمات کلیدی را که به احتمال زیاد به محتوای تازه نیاز دارند توضیح داد:
1.روندهای داغ: اینها چیزهایی هستند که در حال حاضر در سراسر جهان در حال وقوع هستند. برخی از کلمات کلیدی دیگر برای روندهای داغ را می توانید در Google.com/trends پیدا کنید.
2. رویدادهای تکرارشونده: رویدادهایی که هر ماه، هر سه ماهه، هر سال و غیره اتفاق میافتند نیز میتوانند منجر به افزایش امتیاز تازگی شوند، زیرا چنین محتوایی نیاز به بروزرسانی مداوم دارد. مثلا کلمه کلیدی “نتیجه بازی دربی” همواره تکرار می شود.
3. بروز رسانی مکرر اطلاعات: برخی از کلمات کلیدی دیگری که در گوگل جستجو می شوند نیاز به بروز رسانی مکرر دارند. به عنوان مثال: بهترین دوربین های dslr و بهترین برنامه تناسب اندام.
این سه معیار برای گوگل هنگام امتیاز دهی به یک صفحه وب برای تازگی مهم هستند. اما، فراموش نکنید که گوگل همچنین تازگی یک صفحه وب را بر اساس تاریخی که گوگل آن را کشف کرده است، می سنجد. با گذشت زمان، این تازگی محو می شود و محتوای جدید با تاریخ شروع جدیدتر جایگزین قطعه قدیمی می شود. بنابراین، چه کاری باید برای سایت خود انجام دهید تا امتیاز تازگی آن را افزایش دهید و در نهایت ترافیک جستجوی بیشتری را جذب کنید؟
اقدامات لازم جهت افزایش امتیاز تازگی محتوا
اولا، شما باید به طور مداوم محتوای تازه منتشر کنید. اگر می توانید، به طور منظم منتشر کنید و مطمئن شوید که نکات مفیدی را برای مخاطبان هدف خود به اشتراک می گذارید. این اطمینان حاصل میکند که صفحات وب شما تازه هستند و خزندههای تازهای را از ربات های Google جذب میکند.
تحقیقات نشان میدهد که گوگل ترجیح میدهد هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی، نتایج تازهای مانند متن بهینهشده سئو را به کاربران ارائه دهد. برای دور زدن این اولویت، برخی از افراد از ترفندهای سئو کلاه سیاه برای دستکاری تازگی صفحه وب استفاده می کنند، مانند تغییر تاریخ اجرا در مقالات و صفحات قدیمی تر.
این ممکن است کار کند، اما بسیار خطرناک است و پایدار نیست. چرا میخواهید تازگی و تاریخهای نگارش محتوا را دستکاری کنید؟ آیا این می ارزد که صفحه شما توسط گوگل جریمه شود؟
درگیری محتوا: کلمه “درگیری” در این زمینه به معنای حالت تعامل است. آزمون واقعی محتوای با کیفیت بالا تعاملی است که ایجاد می کند. زمانی که از جذب مخاطب خود آگاه هستید، به احتمال زیاد محتوای مناسبی برای آنها ایجاد خواهید کرد. موتورهای جستجو این را دوست دارند.
این بهینه سازی اولیه روی صفحه، بخشی از محتوا را با نیازهای کاربر هماهنگ می کند. اگر میخواهید مشتریان مناسبی را برای کسبوکار خود جذب کنید، باید بر جذب مشتریان بالقوه خود تمرکز کنید.
4. بهینه سازی برای خزش راحت ربات های گوگل در سایت
سئو اصلا پیچیده نیست. در واقع، افرادی که بهترین نتایج را کسب می کنند، در سطح بالاتری نسبت به بقیه ما کار نمی کنند. آنها صرفاً روی عناصر اساسی سخت تر کار می کنند. اگر می خواهید خلاصه نحوه سئو را به شما بگوییم، 3 عامل مهم وجود دارد:
- قابلیت خزیدن
- محتوا
- لینک بیلدینگ
باید بدانید که رباتهای جستجو به اندازهای که بیشتر سئوکاران می گویند باهوش نیستند.
اگر پیوندهای سایت شما خراب است و در نتیجه عنکبوت ها (نام دیگر رباتهای موتورهای جستجو است!) نمی توانند به راحتی صفحات وبسایت شما را بخزند، آنها برای جستجوی لینک مناسب برنامه ریزی نشدهاند. آنها به سادگی در آنجا متوقف می شوند. و شما می دانید که بعد از آن چه می شود، نه؟ عملکرد ضعیف در نتایج موتور جستجو به دلیل بی توجهی به ایجاد لینک.
