تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی چیست؟ گاهی اوقات با شنیدن برخی کلمات، شعارهایی را به خاطر میآوریم. به عنوان مثال با شنیدن کلمات ظرافت و زیبایی، کیفیت و کارایی شعار برند کارخانه الکترواستیل در ذهنمان تداعی میشود. و یا با شنیدن شعار هیچکس تنها نیست، برند همراهاول در ذهنمان یادآوری خواهد شد. اگر به دنبال شعار طلایی هستید که در ذهن مردم ماندگار شود نکاتی را که در ادامه به آن اشاره میکنیم به خاطر بسپارید.
شعار برند (Tagline) چیست؟
شعار برند پیام اصلی مجموعه را در چند کلمه قرار میدهد. بهعلاوه چکیدهای از شخصیت برند را در اختیار مخاطب قرار میدهد. تگ لاینها مهر و امضای کار شماست! این جمله باید کوتاه، روشن و به دور از ابهام، دلنشین و در حد امکان دارای ریتم باشد تا بتواند در ذهن مخاطب ثبت شود.
شعار هر برندی مانند ۳ ضلع یک مثلث مهم و هویت برند است. هویت برند مجموعهای از تاکتیکهای خاص، ویژگیها، و ارزشهای متمایز کننده آن برند محسوب میشود. در کل، هویت برند یعنی چیستی یا کیستی کسبوکار و تگ لاین یعنی گزیدهای از چیستی آن.
شعار هم به مانند برند، پای ثابت کسبوکارها است و به جز برخی از استثناها این شعارها تغییر نمیکند. بهعنوان مثال برند امرسان در ابتدا شعارش زیبا، جادار، مطمئن بود که کمی قبل آن را به زیبا، پیشرو، مطمئن تغییر داد. در مثال دیگر میتوانیم بانک سامان را نام ببریم که شعارش در ابتدا بانک سامان بانک هوشمند بود و به شعار با شما هستیم تغییر داده شد. اما این تغییر شعار باعث میشود انس و احساسی که بین مخاطب و برند شما ایجاد شده بود کمرنگ شود به همین دلیل بهتر است حتی از تغییرات جزئی در شعار بپرهیزید.
اهمیت شعار برند چیست؟
پس از نام و نشان برند مهمترین مسئله شعار برند شما است. که گزیدهای از فعالیت شما را پوشش خواهد داد. پس سعی کنید در برخوردهای ابتدایی، خودتان را به خوبی معرفی کنید تا فراموش نشوید. اگر شعار شما مناسب نباشد مخاطب اطلاعات درستی از شما ندارد. در نتیجه منتهی به شناخت درستی از شما نخواهد شد. که این باعث فراموش کردن شما و برندتان خواهد شد.
همچنین تگ لاینها برای اینکه شما در جایگاه واقعی خودتان قرار بگیرید کمک خواهند کرد. به این صورت که مزایای شما را نسبت به سایر رقبا پوشش میدهد و مخاطب قابلیت تشخیص بهتری را خواهد داشت.
به عنوان مثال به این شعار بانک ملی توجه کنید: “هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران میدرخشد.” این شعار، ذهنیت امنیت مالی و اعتماد را برای مخاطب تداعی میکند. به همین دلیل است که بانک ملی توانسته جایگاه یک بانک امین و مورد اعتماد مردم را به دست آورد.
اجازه بدهید تا مثال دیگری بزنیم. به فرض اگر به جای این تگ لاین، شعار بانک ملی، بانک هزاره سوم بود به نظر شما امروزه از آن با عنوان بانکی امین یاد میشد؟ بعید به نظر میرسد. در حقیقت شما با شعارتان به مخاطب القا میکنید که چه چیزی میفروشید و چرا باید برند شما را برای خرید انتخاب کنند.
پس به دلایل زیر تگ لاین برای شما ضروری است.
● ارزشهای برند را شناسایی میکند.
● توجه مخاطب به برند را چند برابر میکند.
● تگ لاینها با بیان تفاوت شما و رقبایتان قدرت تشخیص را برای مخاطب آسانتر میکنند.
● در صورت وجود شعار مناسب، مخاطب از ابهام خارج میشود و تصور به دور از ابهامی پیدا میکند.
