کپچا (CAPTCHA) و ریکپچا (reCAPTCHA) چیست؟

کپچا (CAPTCHA) و ریکپچا (reCAPTCHA) چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید:

با کپچا (CAPTCHA) و ریکپچا (reCAPTCHA) و مکانیسم های مختلف آنها، تأثیرات آنها و دلیل استفاده از آنها آشنا شوید.

 

کپچا (CAPTCHA) چیست؟

CAPTCHA مخفف عبارت Completely Automated Public Turing Test برای تشخیص کامپیوترها و انسان ها از یکدیگر است. کپچا ها ابزارهایی هستند که می توانید از آنها برای تمایز بین کاربران واقعی و کاربران خودکار مانند ربات ها استفاده کنید. CAPTCHA چالش هایی را ارائه می دهد که انجام آنها برای رایانه ها دشوار است اما برای انسان ها نسبتاً آسان است. به عنوان مثال، شناسایی حروف یا اعداد کشیده، یا کلیک کردن در یک منطقه خاص.

 

CAPTCHA برای چه مواردی استفاده می شود؟

CAPTCHA توسط هر وب سایتی که بخواهد استفاده از ربات ها را محدود کند استفاده می شود. کاربردهای خاص عبارتند از:

  • حفظ دقت نظرسنجی: کپچا ها می توانند با اطمینان از اینکه هر رأی توسط یک انسان وارد شده است، از انحراف نظرسنجی جلوگیری کند. اگرچه این تعداد کلی آرا را محدود نمی کند، اما زمان لازم برای هر رای را طولانی تر می کند و از رای های متعدد دلسرد می شود.

 

  • محدود کردن ثبت نام برای خدمات: سرویس ها می توانند از CAPTCHA برای جلوگیری از ارسال هرزنامه توسط ربات ها در سیستم های ثبت نام برای ایجاد حساب های جعلی استفاده کنند. محدود کردن ایجاد حساب از هدر رفتن منابع سرویس جلوگیری می کند و فرصت های تقلب را کاهش می دهد.

 

  • جلوگیری از تورم بلیط: سیستم‌های فروش بلیت می‌توانند از کپچا برای محدود کردن اسکالپرها از خرید تعداد زیادی بلیط برای فروش مجدد استفاده کنند. همچنین می توان از آن برای جلوگیری از ثبت نام های اشتباه در رویدادهای رایگان استفاده کرد.

 

  • جلوگیری از نظرات نادرست: CAPTCHA ها می توانند از ارسال هرزنامه توسط ربات ها به تابلوهای پیام، فرم های تماس، یا سایت های بازبینی جلوگیری کنند. مرحله اضافی مورد نیاز یک کپچا همچنین می تواند در کاهش آزار و اذیت آنلاین از طریق ناراحتی نقش داشته باشد.

 

 

کپچا (CAPTCHA) چگونه کار می کند؟

CAPTCHA ها با ارائه اطلاعات به کاربر برای تفسیر توسط آنان کار می کنند. کپچاهای سنتی حروف و اعداد تحریف شده یا همپوشانی را ارائه می دهند که کاربر باید از طریق فیلد فرم ارسال کند. تحریف حروف، تفسیر متن را برای ربات‌ها دشوار می‌کرد و تا زمانی که کاراکترها تأیید نشدند، از دسترسی جلوگیری می‌کرد.

این نوع کپچا به توانایی انسان برای تعمیم و تشخیص الگوهای جدید بر اساس تجربه متغیر گذشته متکی است. در مقابل، ربات‌ها اغلب فقط می‌توانند از الگوهای مجموعه پیروی کنند یا کاراکترهای تصادفی را وارد کنند. این محدودیت باعث می‌شود که ربات‌ها ترکیب مناسب را به درستی حدس نزنند.

از زمانی که CAPTCHA معرفی شد، ربات هایی که از یادگیری ماشینی استفاده می کنند توسعه یافته‌اند. این ربات‌ها بهتر می‌توانند کپچا های سنتی را با الگوریتم‌های آموزش‌دیده در تشخیص الگو شناسایی کنند. با توجه به این پیشرفت، روش های جدیدتر CAPTCHA بر اساس تست های پیچیده تر است. به عنوان مثال،ریکپچا (reCAPTCHA) نیاز به کلیک کردن در یک منطقه خاص و صبر کردن تا پایان تایمر دارد. در دوره جامع امنیت سایت با نحوه استفاده و بکارگیری آن در سایت تان به طور کامل آشنا خواهید شد.