همچنین، پیوند صفحات داخلی وبلاگ یک گام مهم در جهت بهبود قابلیت خزیدن سایت شما است. به یاد داشته باشید، عنکبوت های موتورهای جستجو لینک ها را دنبال می کنند. برای آنها بسیار آسان تر است که صفحه محتوای تازه شما را از پیوندی در صفحات اصلی شما پیدا کنند تا اینکه برای جستجوی آن به سختی تلاش کنند.
با توجه به اهمیت یافتن صفحات محتوای خود (صفحات قابل خزیدن)، اجازه دهید به چند روش ساده برای تحقق آن نگاه کنیم.
ساختار URL شما
URL) Universal Resource Locator) همان آدرس صفحه وب سایت شما است. آدرسهای اینترنتی صفحه وبلاگ به منظور ارائه برخی اطلاعات و تجربه معنادار به انسان و رایانه است. به همین دلیل است که ما از اعداد یا آدرس های IP در URL های خودمان استفاده نمی کنیم، بلکه از کلمات واقعی در URL های خود استفاده می کنیم.
ساختار URL صفحه یک موضوع بحث برانگیز در حوزه وبلاگ بوده است. اکثر مردم معتقدند که باید آن را کوتاهتر کنید، در حالی که دیگران ترجیح می دهند طولانی باشد.
از آنجایی که این قوانین کاملاً مشخص نشدهاند، بهترین راه برای ساختار URL شما این است که ببینید سایت های معتبر چگونه این کار را انجام می دهند. شما می توانید دسته بندی خود را قبل از کلمات کلیدی مورد نظر خود قرار دهید، همانطور که ما این کار را انجام دادهایم.
یا می توانید صرفا کلمات کلیدی مورد نظرتان را که حول محور موضوع است اضافه کنید.
ما توصیه می کنیم که وقتی URL خود را می نویسید، سعی کنید حدودا 3 تا 5 کلمهای باشد و کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید، نه زیر خط (_).
در مجموع، URL های عمومی، چه طولانی و چه کوتاه، غنی از کلمات کلیدی، در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به خوبی عمل می کنند، به خصوص زمانی که محتوا مفید و آسان باشد.
URL هایی بنویسید که خواننده با یک نگاه به آن بتواند موضوع آن صفحه را نیز درک کند. شما نباید چیزی خیلی سخت برای به خاطر سپاری و به خاطر آوردن انتخاب کنید. حال یک سوال! آیا می توانید URL این مقاله را که در حال حاضر می خوانید حفظ کنید؟
به نظرم این برای کاربر بسیار ساده است که این صفحه وب را به خاطر بسپارد و به دیگران بگوید. زیرا URL کوتاه است و بعد از آدرس اصلی دامنه ما ( “https://panamarketing.ir “) و slug دسته بندی مقاله (“/seo-posts/”) ، فقط شامل 3 کلمه است که موضوع اصلی مقاله را نشان می دهد: “/on-page-seo/”
حل خطای خزیدن
هنگامی که پیام های خطای خزیدن را پیدا می کنید، به این معنی است که سایت های دیگر نمی توانند به برخی از صفحات وب شما دسترسی پیدا کنند. هرچه سریعتر آنها را حل کنید، وضعیت بهتری خواهید داشت.
در صورت دریافت خطای «یافت نشد»، می توان آن را به روشی مشابه و با کمی تفاوت حل کرد.
5. سازگاری با موبایل (ریسپانسیو) اصلی ترین عامل سئو داخلی
وقتی Google Panda راه اندازی شد، بسیاری از سایت ها آن را جدی نگرفتند. و در نتیجه هزینه گزافی را پرداخت کردند. به عنوان مثال، eBay حدود 80% از رتبه بندی های اصلی خود را از دست داد.
نکته اخلاقی داستان: قبل از اینکه یک آپدیت جدید به طور غیرمنتظرهای به سراغ شما بیاید، باید برای آن آماده شوید!
گوگل با تنظیم استانداردهایی که هر صاحب سایت را مجبور می کند کاربران موبایل را در نظر بگیرد، به کاربران موبایل ارزش خاصی ارائه داد. پیش بینی می شد که این بروز رسانی می تواند بیش از 40 درصد از وب سایت های Fortune 500 را تحت تأثیر قرار دهد.
به من اعتماد کنید، علاقهای که گوگل به کاربران موبایلی دارد، در آینده بیشتر خواهد شد. شما باید سایت خود را برای کاربران تلفن همراه با دستگاه های تلفن همراه که بیش از 50 درصد از ترافیک وب سایت جهانی را ایجاد می کنند سازماندهی کنید.
