پارک دامنه یا پارک دامین چیست؟

پارک دامنه یا دامین چیست
آنچه در این مقاله میخوانید:

برای بهتر فهمیدن چیستی پارک دامنه ابتدا نیاز است تا تفاوت دامنه‌ اصلی با پارک دامین را متوجه شد. یک سرویس هاست در یک زمان مشخص می‌تواند فقط یک دامنه‌ اصلی را پوشش دهد. و اگر بخواهیم دامنه دیگری برای آن تعریف کنیم، هاست آن ها را به عنوان دامنه‌ فرعی ثبت می‌کند. این دامنه های فرعی همان پارک دامین ها یا دامنه های جانشین هستند.

یکی از راهکارهایی که می‌توانید وب سایت خود را علاوه بر دامنه‌ی اصلی، با دامنه های دیگر هم در معرض دید و دسترسی قرار دهید، استفاده از پارک دامنه و یا park domain است. این ابزار امکان دستیابی به یک سایت را از طریق چند دامنه برای شما محیا می‌کند.

 

منظور از پارک دامنه یا پارک دامین چیست؟

اگر شما یک ساختمان را با درب های متعدد در نظر بگیرید، اتاق اصلی به منزله‌ی دامنه‌ی اصلی شما است. و درب های متعددی که در آخر به این اتاق می‌رسند، همان پارک دامین های شما هستند.

به عنوان نمونه دامنه‌ی panamarketing.ir را در نظر بگیرید. این دامنه‌ی اصلی سایت ما است. ما می‌توانیم برای بالا بردن تعداد بازدید های سایت یا استفاده برای زبان های دیگر سایت از دیگر دامنه ها مانند panamarketing.com یا panamarketing.net  استفاده کنیم. یا دامنه هایی با پسوند های دیگر ایجاد کنیم. برای این کار کافی است شما دامنه‌ی دوم مورد نظر خود را ( net.org.ir….) ابتدا ثبت کنید سپس آن را به فضای هاست خود متصل کنید.

این دامنه ها به عنوان جانشین سایت اصلی عمل خواهند کرد. به این صورت که با کلیک بر روی هر کدام از آن ها ، صفحه‌ی سایت اصلی برای شما نمایش داده خواهد شد. این کار باعث می‌شود که بازدید از سایت شما بالا رود و در دنیای نت بیشتر شناخته شوید. علاوه بر موارد فوق الذکر، استفاده از دامنه های جانشین احتمال سوءاستفاده از سایت و برند شما را به شدت کاهش خواهد داد. این همان کاری است که پارک دامنه برای شما انجام می‌دهد.

علاوه بر این شاید بخواهید سایت چند زبانه داشته باشید. در این صورت شاید بخواهید مثلا سایت شما با دامنه com روی زبان انگلیسی بالا بیاید و با دامنه ir روی زبان فارسی و حتی با دامنه fr روی زبان فرانسوی و غیره. به این شکل باید روی هر کدام از دایرکتوری ها یا ساب دامنه هایتان، دامنه مربوطه را تنظیم کنید.

 

شرایط افزودن پارک دامنه

افزودن پارک دامنه ها شرایط خاصی دارد. من جمله: فعال بودن پارک دامین مورد نظر و اشغال نشدنش توسط فردی دیگر و تنظیم کردن DNS های آن به درستی و مطابق با هاست.

DNS به نوعی سیستم نامگذاری گفته می‌شود که به صورت سلسله مراتبی و غیر متمرکز فعالیت می‌کند. زمانی که شما یک وب سایت را بارگذاری می کنید، برای ثبت دامنه باید یک نام انتخاب کنید که نشان دهنده‌ی سایت شما باشد. این نام به کمک DNS به IP تبدیل می شود و در فضای نت شناسایی می‌شود.

