نرخ کلیک یا CTR چیست؟ چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم؟

تعریف، مفهوم، نحوه محاسبه، تکنیک ها و راهکارهای کاربردی افزایش CTR یا نرخ کلیک
آنچه در این مقاله میخوانید:

افزایش ترافیک زمانی رخ می دهد که شما مخاطب را ترغیب کنید روی لینک یا تبلیغ شما کلیک کند. پس فارغ از اینکه تمایل دارید تبلیغ تان بازدید بیشتری بگیرد یا اینکه رتبه شما در موتور جستجو ارتقا یابد، باید به دنبال افزایش نرخ کلیک یا CTR باشید. این شاخص به شما امکان ارزیابی ورودی های خود را می دهد که با چند روش ساده می توانید آن را افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم در مورد دلیل اهمیت و چگونگی محاسبه آن صحبت کنیم.

 

 

تعریف نرخ کلیک یا CTR

واژه CTR برگرفته از کلمات Click Through Rate  است که نرخ کلیک ترجمه شده است. این شاخص نتیجه تقسیم تعداد کل کلیک ها بر تعداد دفعات نمایش است. در بیان ساده تر اگر کاربری در موتور جستجو عبارتی را سرچ کند، با لینک های زیادی که در SERP نمایش داده می شوند مواجه می شود. کاربران معمولا روی چند لینک اول کلیک می کنند (کلیک ارگانیک)، پس ممکن است لینک مطلب شما بارها نمایش داده شود ولی کاربری آن را انتخاب نکند. این موضوع در نمایش تبلیغات هم صدق می کند. بنابراین CTR  نشان می دهد چند درصد از افرادی که تبلیغات و یا لینک سایت شما را در گوگل روئیت کرده‌اند، وارد آن شده‌اند.

 

 

چگونه نرخ کلیک را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه این شاخص شما نیازمند دانستن مجموع کلیک ها و ایمپرشن هستید. تعداد کلیک ها تعداد زمانی را نشان می دهد که کاربران لینک سایت شما را انتخاب کرده‌اند و ایمپرشن نشان دهنده تعداد دفعاتی است که صفحه یا تبلیغات شما در موتور جستجو نمایش داده شده است. با دانستن مقدار این دو متغیر و جایگذاری در فرمول زیر نرخ کلیک بدست می آید:

 

نرخ کلیک = تعداد کلیک ها ÷ تعداد کل بازدیدها

 

محاسبه این شاخص در مورد ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی متفاوت است. برای این کار تعداد افرادی که بر لینک ایمیل یا پیامک کلید کرده‌اند بر تعداد کل ایمیل یا پیامک های ارسال شده تقسیم می شود. وقت آن رسیده است که راهکارهایی که نرخ کلیک را افزایش می دهد، به صورت مجزا برای موتور جستجو و تبلیغات ارائه دهیم.

 

 

بهترین راه های افزایش نرخ کلیک چیست؟

برای بالا بردن CTR در موتور جستجو راه های زیر را امتحان کنید:

 

1. نوشتن عنوان جذاب

همه می دانیم که عنوان جذاب مخاطبان زیادی جذب می کند و باید از نوشتن عناوین کلیشه‌ای دوری کنیم. اما چه عناوینی به جذب مخاطب کمک می کنند؟ تحقیقات نشان داده است که عنوان هایی که دارای کلماتی مانند آسان، رایگان، ارزان، معجزه، n  عدد راه برای انجام کاری، تضمینی، اشتباه مهلک و … هستند، احتمال کلیک کاربران را بالا می برند. برای این کار می توانید در یک بازه زمانی نه چندان طولانی، به عنوان مثال یک هفته، در حوزه کاری خود عناوینی را انتخاب و در پایان بررسی کنید که کدام یک برای مخاطبان جذابیت بیشتری داشته است.

 

2. تگ توضیحات را فراموش نکنید

تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن همان نوشته هایی است که در گوگل زیر عنوان اصلی به نمایش در می آورد. با نوشتن توضیحات مربوط به عنوان خود همراه با پرانتز به جذب مخاطب کمک کنید. در این قسمت تا 168 کاراکتر را می توانید اضافه کنید. پس به اندازه کافی برای کنجکاو کردن مخاطبان خود و در نتیجه کلیک آنها بر لینک سایت شما، کاراکتر در اختیارتان دارید.

 

3. نشانه گذاری استاندارد یا اسکیما

نشانه هایی مانند سیستم امتیاز سایت شما که در گوگل نمایش داده می شود، یا قرار دادن تصویر بندانگشتی مربوط به عنوان مقاله، می تواند در جذب مخاطب اهمیت زیادی داشته باشد؛ پس از آن غافل نشوید.

 

4. تبدیل کلمه کلیدی به برند

شرکت نوتلا توانسته است با برندسازی به جای شکلات صبحانه، نام برند خود را در بین مردم جا بیاندازد. امروزه مردم بجای استفاده از عبارت شکلات از نام این برند استفاده می کنند. برای رسیدن به چنین جایگاهی در موتور جستجو نیازمند مداومت و صبوری هستید.