همیشه میتوانید از طریق ابزار Google’s Mobile Friendliness بررسی کنید که آیا وبلاگ/سایت شما ریسپانسیو است یا خیر. فقط URL سایت خود را در کادر جستجو تایپ کنید، سپس روی دکمه “آزمایش URL” کلیک کنید.
وبلاگ من برای موبایل مناسب است. اگر مال شما نیست، لیستی از خطاها را دریافت خواهید کرد که باید برای رفع آن ها هرچه سریعتر اقدام کنید.
6. اجتناب از کنیبالیزیشن = رشد نجومی سئو داخلی!
اینجا جایی است که باید یک قلم و کاغذ بیاورید و این نکات را یادداشت کنید. کنیبالیزیشن می تواند سایت شما و اعتبار سایت تان را به شکل بدی تحت تاثیر قرار دهد. این زمانی رخ می دهد که صفحات شما مشابه همدیگر باشند، و یا کلمات کلیدی یکسان یا مشابه و یا شامل مشمولی را برای هر صفحه به طور جداگانه هدف قرار دهید.
مثلا در سایت ما، دو صفحه طراحی سایت تهران و دوره طراحی سایت تهران با یکدیگر مشکل کنیبالیزیشن داشتند.
شما باید صفحات وبسایت خود را بر اساس موضوع و دسته بندی سازماندهی کنید. اگر وب سایت شما کوچک است، احتمالاً نیازی نیست نگران دسته بندی باشید. در واقع، داشتن معماری سایت ساده بهتر از تلاش برای ارائه دسته بندی های مختلف برای سایتی با کمتر از 50 صفحه است.
هر صفحه در سایت شما باید به کلمه کلیدی خاصی اختصاص داده شود که می خواهید برای آن ترافیک کسب کنید. ساده ترین راه برای توضیح این است:
- کلمه کلیدی صفحه اصلی شما باید USP شما را نشان دهد.
- همه صفحات دیگر محصول یا خدمات باید از کلمات کلیدی استفاده کنند که توضیح دهند که آن صفحات درباره چه چیزی است.
- در نظر بگیرید که صفحه درباره خود را با نام بنیانگذاران خود به عنوان کلمات کلیدی بکار ببرید.
تمام صفحات ممکن در وب سایت خود را فهرست کنید و ببینید آیا کلمه کلیدی که می خواهید برای آن رتبه بگیرید با آنچه که موضوع صفحه است مطابقت دارد یا خیر.
اگر متوجه شدید که کلمات کلیدی را برای چندین صفحه تکرار کردهاید، پس وارد دنیای تاریک کنیبالیزیشن کلمات کلیدی شدهاید! این زمانی است که شما به طور ناخواسته چندین صفحه وب را برای یک کلمه کلیدی بهینه می کنید. مشکل این است که برای موتورهای جستجو گیج کننده است. در نهایت آنها را مجبور می کنید که از بین این صفحات وب، کدام صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص مهمتر است. این توانایی شما را برای به دست آوردن ترافیک برای آن کلمه کلیدی ضعیف می کند. به همین دلیل ضروری است که معماری وب سایت خود را دقیق بررسی کنید.
7. لینک های داخلی بسازید تا سئو داخلی خود را بهبود دهید
شما در واقع می توانید از قدرت موتور جستجوی سایت خود برای تقویت صفحات دیگر در سایت خود استفاده کنید. شما می توانید این کار را به سادگی با لینک سازی به صفحات دیگر سایت تان از درون محتوای خود انجام دهید.
به عنوان مثال، اگر در یکی از صفحات وب سرویس خود به یک سرویس رایگان اشاره می کنید، باید آن سرویس را به صفحه وب مناسب پیوند دهید.
این بسیار بدیهی به نظر می رسد، درست است؟ خوب، اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. من شرط می بندم که می توانید همین الان از طریق وب سایت خود گشت و گذار کنید و مکان هایی را پیدا کنید که می توان پیوندها را در آن درج کرد.
بسیار مهم است که به موتورهای جستجو کلمات کلیدی را که برای فروش شما حیاتی هستند در قالب متن پیوند نشان دهید. (این اساس “لینک سازی” است!) پس حتما لینک سازی داخلی را شروع کنید.