 

استفاده از پارک دامنه سه ویژگی مهم دارد

1- حفظ برند؛ اگر شما تحت هر شرایط بخواهید که دامنه‌ی سایت خود را تعویض کنید، اما در عین حل دامنه‌ی قبلی خود را هم حفظ کنید، می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. به خصوص در زمانی که مخاطبین پیشین شما ، شما را با همان دامنه‌ی قبلی سرچ می‌کنند. پس با این کار هم دامنه‌ی قبلی و هم مخاطبین قبلی شما حفظ خواهند شد.

2- کاهش هزینه‌ی طراحی سایت؛ با استفاده از این قابلیت دیگر نیاز نیست که برای دامنه های متفاوت، سایت های متفاوت هم بارگذاری کنید. می‌توانید با داشتن یک سایت، دامنه های مختلف را به سایت خود ارجاع دهید. پس هزینه‌ی جداگانه برای خرید هاست ندارید.

3- انتقال قدرت سئو؛ در ابتدا باید این نکته را ذکر کنیم که کاربرد این ویژگی در گذشته بوده و در زمان حال کاربردی ندارد. به این صورت که در سئوی کلاه سیاه شما می‌توانستید دامنه های ارزشمند اما منقضی شده را بر روی سایت اصلی خود پارک کنید. امروزه با انجام این کار با مشکلات سئویی روبه‌رو خواهید شد. در این باره در بخش نکات سئویی پارک دامنه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دامنه های پارک شده اغلب توسط کسانی که مشاغل تبلیغاتی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چون در این کار به بیش از یک آدرس وب نیاز است.

 

نکات مهم در انتخاب نام پارک دامین

زمانی که در پارک دامنه از تعداد بالای دامنه صحبت می‌کنید، یعنی می‌خواهید در کنار دامنه‌ی اصلی خود، از دیگر پسوند ها مانند org /.net /. com /.ir. ,  ویا انبوهی از پسوند ها با کاربرد های متفاوت استفاده کنید.

مهم ترین نکته‌ای که در انتخاب نام باید آن را در نظر بگیرید املاء ها و تلفظ های شبیه به دامنه‌ی شما است. سعی کنید همیشه به حروف B-D-T-P-L–N-S-F در ابتدا و انتهای سیلاب ها توجه داشته باشید. اگر این حروف در ابتدا یا انتهای سیلاب شما قرار بگیرند، باعث ایجاد تلفظ های هماهنگ و شبیه به هم می‌شود. پس بهتر است که این تلفظ های مشابه را به عنوان جانشین دامنه تهیه کنید و به دامنه‌ی اصلی سایت خود اضافه کنید.

در مرحله‌ بعدی بهتر است که تمامی پسوند هایی که برای دامنه‌ی شما وجود دارند و تمام  نام های مشابهی که با پسوند های آزاد وجود دارند را  به جهت بالاتر بردن بازدید از سایت و ایجاد تبليغات مؤثر، تهیه نمایید. این کار باعث کاهش چشمگیر  سوء استفاده از نام شما خواهد شد. و بوسیله آن تمام نامها به سایت اصلی شما مربوط خواهد شد و یک domain alias  (دامین الیاس) برای شما تعریف می‌شود.

 

کاربرد و مزایای استفاده از پارک دامنه چیست؟

اگر شما بر روی دامنه‌ی اصلی خود ، دامنه‌ی جانشین و یا domain Alias تعریف کنید، باعث می‌شود  که کسب و کار شما علاوه بر دامنه‌ی اصلی با تعداد زیادی از دامنه های دیگر هم معرفی شود.

پس عملکردی که دامنه‌ی جانشین برای شما بوجود می‌آورد این است که به چند دامنه‌ی متفاوت که محتوای یکسان دارند را به یک هاست متصل می‌کند. در نظر داشته باشید که این دامنه ، هیچ تفاوتی با سایت اصلی شما ندارند و تنها تفاوت آنها داشتن آدرسی متفاوت است. مانند فروشگاهی در مرکز شهر که یک راه اصلی برای رسیدن به آن وجود دارد، چندین راه از کوچه های فرعی به آن می‌رسد، راه دیگر از طریق کمربندی است و …

برای این کار شما می‌توانید آدرس هایی که مرتبط با سایت، کسب و کار، محصولات و یا شرکت شما وجود دارد را به زبان فارسی و انگلیسی ثبت کنید و پارک دامنه های آن را هم جهت استفاده‌ی هر چه بیشتر در نظر بگیرید.