 

برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات در این مقاله 10 روش را بررسی می کنید.

 

راهکارهای افزایش نرخ کلیک تبلیغات

با دانستن شیوه اندازه گیری CTR، اگر نرخ کلیک تبلیغات  پس از محاسبه کمتر از میزان انتظار باشد، با استفاده از راهکارهای زیر می توانید آن را ارتقا ببخشید.

 

1. هدف گیری مخاطب خود

هدف گیری تمام مشتری های بازار نیازمند منابع مالی چشم گیری است. از آنجایی که منابع ما نامتناهی نیستند بهتر است گروه مخاطب خود را مشخص کنید. حتی در گروه مخاطبین نیز علایق، انتظارات و ویژگی های افراد متفاوت است. پس بهترین راه دسته بندی آنها بر اساس این علایق و دیگر ویژگی های مشترک است.

برای مثال باید به جنسیت مخاطبان، بازه سنی، موضوعات مورد علاقه و … توجه کنید. بر اساس تحقیقات، نرخ کلیک کسب و کارهایی که این دسته بندی را نادیده نمی گیرند نسبت به مجموعه هایی که از آن غافلند سه برابر بیشتربوده است. چرا که هر چه دایره مخاطبین را کوچکتر کنید، تبلیغات هدفمندتر شده و سریع تر به دست آنها می رسد.

 

فیلتر کردن تبلیغات بر اساس ویژگی مخاطب را می توانید از راه های زیر انجام دهید:

  • تبلیغات رفتار محور؛ به این معنی که ویژگی و رفتار کاربران را در فضای مجازی بررسی می کنید.
  • تبلیغات کلید واژه‌ای به معنای نمایش تبلیغ در صفحاتی که کلمات کلیدی خاص در عنوان و توضیحات سئو آنها بکار رفته است.
  • تبلیغات موضوعی یعنی نمایش تبلیغ در صفحات مشابه موضوع آن
  • دستگاه و موقعیت مکانی

 

2. تبلیغ در زمان مناسب

زمان مناسب تبلیغ برای کسب و کار های مختلف متفاوت است. پیدا کردن این زمان می تواند کمک زیادی برای رونق کسب و کار شما باشد. برای تشخیص این زمان می توانید در موتور جستجوی گوگل از داده هایی که در مورد رفتار کاربران جمع آوری کرده‌اید، استفاده  کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که نرخ کلیک در چه زمانی بیشتر است.

پس تبلیغ را در آن ساعت نمایش خواهید داد، یا اگر محصول فصلی ارائه می کنید حتما می دانید که باید آن را در زمان اوج تقاضا تبلیغ و عرضه کنید. برای کمپین های پیامکی نیز می توانید به آمارهایی که در پایگاه های داده معتبر وجود دارند استناد کنید.

 

3. عنوان جذاب برای تبلیغات

مهم ترین عامل جذب مخاطب در تبلیغات، عنوان آن است که تنها چند ثانیه به شما فرصت می دهد مخاطب را متقاعد کنید که بر تبلیغ کلیک کند. در تبلیغات بنر هیچ توضیحاتی وجود ندارد پس باید تمام تلاشتان را برای نوشتن عنوانی که باعث ترغیب مخاطب برای کلیک بر تبلیغ شود، بکار گیرید. راه کارهایی که می تواند به شما کمک کند به شرح زیر است:

عنوان های سوالی می تواند نرخ کلیک را بالا ببرد. استفاده از کلمات طلایی مانند آسان، رایگان، تخفیف و …. می تواند معجزه کند. اعداد در تبلیغ نقش موثری ایفا می کنند. پیشنهاد های ویژه به مشتری را حتما در عنوان ذکر کنید.

 

4. توجه به متن تبلیغ

بعد از عنوان قوی، یک متن عالی حائز اهمیت است. دقت کنید که از زیاده گویی و اغراق پرهیز کرده و از افعال مجهول استفاده نکنید. در پایان سعی کنید که احساسات مخاطب را درگیر کنید. فراموش نکنید که در قسمت توضیحات تبلیغات گوگل از مزایای گروه خود نسبت به سایر رقبا صحبت کنید. تا جایی که امکان دارد متن تبلیغات را شخصی سازی وسعی کنید متن ساده و قابل فهم باشد. چرا که مخاطب تمایل کمتری برای کلیک بر متون پیچیده دارد.

 

5.  CTA یا فراخوانی

کال تو اکشن یا همان فراخوانی (دعوت به اقدام عملی) باعث می شود که در پایان مخاطب احساس رها شدگی نکند. زیرا مرحله پس از جذب شدن همان عمل به خواسته شماست. کال تو اکشن برای انواع تبلیغ کاربرد دارد و برای همراهی قدم به قدم مخاطب تا کلیک بر لینک یا تبلیغات مورد نظر ماست. برای فراخوانی می توانید از عباراتی مانند همین الان شروع کن، بیشتر بدانید، همین حالا ثبت نام کن، بازی کنید و …. استفاده کنید.

