تفاوت کلیک و سشن در مبحث تبلیغات

تفاوت کلیک و سشن
آنچه در این مقاله میخوانید:

از مزیت های بازاریابی دیجیتال که بارها و بارها همه ما شنیده‌ایم این است که با این روش می توان نتیجه تبلیغات را به طور گسترده اندازه گیری کرده و بسنجیم. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر این نتایج به دست آمده از تبلیغات را به درستی تفسیر و بررسی نکنیم، نه تنها موثر نخواهد بود بلکه به تصمیم گیری های اشتباهی نیز منجر خواهد شد. در اینجا قرار است تا با تفاوت کلیک و سشن صحبت کرده و مقایسه‌ای را انجام خواهیم داد.

اصلی ترین موردی که باید در نظر بگیریم این است که کلیک و سشن با هم تفاوت دارند. و به همین دلیل است که تحلیل اشتباه نتایج و یکی دانستن این دو مورد می تواند منجر به تصمیمات اشتباه شود. در ادامه درباره کلیک و سشن به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

 

کلیک کردن چیست؟

زمانی که شما در فضای آنلاین یک تبلیغ را منتشر می کنید، به محض اینکه کاربر بر روی تبلیغ شما یک کلیک انجام دهد، به مجموع کلیک های شما یک مورد اضافه می شود و هزینه آن نیز از شما کسر می شود. در زمانی که کاربر بر روی یک تبلیغ در یک سایت دو یا چند بار کلیک کند، به تعداد تمامی آن کلیک ها به مجموع کلیک شما افزوده می‌شود و هزینه نیز کسر می شود.

به عنوان مثال ممکن است یک کاربر 10 بار بر روی یک تبلیغ شما کلیک کند و وارد سایت شما هم شود، این تعداد به مجموع کلیک های شما اضافه می شود. اما این نکته که کلیک ها سرانجامی را داشته است یا نه مشخص نمی شود.

 

سشن چیست؟

به مدت زمانی که یک کاربر در سایت شما زمان می گذارد، سشن می گویند. این زمان از لحظه‌ای که کاربر کلیک کرده و وارد سایت شما می شود تا لحظه خروج آن از سایت را در نظر می گیرد. فعالیت های دیگر مثل کلیک کردن در سایت و یا اسکرول کردن و گشت و گذار این مدت زمان را طولانی تر می کند.

 

نحوه محاسبه هر سشن

قبل از اینکه یک سشن محاسبه شود مراحل زیر بررسی می شود:

  1. با کلیک کاربر بر روی تبلیغ، درخواست از مرورگر کاربر برای ورود به لندینگ پیج ارسال می شود.
  2. سایتی که تبلیغ بر روی آن انجام شده است، پاسخ کاربر را داده و روند انتقال داده ها به مرورگر کاربر را اجرایی می کند.
  3. مرورگر دانلود تمامی فایل های لندینگ پیج را انجام می دهد.
  4. بعد از دانلود فایل ها، یک پیام از مرورگر برای گوگل آنالیتیکس ارسال می شود.
  5. در این مرحله سشن ثبت می شود.

 

تمام این فرآیند کلیک تا سشن باید در چند ثانیه اتفاق افتد. در صورتی که در این روند یک اختلال رخ دهد، باعث مشکل شده و تعداد کلیک ها از از سشن ها بیشتر می شود.

همانطور که تا الان توضیح دادیم کلیک به صورت آنی ثبت می شود اما سشن به یک بازه زمانی برای ثبت شدن احتیاج دارد.

 

7 دلیل که می تواند باعث اختلاف و تفاوت بین کلیک و سشن شود

اهمیتی که سشن در تبلیغات دارد، بسیار زیاد است. از طریق سشن می توان موارد زیر را بررسی کرد:

  • تعداد کسانی که به واسطه تبلیغات وارد صفحه لندینگ پیج شده‌اند.
  • مدت زمانی را که به طور متوسط برای بررسی لندینگ پیج قرار داده‌اند چقدر بوده است.
  • چه کاری را در صفحه انجام داده‌اند و یا چند درصد از لندینگ پیج را بررسی کرده‌اند.