در ادامه با توجه به جایگاه برند، حالتهای مختلف تگ لاینها را بررسی خواهیم کرد.
انواع شعار برند
به دلیل تفاوت در مشاغل، اهداف، نظرات، هویتها، چشماندازها در مشاغل مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از صاحبان برند در تلاش هستند تا چهرهای احساسی از برند خود به تصویر بکشند. و عدهای دیگر دوست دارند دارای برندی خاص و مرموز باشند. پس شعارها را با توجه به نیازها و اهداف در ۶ دسته طبقه بندی میکنیم.
۱. شعارهای امری (دستوری)
همانطور که از تیتر آن متوجه میشویم این شعارها عبارتهایی امری هستند که دیدگاه و هویت برند را به مخاطب معرفی میکند. این شعارها توسط برندهایی که میخواهند هیجان انگیز، تاثیرگذار و جسور دیده شوند، مطرح میشوند.
به مثال زیر توجه کنید:
شعار شبکه تماشا این است: تماشا را به تماشا بنشینید.
۲. شعارهای توصیفی (تشریحی)
شعارهای توصیفی سادهترین نوع تگ لاینها هستند که مزایا، ارزشها و اهداف برند را در عباراتی کوتاه و به زبانی روان بازگو میکنند. به عنوان مثال شعار لبنیات صباح که صباح سلامتی میاره، است. این نمونهای از تگ لاینهای توصیفی است. نمونه از آب گذشته آن تگ لاین والمارت است. که پول پس انداز کنید، بهتر زندگی کنید.
۳. شعارهای محرک
این نوع از شعارها محرک احساسات مخاطب است که سبب اندیشیدن به برند شما خواهد شد.
به عنوان مثال برند باسلام: قهرمان شمایید. یا برند آدیداس: هیج چیز غیر ممکن نیست.
۴. شعارهای برتر (مبالغهآمیز)
این نوع از شعارها در جهت بزرگنمایی و برای اینکه گفته شود در حوزه کاری مد نظر بهترین هستند مورد استقبال صاحبان برند قرار میگیرد. در این گونه از شعارها از صفتهای عالی نیز استفاده میشود. به عنوان مثال شعار دیزنی لند از نوع شعارهای مبالغه آمیز هستند. استفاده از صفتهای عالی در این مدل از شعارها نگران کننده است. زیرا شما واقعا باید برتری خود نسبت به سایر برندها را نشان دهید. در غیر این صورت تصور مشوشی از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد میشود. به عبارتی شما در صحنه میدانی باید ثابت کنید که شعار شما در حقیقت یک شعار نبوده و یک واقعیت بوده که بیان شده است.
۵. شعارهای استفهامی (پرسشی)
در تعدادی از مشاغل، صاحبان برند سوالی را طرح میکنند که در آن سوال، پیام برند نهفته است.
۶. شعارهای خاص و مشخص
این دسته از شعارها حاوی کلمات خاصی هستند که در دسته بندیهای مشخص به معرفی محصولات مورد نظر میپردازند. مثلا شعار اسنپ یک کلیک تا مقصد است که کلمات مقصد و کلیک جزء کلمات خاص هستند.
- مقاله پیشنهادی: تفاوت کلیک و سشن در مبحث تبلیغات
ویژگیهای شعار برند خوب چیست؟
برای نوشتن یک شعار خوب الزامی نیست که شما یک کپی رایتر حرفهای باشید. همین که در کارتان از خلاقیت بهره ببرید کافی است. و نکات زیر را برای بهتر شدن کارتان به خاطر بسپارید.
۱. سادگی
شعاری که مینویسید ساده باشد و مخاطب را درگیر فکر و تحلیل نکند. بهعلاوه پیام شما را به طور شفاف به مخاطب منتقل کند. در چند کلمه ساده کسب و کارتان را معرفی کنید و بگویید با خرید محصول از برند شما چه سودی حاصل مشتری خواهد شد. در ادامه همین شعار را مختصر و به چند کلمه تبدیل کنید و به یک شعار تبدیل کنید. شعار بانک مسکن مثال خوبی است که بیان میکند به زندگی بهتر میاندیشد.