 

معایب استفاده از کپچا (CAPTCHA)

مزیت بزرگ CAPTCHA این است که در برابر همه به جز پیچیده ترین ربات های بد بسیار موثر است. با این حال، مکانیسم‌های CAPTCHA می‌توانند بر تجربه کاربر در وب‌سایت شما تأثیر منفی بگذارند:

  • برای کاربران مزاحم و خسته کننده هستند.
  • ممکن است درک یا استفاده برای برخی از مخاطبان دشوار باشد.
  • برخی از انواع CAPTCHA از همه مرورگرها پشتیبانی نمی کنند.
  • برخی از انواع کپچا برای کاربرانی که یک وب‌سایت را با استفاده از صفحه‌خوان‌ها یا دستگاه‌های کمکی مشاهده می‌کنند، در دسترس نیستند.

 

 

انواع کپچا (CAPTCHA) همراه با مثال

CAPTCHA های مدرن به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: مبتنی بر متن، مبتنی بر تصویر و صدا.

 

کپچا (CAPTCHA) های مبتنی بر متن

CAPTCHAهای مبتنی بر متن، روش اصلی تأیید انسان هستند. این کپچا ها می توانند از کلمات یا عبارات شناخته شده یا ترکیبات تصادفی ارقام و حروف استفاده کنند. برخی از CAPTCHA های مبتنی بر متن نیز دارای تغییراتی در حروف بزرگ هستند.

کپچا این کاراکترها را به گونه‌ای نمایش می دهد که بیگانه شده و نیاز به تفسیر دارد. بیگانگی می تواند شامل مقیاس بندی، چرخش، تحریف کاراکترها باشد. همچنین می‌تواند شامل همپوشانی کاراکترها با عناصر گرافیکی مانند رنگ، نویز پس‌زمینه، خطوط، قوس‌ها یا نقاط باشد. این بیگانگی در برابر ربات‌هایی با الگوریتم‌های تشخیص متن ناکافی محافظت می‌کند، اما تفسیر آن برای انسان نیز دشوار است.

 

نمونه کپچا (CAPTCHA) متنی

 

 

تکنیک های ایجاد CAPTCHA مبتنی بر متن عبارتند از:

  • Gimpy: تعداد دلخواه کلمه را از یک فرهنگ لغت 850 کلمه‌ای انتخاب می کند و آن کلمات را به شکلی تحریف شده ارائه می کند.
  • EZ-Gimpy: گونه‌ای از Gimpy است که فقط از یک کلمه استفاده می‌کند.
  • Gimpy-r: حروف تصادفی را انتخاب می کند، سپس تحریف می کند و نویز پس زمینه را به کاراکترها اضافه می کند.
  • Simard’s HIP: حروف و اعداد تصادفی را انتخاب می کند، سپس کاراکترها را با کمان و رنگ ها تحریف می‌کند.

 

 

کپچا (CAPTCHA) تصویری

کپچاهای مبتنی بر تصویر برای جایگزینی کپچا های مبتنی بر متن توسعه داده شدند. این CAPTCHA ها از عناصر گرافیکی قابل تشخیص مانند عکس حیوانات، اشکال یا صحنه ها استفاده می کنند. به طور معمول، کپچا های مبتنی بر تصویر از کاربران می خواهند که تصاویری را انتخاب کنند که با یک موضوع مطابقت دارند یا تصاویری را که مناسب نیستند شناسایی کنند.

نمونه‌ای از این نوع CAPTCHA را در زیر مشاهده می کنید. توجه داشته باشید که موضوع را با استفاده از تصویر به جای متن تعریف می کند.