 

6. از ظاهر تبلیغ غافل نشوید

کیفیت بصری تبلیغ نیز مانند کیفیت عنوان در جذب مخاطب نقش پررنگی دارد. حتما از تصاویر و ویدیوهای جذاب و مرتبط با موضوع در بنر تبلیغ خود استفاده کنید تا نتیجه آن را در نرخ کلیک مشاهده کنید. از رنگ های مناسب استفاده کنید. حتما گیف یا تصویر متحرک را برای جلب توجه مخاطب بگنجانید. به فونت و اندازه متن توجه کرده و جانب تعادل را رعایت کنید!

 

7. پرهیز از پیشنهاد مبهم

ارزش پیشنهادی همان چیزی است که برای افزایش CTR نیاز دارید. تبلیغ شما چه سودی برای مخاطب دارد؟ تخفیف ویژه؟ ارسال رایگان؟ این همان ارزش پیشنهادی است که باید آن را شفاف و واضح اعلام کنید. برای جذب مخاطب آن را در گیومه قرار دهید یا به طریق دیگر مانند القای حس از دست دادن زمان، ” فقط تا 3 روز دیگر!”، موجب افزایش نرخ کلیک خود شوید.

 

8. خلاقیت

افراد بسیاری ذهنیت بدی نسبت به تبلیغات دارند. پس با تبلیغات کلیشه‌ای ذهنیت آنها را تایید  نکنید. تبلیغات تکراری فقط باعث از دست رفتن منابع و زمان شماست، در عوض همیشه خلاقیت و نوآوری در تبلیغ در جذب مخاطب موثر است. اما نوآوری هیچ وقت آسان نبوده است. برخی از این روش ها (کال تو اکشن، ارزش پیشنهادی) را ذکر کرده‌ایم، دیگر راهکار و تکنیک ها را در پست جداگانه به صورت مفصل معرفی خواهیم کرد.

 

9. استفاده از افزونه تبلیغات گوگل

با استفاده از این افزونه ها مطالب اصلی و توضیحات تبلیغ شما در مرحله اول به کاربر نمایش داده می شود و با این راه می توانید با هزینه کمتر نرخ کلیک خود را بیشتر افزایش دهید.

 

10. راه های مختلف را امتحان کنید

شما می توانید با آزمودن عکس های مختلف، CTA های متفاوت، متون مختلف تبلیغاتی و ارزیابی نتایج آن به بهترین تبلیغ برای جذب مخاطب دست پیدا کنید. و در نتیجه CTR یا نرخ کلیک خود را افزایش دهید. برای مثال عبارت “30  درصد تخفیف” و “30  درصد تخفیف برای سی نفر اول” را در نظر بگیرید؛ عبارت دوم به دلیل ایجاد القای حس از دست رفتن زمان می تواند نتایج بهتری را به ارمغان بیاورد.

 

عواملی که بر نرخ کلیک خوب تاثیر گذارند کدامند؟

از آنجایی که نرخ کلیک خوب معنای مشخصی ندارد، پاسخ به این سوال آسان نیست. اما مطمئنا به عواملی مانند نوع کسب و کار و صنعتی که در آن مشغول هستید بستگی دارد. بنابراین، بهترین راه تشخیص خوب یا بد بودن CTR با در نظر گیری اهداف کار، مقایسه آن با آمار صنعت مرتبط با کسب و کارتان است. به طور کلی اگر در کلمات کلیدی مرتبط CTR شما بالا باشد یعنی در وضعیت خوبی به سر می برید.

 

دلیل اهمیت نرخ کلیک در سئو چیست؟

طبق تحقیقات، نتایجی که در SERP گوگل رتبه بالاتری دارند نرخ کلیک بیشتری دارند. پس وضعیت سئو و رتبه سایت در این نرخ تاثیر دارد.پس سئوی بهتر به افزایش نرخ کلیک ارگانیک کمک می کند. پس رتبه نسبت به نرخ کلیک در اولویت است.

نرخ کلیک در تبلیغات باعث کاهش در هزینه ها می شود. در تبلیغات گوگل هزینه کردن به معنای بازدید بیشتر و رتبه بهتر نیست. بلکه کیفیت نوع تبلیغ هم تاثیر گذار است و با پارامترهای مختلفی از جمله CTR مورد انتظار محاسبه می شود. با افزایش این امتیاز می توانید هزینه هر کلیک را کاهش دهید و مخارج کمتری داشته باشید.

در پایان با درک نرخ کلیک و ارتقای آن می توانید ترافیک بیشتری را وارد سایت کرده و افزایش مشتری داشته باشید.

میانگین 5 از 5 - (1 نفر امتیاز داده‌اند)

این مقاله را به اشتراک بگذارید

با عضویت در خبرنامه ایمیلی از آخرین مقالات و کدهای تخفیف باخبر شو!

میخوای کسب و کار آنلاین
و پر فروش داشته باشی؟

با ما در ارتباط باش، میتونیم کمکت کنیم!

رشد و توسعه کسب و کار آنلاین با پانا مارکتینگ

پانا مارکتینگ در تمامی شهرهای کشور فعالیت دارد اما دفتر اصلی فعلی ما در مشهد می باشد. مطالعه بیشتر

راههای ارتباط با ما

با شما تماس می گیریم!