۲. در ذهن ها حک شود
شعار شما خوب باشد طوری که با گذشت زمان به فراموشی سپرده نشود. و حتی بدون لوگو هویت برند در ذهن مخاطب تثبیت شود. و در صورتی که میخواهید شعار شما اولین چیزی باشد که مخاطب به یاد بیاورد باید به خاطر سپردن آن با مشقت همراه نباشد.
۳. شعار آهنگین و کوتاه
میتوان در این خصوص شعار بیمه آرمان را مثال زد. آرمان ما، آرامش شما. یا شعار زیبای چسب رازی. همه راضی از چسب رازی. به هیچ عنوان سراغ کلمات قلمبه سلمبه نروید!! هر چه شعار قابل فهمتری استفاده کنید ماندگاری بیشتری در ذهن ها خواهد داشت.
۴. عنوان کردن مزایای رقابت
از مزایای کسب و کار خود به مخاطب نگویید بلکه آن را در عمل نشان دهید. به طور حتم زمانیکه شما مزایای کار خود را در عرصه ظهور به نمایش میگذارید، مخاطب بیشتر جذب خواهد شد.
- برترین کافه در تهران
- با یک فنجان قهوه شارژ شوید
کدام یک از مثالهای بالا برای شما جالبتر است؟
مثال اول یک ادعا است اما مثال دوم فایده نوشیدن قهوه و قبراق شدن افراد را نشان میدهد.
۵. از کلمات احساسی کمک بگیرید.
با این کار شما احساسات مخاطب را تحریک میکنید و در این زمان میتوانید ذهن مخاطب را به دست بگیرید. به عنوان مثال برند تویوتا که “بزن بریم همه جا” است. حس کنجکاوی و ماجراجویی را در شما به اوج میرساند.
۶. زیبا و کوتاه
یک تگ لاین باید مختصر و زیبا باشد. اگر شعار شما مبهم باشد یا زیاده گویی کرده باشد زحمتهای شما از دست میرود و برند به جایگاه اصلی خود نخواهد رسید. بنابراین سعی کنید از کلمات اضافه بیش از ۳ تا ۵ کلمه در شعار بپرهیزید.
۷. شعارهای با معنی
به صورت واضح پیامتان و اینکه مخاطب باید چه انتظاری از شما داشته باشد را بیان کنید. مثلا شعار کیفیت هیچگاه از مد نمیافتد. این به مخاطب القا میکند که توقع محصول با کیفیت را باید داشته باشد.
۸. استفاده از دوم شخص
استفاده از این ضمایر، مخاطب را مجاب میکند که با شخص او صحبت میشود در نتیجه حس صمیمیت بیشتری ایجاد میشود. مثل شعار ایران خودرو که عنوان میکند: راه تو را میخواند.
۹. از عبارات معلوم استفاده کنید.
یعنی در جمله از فاعل استفاده کنید.
مثل این جمله که ما سرمایه شما را افزایش میدهیم. اگر کمی تامل کنید خواهید دید که این جمله تاثیر گذارتر است تا یک جمله مجهول.
شعار تبلیغاتی (Slogan) چیست؟
شباهتهای زیادی با تگ لاین دارد اما شعار تبلیغاتی عبارتی است که جایگزین کل برند نمیشود. بلکه محصولات و خدمات آن را به مشتریانش معرفی میکند. تبلیغات ممکن است به صورت ماهانه باشد اما آنقدر در تمام تبلیغات تکرار میشود تا پیام مورد نظر شما در ذهن مخاطب بنشیند.
شعار تبلیغاتی چه اهمیتی دارد؟
به این شعارها صرفا با دید یک شعار تبلیغاتی نگاه نکنید. این شعارها تاثیر به سزایی در کمپینها و جالب کردن تبلیغات دارند. در صورت دارا بودن تبلیغات جذاب مشتریها افزایش مییابند و فروش بیشتری را تجربه میکنید. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی اسلوگان فروش خدمات و محصولات است. بهعلاوه شعارهای تبلیغاتی احساسات مشتری را نشانه میگیرد و یک محصول را به خوبی توصیف، و آن را به مشتری نشان میدهد.