 

نمونه کپچا (CAPTCHA) تصویری

 

CAPTCHA های مبتنی بر تصویر معمولاً برای انسان آسان‌تر از کپچا متنی هستند. با این حال، این ابزارها مشکلات دسترسی متمایز را برای کاربران کم بینا ارائه می کنند. برای ربات‌ها، کپچا های مبتنی بر تصویر برای تفسیر متن دشوارتر هستند، زیرا این ابزارها هم به تشخیص تصویر و هم به طبقه‌بندی معنایی نیاز دارند.

 

 

کپچا (CAPTCHA) صوتی

کپچا های صوتی به عنوان جایگزینی برای دسترسی به کاربران کم بینا ایجاد شدند. این CAPTCHA ها اغلب در ترکیب با CAPTCHA های متنی یا تصویری استفاده می شوند. CAPTCHA های صوتی یک ضبط صوتی از یک سری حروف یا اعداد را ارائه می دهند که کاربر سپس وارد می کند.

این CAPTCHAها متکی به ربات‌ها هستند که قادر به تشخیص کاراکترهای مرتبط از نویز پس‌زمینه نیستند. مانند کپچا های مبتنی بر متن، تفسیر این ابزارها برای انسان و همچنین برای ربات ها دشوار است.

 

 

مسائل ریاضی یا کلمه ای

برخی از مکانیسم‌های CAPTCHA از کاربران می‌خواهند یک مسئله ریاضی ساده مانند “3+4” یا “18-3” را حل کنند. فرض بر این است که شناسایی سوال و ارائه پاسخ برای یک ربات مشکل خواهد بود. نوع دیگر مشکل کلمه است که از کاربر می خواهد کلمه گمشده را در یک جمله تایپ کند یا دنباله‌ای از چندین عبارت مرتبط را تکمیل کند. این نوع مشکلات برای کاربرانی که بینایی ضعیفی دارند در دسترس هستند، اما در عین حال ممکن است حل آن‌ها برای ربات‌های بد آسان‌تر باشد.

 

 

ورود با کمک شبکه های اجتماعی

یک جایگزین محبوب برای کپچا این است که کاربران را ملزم می کند با استفاده از پروفایل اجتماعی مانند فیس بوک، گوگل یا لینکدین وارد سیستم شوند. اطلاعات کاربر به طور خودکار با استفاده از عملکرد تک علامت (SSO) ارائه شده توسط وب سایت رسانه های اجتماعی پر می شود.

این هنوز هم مخل است، اما ممکن است در واقع تکمیل آن برای کاربر آسان تر از سایر اشکال CAPTCHA باشد. یک مزیت اضافی این است که یک مکانیسم ثبت نام راحت است.

 

 

بدون کپچا و ریکپچا (No CAPTCHA ReCAPTCHA)

این نوع کپچا که به دلیل استفاده توسط گوگل شناخته شده است، برای کاربران بسیار راحت تر از سایر انواع دیگر است. این یک چک باکس با عنوان “من یک ربات نیستم” را ارائه می دهد که کاربران باید آن را انتخاب کنند، همین! این کار با ردیابی حرکات کاربر و تشخیص اینکه آیا کلیک و سایر فعالیت های کاربر در صفحه شبیه فعالیت های انسانی یا یک ربات است، کار می کند. اگر آزمایش ناموفق باشد، ریکپچا (reCAPTCHA) یک کپچا (CAPTCHA) انتخاب تصویر سنتی را ارائه می‌کند، اما در بیشتر موارد تست کادر تأیید برای تأیید اعتبار کاربر کافی است.

 

نیاز به کمک ما برای انجام خدمات بهبود امنیت سایت تان دارید؟ با ما تماس بگیرید!

 

میانگین 5 از 5 - (1 نفر امتیاز داده‌اند)

این مقاله را به اشتراک بگذارید

با عضویت در خبرنامه ایمیلی از آخرین مقالات و کدهای تخفیف باخبر شو!

میخوای کسب و کار آنلاین
و پر فروش داشته باشی؟

با ما در ارتباط باش، میتونیم کمکت کنیم!

رشد و توسعه کسب و کار آنلاین با پانا مارکتینگ

پانا مارکتینگ در تمامی شهرهای کشور فعالیت دارد اما دفتر اصلی فعلی ما در مشهد می باشد. مطالعه بیشتر

راههای ارتباط با ما

با شما تماس می گیریم!