با قرار دادن این نوع از دامنه ها برای سایت اصلی می‌توان ایمیل های جداگانه برای آنها تعریف کرد. برای این کار کافی است در قسمت کنترل پنل میزبان آدرس های جدید با دامنه‌ی جانشین را وارد نمایید. در نهایت ایمیل ها به صندوق ورودی سایت اصلی ارسال خواهند شد. و در این میان فقط میل دایمن ارسال کننده و دریافت کننده بر اساس آن دامنه‌ی جانشین خواهد بود.

مزیت دیگری که می‌توان از آن یاد کرد این است که در بعضی موارد برای فعال کردن گوگل ادز، می‌توان از پارک دامین ها استفاده کرد. به این علت که در ایران به دلیل تحریم های موجود، دامنه ها با پسوند .ir نمی‌توانند از تبلیغات گوگل استفاده کنند. ولی بواسطه‌ی پارک کردن یک دامنه‌ی بین المللی مانند .com این کار امکان پذیر می‌شود.

 

تفاوت ریدایرکت و پارک دامنه

گاهی اوقات این دو کلمه به عنوان مترادف یک‌دیگر بکار برده می‌شوند. اما این اشتباه است و این دو دارای مفاهیم کاملا متفاوتی از یکدیگر هستند. فرض کنید دامنه‌ی اصلی سایت شما panamarketing.com است و شما به عنوان جانشین دامنه  panamarketing.ir را در نظر گرفته‌اید. زمانی که شما در مرورگر خود پارک دامنه یا همان panamarketing.ir را وارد می‌کنید بدون تغییر در آدرس وارد شده یا همان URL به سایت اصلی یعنی panamarketing.com هایت می‌شوید.

اما زمانی که شما از ریدایرکت استفاده می‌کنید، با تایپ کردن panamarketing.ir آدرس یا همان URL وارد شده تغییر می کند و آدرس سایت اصلی یعنی panamarketing.com  را دنبال خواهید کرد. پس به صورت خلاصه می‌توان گفت که در ریدایرکت کاربر به یک آدرس جدید منتقل می‌شود. در حالی که در پارک دامنه ، آدرس تغییری پیدا نمی‌کند و فقط محتوا در چندین آدرس نمایش داده می‌شود.

 

تفاوت پارک دامین و ساب دامین

همان طور که گفته شد پارک دامنه ها یک آدرس مستقل با هر نوع پسوندی هستند که باعث بالا آمدن هر چه بیشتر سایت اصلی می‌شوند که دارای DNS zone  منحصر به فرد خود هستند. تفاوت اصلی آن ها با ساب دامنه در این است که ساب دامین ها به عنوان زیر شاخه‌ای از دامنه‌ی اصلی به حساب می‌آیند که بوسیله‌ی یک نقطه از دامنه‌ی اصلی جدا می‌شوند.

به عنوان نمونه می‌توان به blog.panamarketing.com اشاره کرد. به طور دقیق تر اگر شما به آدرس اصلی سایت خود یک پیشوند اضافه کنید، ساب دامین ایجاد کرده‌اید. که محتوایی متفاوت از محتوای سایت اصلی را نشان می‌دهند.

درست است که ساب دامین ها  به عنوان پیشوندی از دامنه‌ی اصلی هستند و به طور کامل به دامنه‌ی اصلی وابسته هستند اما دارای DNS zone مجزا نیستند و فقط با وارد کردن رکورد جدید IP وب سرور آن، در DNS zone دامنه‌ی اصلی ایجاد می‌شوند.