مثلا یک تولید کننده بالشت با یک شعار میکند به مشتری القا کند که محصولات او، بسیار نرم و راحت هستند. و برای خواب، مناسب میباشند. یک نمونه جالب توجه این شعار، انتشارات روزنه بود. که شعارش این بود: کسی تنها است که کتاب نمیخواند.
انواع شعار تبلیغاتی
همانطور که گفتیم، این شعارها بر کسبوکار تمرکز ندارند و کانون توجه آنها بر روی محصولات و خدمات شان میباشد. و بیشتر به اهداف مشتری و نمایش مزایا و تجربه آن میپردازند.
۱. شعارهای توصیفی
این شعارها شرح ویژگیها، مزایا و… را برای مشتری ترسیم میکنند. به عنوان مثال چای غزل با شعار تبلیغاتی، حالم جا اومد و خستگیم در رفت. یکی از مزایای چای را یادآوری میکند. در مثال دیگری شامپو بچه فیروز هدفش را در ۳ کلمه بیان میکند چشمها را نمیسوزاند.
۲. شعارهای قانعکننده
عموما این شعارها برای تحریک مشتریان بالقوه مورد استفاده قرار میگیرد. در این گونه شعارها شما باید عنوان کنید که چگونه و چرا محصول برند مورد نظر میتواند رفع کننده نیاز مشتری باشد. بهعلاوه یکی از بهترین شعارها در جهت فروش بیشتر محصولات، این شعارها هستند.
۳. شعارهای خلاقانه
خلاقیت یکی از مولفههای طلایی است که همیشه جواب میدهد. مخصوصا وقتی که از در شوخی و طنز وارد شوید یا قافیه سازی کنید. به این شکل خیلی سریع در ذهنها ماندگار میشوید و توجه مشتری را به خود جلب میکنید. مثلا همراه کارت در یک کمپینی عنوان کرد: “تو که نای راه رفتن نداری با چی کارت به کارت میکنی؟”
۴. شعارهای احساسی
این گونه از شعارها فراتر از اطلاعات دادن و بیان مزایای محصول هستند. بلکه این شعارها سعی دارند با جریحه دار کردن احساسات، مشتری را ترغیب به خرید محصولات یا خدمات مورد نظر خود کنند. به مثال لوارآل توجه کنید: “شما ارزشش را دارید!”
۵. شعارهای دستوری
همانطور که مشخص است از فعلهای دستوری در این عبارات استفاده میشود. مانند لحظات را به اشتراک بگذار.
ویژگیهای شعار تبلیغاتی خوب چیست؟
برای ساخت یک شعار تبلیغاتیِ حسابی، علاوه بر نکاتی که گفته شد. این نکات را نیز مد نظر قرار دهید.
مخاطب خود را شناسایی کنید.
شعار منتخب شما، اگر تناسبی با مخاطب و نیاز او نداشته باشد کارایی لازم را نخواهد داشت. شما باید با ویژگی این مخاطبین سنخیت پیدا کنید و محتوای شعار را بر این اساس، شخصی سازی کنید.
لحن شعار تبلیغاتی با لحن برند یکی باشد
اگر شما از زبان طنز، جدی، انتقادی، مرموز و… استفاده میکنید، باید زبان شعارتان هم به همان صورت باشد این دو باید در یک مسیر باشد تا تداخلی با یکدیگر به وجود نیاورد.
شناسایی مزایای محصول
باید برتری خود نسبت به دیگر محصولات را شناسایی کنید و بر آن تاکید کنید در واقع اگر تفاوت فاحشی با محصولات دیگر در بازار دارد شما باید این را در ذهن مخاطب تثبیت کنید.
تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی چیست؟
شعار برند:
۱. شعار برند از تعداد کمی کلمه تشکیل میشود
۲. دائمی است
۳. هدف آن معرفی هویت و شخصیت برند است
شعار تبلیغاتی:
۱. تعداد آن بیشتر از تگ لاین ها است
۲. موقتی است
۳. هدف آن معرفی محصول و ترغیب مشتری برای خرید است.
سخن آخر
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بود باشد و با تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی به طور کامل آشنا شده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم تا با مطالعه مقالات تبلیغات ما، دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.