اکنون، فکر نکنید که می توانید با ایجاد تعداد زیادی لینک داخلی برای تقویت قدرت سئوی صفحات وب خاص، «امتیاز بیشتری کسب کنید». موتورهای جستجو به خوبی از زمانی که افراد “هرزنامه” دریافت می کنند آگاه هستند، و این می تواند به تلاش های شما آسیب برساند. نکته اصلی این است: فقط اگر ایجاد یک پیوند منطقی است، این کار را انجام دهید.
8. بررسی محتوای تکراری
اگر وب سایت شما URL های مختلفی را با محتوای یکسان در آنها ایجاد میکند، پس شما با مشکلی جدی روبرو هستید.
ببینید، بسیاری از افراد از سیستم های مدیریت محتوا (مانند وردپرس، دروپال و جوملا) برای کمک به حفظ و گسترش وب سایت های خود استفاده می کنند. اما اغلب اوقات، این سیستم های مدیریتی محتوای تکراری ایجاد می کنند. تشخیص آن می تواند سخت باشد. اما چند راه برای تشخیص آن وجود دارد:
از http://www.xml-sitemaps.com/ استفاده کنید و یک فایل نقشه سایت ایجاد کنید. نقشه سایتی که آنها برای شما ایجاد می کنند ممکن است انواع URL هایی را به شما نشان دهد که هیچ تصوری از وجود آنها نداشتید. آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای تکراری روی آنها وجود ندارد.
گوگل وبمستر تولز نیز شما را به محتوای تکراری راهنمایی می کند. معمولاً از طریق تگ کنونیکال و هشدارهای توضیحات متا.
ساده ترین راه برای حل مشکلات محتوای تکراری استفاده از تگ canonical است.
به سادگی این برچسب را در سر هر صفحهای که محتوای تکراری ایجاد می کند قرار دهید. در تگ متعارف، URL صفحه وب اصلی را قرار دهید که باید تنها صفحهای باشد که میخواهید «در معرض دید» قرار گیرد. این به موتورهای جستجو میگوید که صفحات دارای محتوای تکراری را نادیده بگیرند.
سایر راه حل ها:
- محتوای تکراری را به صورت فیزیکی از وب سایت خود حذف کنید (در صورت امکان).
- یک متا تگ «No Index» را در سر محتوای تکراری قرار دهید.
- محتوای تکراری را در فایل robots.txt وب سایت خود مسدود کنید.
- صفحات مشابه را روی صفحه اصلی آن محتوای اصلی، ریدایرکت 301 کنید.
سوالات متداول سئو داخلی
نمونهای از سئو داخلی چیست؟
سئوی درون صفحه می تواند به سادگی گنجاندن کلمات کلیدی اصلی در هدر شما باشد. این کلمات کلیدی را در <h1> و <h2> خود متمرکز کنید. این مفهوم را می توان برای سایر عناصر محتوا مانند متن جایگزین، توضیحات متا یا URL های صفحه به کار برد. بنابراین، اگر کلمه کلیدی شما «هدایای روز پدر» است، قسمت را حول محور «10 هدیه روز پدر که پدر دوست خواهد داشت» متمرکز کنید. با ایجاد یک راهنمای هدیه به شما این امکان را می دهد که به عنوان یک متخصص موضوع برای کاربران و یک متخصص سئو دیده شوید. با گوگل خواهید دید که این مکانها چگونه در نتایج شما منعکس میشوند.
سئو داخل سایت و سئو خارج از سایت چیست؟
سئوی داخل سایت به استراتژی هایی اشاره دارد که برای بهینه سازی محتوا و ساختار یک وب سایت برای موتورهای جستجو استفاده می شود. این شامل تحقیقات کلمات کلیدی، متا تگ ها، ساختار سایت و بهینه سازی محتوا می شود. سئوی خارج از سایت به اقداماتی گفته می شود که خارج از یک وب سایت برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجوی آن (مانند لینک سازی و بازاریابی رسانه های اجتماعی) انجام می شود.
5 فاکتور برتر سئو داخلی کدامند؟
- سرعت سایت: کارایی بارگذاری صفحه برای افزایش تجربه کاربر.
- محتوای غنی: برای محتوای غنی که به طور کامل توضیح می دهد که کاربر چه چیزی باید بداند و چه موتورهای جستجو می توانند برای اتصال محتوای شما به کاربران بخزند.
- تگ های عنوان/توضیحات متا: موضوعات تمرکز.
- کلمات کلیدی: برای پاسخگویی به نیازهای کاربر از طریق محتوای خود.
- لینک سازی داخلی: برای پیوند به محتوای مشابه مرتبط جهت ارائه اطلاعات مفید کاربردی است.