 

از بین 3 مورد گفته شده، اهمیت گزینه اول بیشتر می باشد. به همین دلیل است که نگرانی از تفاوت تعداد کلیک ها و سشن ها زیاد می شود. و حتی ممکن است این فکر در ذهن شما ایجاد شود که تمام هزینه‌های انجام شده صرف کلیک های فیک شده است.

اما نکته مهم این است که اختلاف 30 درصدی بین کلیک ها و سشن یک امری طبیعی و نرمال است. از دلایلی که باعث می شود بگوییم این اختلاف نرمال است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- تعداد چند کلیک در بازه کمتر از 30 دقیقه

این موضوع را با یک مثل برای شما توضیح می دهیم.

تصور کنید در سایتی که در حال گشت و گذار هستید با یک تبلیغ رو به رو می شوید که برای شما جذابیت دارد. بر روی آن تبلیغ کلیک کرده و وارد لندینگ پیج می شوید. به مدت یه ربع در این صفحه بررسی انجام می دهید و مطالب را می سنجید و سپس از صفحه لندینگ خارج می شوید.

ده دقیقه بعد مجددا برای بررسی موردی که تازه در ذهنتان ایجاد شده است، مجددا بر روی آن تبلیغ کلیک می‌کند و وارد لندینگ پیج می شوید. در این حالت گوگل آنالیتیکس این گشت و گذار دوباره شما را به جای اینکه یک سشن جدید در نظر بگیرد، ادامه همان قبلی در نظر می گیرد. ( البته با این فرض که زمان هر سشن حدود 30 دقیقه در نظر گرفته شده است ) و سشن قبل را ادامه می دهد در این حالت برای شما دو کلیک ثبت شده است در حالی که تعداد سشن شما یک می باشد.

پس چون ثبت کلیک به صورت آنی اتفاق می افتد اما برای سشن یک بازه زمانی احتیاج است، این اختلاف بروز پیدا می کند. مخصوصا برای مواردی که کاربر قصد مقایسه چند محصول مختلف با یکدیگر را دارد.

یکی از راه حل های کم کردن این مشکل، کاهش زمان سشن شما می باشد.

 

2- پایین بودن سرعت بارگذاری سایت

همانطور که توضیح دادیم، زمانی که کاربر بر روی یک تبلیغ کلیک می کند، اطلاعات سایت دانلود می شود و یکی از این اطلاعات نیز مربوط به کد اسکریپت گوگل آنالیتیکس می باشد که یکی از وظایف آن رصد کردن رفتار کاربر در سایت شما است. زمانی که سایت شما سرعت پایینی داشته باشد، ممکن است قبل از اینکه این اطلاعات برای کاربر ارسال شود و برای او نمایش داده شود، و یا در واقع قبل از اینکه بارگذاری سایت به صورت کامل انجام گیرد کاربر از صفحه شما خارج شود.

یک نکته قابل ذکر این است که اگر کاربر به هر دلیلی مانع از بارگذاری کامل صفحه شود، اطلاعاتی برای گوگل آنالیتیکس ارسال نشده و در نتیجه سشن نیز ثبت نمی شود.

در این حالت برای شما یک کلیک ثبت شده است اما به علت خروج زود هنگام، سشن ثبت نشده است.

بنابراین نکته مهم برای شما این است سرعت سایت خود را بالا نگه دارید که باعث بروز این مشکل نشود. مخصوصا در شرایط کنونی کشور که بسیاری از افراد برای جستجو در اینترنت از وی پی ان استفاده می کنند. که همین مورد می تواند سرعت را کندتر از قبل نیز کند. بنابراین باید این نکته را نیز در افزایش سایت خود باید در نظر بگیرید.

 

 

3- وجود خطا در قسمت اسکریپت گوگل آنالیتیکس

کد اسکریپت باید حتما بین <head> و </head> قرار داشته باشد و به عنوان یک توصیه این کد را در بالاترین خط کدهای سایت خود قرار دهید. زیرا این عمل باعث می شود که این اسکریپت در سریعترین حالت ممکن و همان ابتدا فراخوانی شود و به گوگل آنالیتیکس ارسال می شود.