از این ویژگی می‌توان برای اهداف متنوعی استفاده نمود. به عنوان نمونه با تنظیم زیردامنه‌ی  shop در آدرس فروشگاه اینترنتی خود، می‌توانید بخش ها را به صورت جداگانه مدیریت کنید. و قالبی متفاوت برای آنها پیاده سازی کنید. (  blog- shop- mal…) از نمونه پیشوند های قابل استفاده در این زمینه هستند.

 

افزودن و اضافه کردن دامنه های دیگر به هاست

اگر تمایل دارید که علاوه بر دامنه‌ی اصلی خود، دامنه های دیگر را هم به هاست خود اضافه کنید، می‌توانید از قابلیت‌add domain استفاده کنید. اگر بخواهیم یک دامنه‌ی جدید را بر روی هاستی که یک دامنه‌ی اصلی دارد پیاده کنیم، در واقع تشکیل یک ادآن داده‌ایم. این دامنه‌ی جدید، محتوایی متفاوت از دامنه‌ی اصلی را نشان خواهد داد.

میزان add on کردن بر روی هاست بستگی به امکاناتی که میزبانی به پلان هاست شما داده است دارد. به صورت کلی می‌توان گفت که ادآن دایمن یعنی ایجاد سایت های متفاوت بر روی یک هاست . پس در هنگام خرید هاست باید به داشتن این قابلیت توجه نمود. این ویژگی به شما کمک خواهد کرد که در صورت تمایل به داشتن چند سایت، در هزینه‌ی خود صرفه جویی کنید.

 

آیا هاست برای تنظیم دامنه‌ی جانشین، باید ویژگی خاصی داشته باشد؟

جواب این سؤال خیر است. زمانی که شما می‌خواهید هاستی را تهیه کنید، تنها نکته‌ی قابل توجه ، تعداد دامنه‌ی جانشین Alias که می‌توان در هر پلان تعریف کرد است. زمانی که شما می‌خواهید یک پارک دامنه ایجاد کنید، باید توجه داشته باشید که هاست شما  تمامی پسوند های (  ir- net- com-  , …) را پوشش بدهد تا در صورت اشتباه تایپ کردن نام سایت توسط کاربر، باز هم به سایت اصلی هدایت شود.

 

نکات سئویی پارک دامنه

در ایجاد پارک دامنه ها باید این نکته را در نظر داشت که از نظر گوگل، دو سایت با نام های یکسان ولی پسوند های متفاوت، دو سایت مجزا هستند. پس با توجه به کپی بودن محتوای آنها ، هم نقص قانون کپی رایت اتفاق می‌افتد و هم محتوای آنها تکراری است و از منظر سئو، به مشکل خواهید خورد. همچنین احتمال جریمه شدن سایت توسط گوگل هم وجود دارد.

برای حل این مشکل می‌توان از ریدایرکت 301 استفاده نمود.

از نظر موتور های جست و جو، ریدایرکت کردن دامنه‌ی جدید به دامنه‌ی قبلی، کپی محتوا نیست و باعث کاهش سئوی سایت نخواهد شد. البته این کار را علاوه بر صفحه‌ی اصلی سایت، باید بر روی تمامی صفحات انجام داد. در غیر اینصورت، گوگل، محتوا را کپی در نظر خواهد گرفت. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد این ویژگی این است که علاوه بر انتقال محتوا، سئوی‌ سایت اصلی را هم ریدایرکت می‌کند.

میانگین 5 از 5 - (2 نفر امتیاز داده‌اند)

این مقاله را به اشتراک بگذارید

با عضویت در خبرنامه ایمیلی از آخرین مقالات و کدهای تخفیف باخبر شو!

میخوای کسب و کار آنلاین
و پر فروش داشته باشی؟

با ما در ارتباط باش، میتونیم کمکت کنیم!

رشد و توسعه کسب و کار آنلاین با پانا مارکتینگ

پانا مارکتینگ در تمامی شهرهای کشور فعالیت دارد اما دفتر اصلی فعلی ما در مشهد می باشد. مطالعه بیشتر