 

4- ریدایرکت

از دلایل دیگری که باعث خطا در اسکریپت گوگل آنالیتیکس می شود ریدایرکت است. در این حالت کاربر بر روی یک تبلیغ کلیک می کند اما به جای اینکه وارد سایت شما شود، به سایت دیگری منتقل می شود. در این حالت نیز برای شما سشن ثبت نمی شود. و تنها هزینه کلیک است که از شما کسر می شود. بدون اینکه این تبلیغات برای  شما بازدهی داشته باشد.

 

5- اشتباه در پارامتر های مربوط به UTM

پارامتر UTM در انتها هر لینک قرار می گیرد و به شما کمک می کند تا بتوانید ترافیک های ورودی به سایت خود را که از طریق تبلیغات داشته‌اید را رصد کنید. زمانی که این پارامتر به درستی ثبت نشود، مثلا یک اسپیس اضافه داشته باشد و حتی یک حرف اشتباه نوشته شده باشد و یا دلایل این چنینی دیگر، شما نمی توانید ترافیک ورودی را به درستی اندازه گیری کنید. و در واقع سشن های موجود برای تبلیغات شما محسوب نمی شود.

 

6- تنظیمات مربوط به حالت حریم خصوصی در مرورگر

ممکن است کاربر در مرورگر خود، در تنظیمات حریم خصوصی تغییراتی را ایجاد کرده باشد در این حالت کوکی ها و کدهای اسکریپت سایت های دیگر مسدود می شوند و در نتیجه برای گوگل آنالیتیکس چیزی ارسال نمی شود. و نهایتا سشن نیز برای شما ثبت نخواهد شد.

 

7- تفاوت رفتاری که کاربران موبایل و دسکتاپ با هم دارند

یکی دیگر از دلایل مهمی که باعث تفاوت بین کلیک و سشن می شود، نحوه رفتار کاربران موبایل و دسکتاپ است.

برای کاربرانی که از تلفن های همراه هوشمند استفاده می کنند، ممکن است حالت های متفاوتی رخ دهد که در زیر به دو مورد از آن ها اشاره می کنیم:

 

حالت اول :  به دلیل کوچک بودن صفحه، کاربر ناخواسته بر روی تبلیغ شما کلیک می کند و بلافاصله هم قبل از باز شدن کامل صفحه سایت شما، از آن خارج می شود. در این حالت برای شما یک کلیک ثبت می شود ولی سشن در نظر گرفته نمی شود.

حالت دوم:  مورد دیگری نیز که ممکن است اتفاق افتد زمانی است که کاربر به قصد بازدید از سایت شما، بر روی تبلیغ کلیک می کند و وارد صفحه لندینگ پیج می شود. ولی مجددا به دلیل کوچکی صفحه و ناخواسته قبل از اینکه صفحه به طور کامل باز شود و سشن ارسال شود، صفحه بسته خواهد شد.

 

جمع بندی تفاوت کلیک و سشن

همانطور که توضیح دادیم، مفاهیم کلیک و سشن در تبلیغات آنلاین اهمیت بسیار زیادی را دارند و به واسطه بررسی درست و دقیق این مفاهیم است که شما می توانید میزان بازدهی تبلیغ خود را بررسی کرده و تلاش خود را جهت بهتر شدن تبلیغات و در نتیجه افزایش راندمان سایت خود را انجام دهید.

بر اساس مطالبی که در این مقاله گفتیم، کلیک و سشن تفاوت های مهم و اساسی را با یکدیگر دارند. تلاش ما در این مقاله در راستای مشخص نمودن ویژگی های هر کدام از این مفاهیم و بررسی تفاوت هایی است که این دو مفهوم باهم دارند.

میانگین 5 از 5 - (1 نفر امتیاز داده‌اند)

این مقاله را به اشتراک بگذارید

با عضویت در خبرنامه ایمیلی از آخرین مقالات و کدهای تخفیف باخبر شو!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میخوای کسب و کار آنلاین
و پر فروش داشته باشی؟

با ما در ارتباط باش، میتونیم کمکت کنیم!

رشد و توسعه کسب و کار آنلاین با پانا مارکتینگ

پانا مارکتینگ در تمامی شهرهای کشور فعالیت دارد اما دفتر اصلی فعلی ما در مشهد می باشد. مطالعه بیشتر

راههای ارتباط با ما

با شما تماس می گیریم!