تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی و ابزار های کیورد ریسرچ (Keyword Research) و مراحل انجام آن چگونه است؟
الگوریتم جستجوی گوگل از بیش از 200 عامل برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند. برای اینکه به وب سایت خود بهترین شانس را برای متمایز شدن از سایرین بدهید، انجام تحقیقات کامل و با کیفیت بالا در مورد کلمات کلیدی ضروری است.
یافتن کلمات کلیدی مناسب که برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد به شما این امکان را می دهد که استراتژی کلمه کلیدی را توسعه و اجرا کنید، صفحات خود را در رتبه بندی موتورهای جستجو ارتقا دهید و ترافیک ارگانیک قابل اعتماد ایجاد کنید.
در این راهنما، ما اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را مورد بحث قرار خواهیم داد و شما را با نحوه یافتن سیستماتیک بهترین کلمات کلیدی برای محتوای خود و نحوه اطمینان از همسویی آنها با هدف کاربر آشنا خواهیم کرد. برای بررسی یک موضوع خاص، با استفاده از هر یک از پیوندهای زیر، مستقیماً به آن بخش بروید.
کلمات کلیدی چیست؟
کلمات کلیدی که گاهی اوقات به عنوان عبارات کلیدی SEO شناخته می شوند، اصطلاحات و عباراتی هستند که برای ایجاد و توسعه محتوای آنلاین استفاده می شوند. از دیدگاه مشتری بالقوه، آنها کلماتی هستند که در نوار جستجو وارد می شوند و به بهترین وجه محصولات یا خدماتی را که به دنبال آن هستند یا سؤالی را که می خواهند پاسخ آن را بیابند، توصیف می کنند.
برای بازاریاب، کلمات کلیدی که شما با دقت انتخاب می کنید تا در محتوای خود بگنجانید، مستقیماً موتورهای جستجو را در مورد اطلاعات موجود در صفحات وب شما مطلع می کند و راهی برای رتبه بندی و پیشنهاد وب سایت شما فراهم می کند.
کلمات کلیدی بینش های مختلفی را در ذهن مخاطبان شما ارائه می دهند و اطلاعات حیاتی مانند آنچه را که آنها می خواهند و چرا آن را می خواهند نشان می دهند. به طور معمول برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یا بازاریابی عمومی استفاده می شود، ترکیب کلمات کلیدی صحیح در محتوای شما می تواند موفقیت کسب و کار شما را به طور چشمگیری بهبود بخشد. هدف این است که کلمات کلیدی مشتری با کلمات کلیدی وب سایت شما مطابقت داشته باشد.
چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟
کلمات کلیدی در وب سایت شما مشخص می کند که کسب و کار شما چیست و چه چیزی می فروشید. با این حال، تعداد و کیفیت کلمات کلیدی گنجانده شده در محتوای شما به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا تعیین کنند که کجا وب سایت شما را در یک صفحه نتایج موتور جستجوی خاص (SERP) نمایش دهند. هرچه رتبه بالاتری در SERP داشته باشید، دسترسی و ترافیک بیشتری را به دست خواهید آورد. در واقع، نتیجه شماره 1 برای هر جستجو در گوگل تقریباً 28٪ از کل کلیک ها را دریافت می کند. حتی اگر نمیتوانید وبسایت با رتبه برتر باشید، باز هم برای چند نتیجه اول ارزش امتحان کردن را دارد. با افزایش تعداد افرادی که به صورت آنلاین برای محصولات و خدمات جستجو می کنند، قرارگیری مطلوب شما در SERP به مرور زمان کلیک های بیشتری را جذب می کند.
از طریق تحقیق در مورد کلمات کلیدی، میتوانید کلمات کلیدی بهینهای را بیابید که مورد تقاضا هستند، اما هنوز جا افتادهاند، حدس میزنید که مصرفکنندگان چه میخواهند و قبل از اینکه متوجه شوند آن را در اختیار آنها قرار دهید. گنجاندن کلمات کلیدی با کیفیت بالا در مقالات، پستهای وبلاگ یا توضیحات محصول میتواند به ارتقای رتبهبندی وبسایت شما کمک کند و به شما این امکان را میدهد که مخاطبان بیشتری را جذب کنید و رقبا را شکست دهید. این ترافیک ارگانیک تولید شده از SERP می تواند حتی از ترافیک یا تبلیغات پولی بهتر عمل کند و پس از انتشار در سال های آینده منجر به تولید سرنخ شود.
شروع کار با تحقیق کلمات کلیدی
قبل از اینکه سفر تحقیق کلمه کلیدی خود را برای بهینه سازی محتوای خود آغاز کنید، برخی از اصول تحقیق کلیدواژه وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید. اول، بسیار مهم است که بفهمیم چه چیزی کلمات کلیدی متمرکز و کلیدواژه های طولانی را از کلمات کلیدی معمولی متفاوت می کند.
کلمه کلیدی تمرکز، همانطور که از نامش پیداست، کلیدواژه اصلی است که استراتژی خود را روی آن متمرکز می کنید. این کلمه یا عبارت اصلی است که شما به طور هدفمند در عنوان، URL، توضیحات متا و متن وب سایت خود قرار می دهید و امیدواریم موتورهای جستجو آن را انتخاب کنند.
از سوی دیگر، کلمات کلیدی دم بلند شامل 3 کلمه یا بیشتر هستند. آنها عبارات خاصی هستند که خریداران وقتی بیشتر در چرخه خرید هستند و ایده واضح تری از آنچه می خواهند دارند بیشتر استفاده می کنند و ترافیک واجد شرایط بیشتری را به ارمغان می آورند. هنگامی که رقابت زیادی در بازار وجود دارد، کلمات کلیدی دم بلند ارزش ویژه ای پیدا می کنند. آنها یک راه خوب برای وب سایت ها هستند تا خود را متمایز کنند. با نگاهی به عبارات جستجوی “توستر” و “توستر کرومی 4 تکه”، به راحتی می توان تصور کرد که نتایج دقیق تری تولید می کند.
مفاهیم دیگری که به شما در اجرای جامع ترین و سودمندترین کلمه کلیدی کمک می کند عبارتند از:
هدف کلمه کلیدی
دانستن اینکه چگونه قصد کلمه کلیدی در تحقیق کلمات کلیدی نقش دارد، بخش جدایی ناپذیر توسعه استراتژی کلمه کلیدی است. از آنجایی که شما از درون و بیرون کسب و کار خود را می شناسید، ممکن است ذهنیت مخاطب هدف خود را به اشتراک نگذارید. دانستن هدف کلمه کلیدی این است که خود را به جای مصرف کنندگان بالقوه قرار دهید و واقعاً هدف جستجوی آنها را درک کنید.
در حین انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی SEO، در نظر بگیرید که آیا محتوای شما واقعاً با هدف مصرف کننده مطابقت دارد یا خیر. آیا آنها می خواهند چیزی یاد بگیرند؟ آیا آنها به دنبال شرکت یا وب سایت خاصی هستند؟ آیا آنها محصولات را مقایسه می کنند و تقریباً آماده خرید هستند؟ یا آیا اکنون آماده خرید هستند؟ یک تطابق کامل، مصرف کننده را وادار می کند تا برای مدت طولانی تری در صفحه شما بماند و به شما کمک می کند در SERP رتبه بالاتری داشته باشید.
یادگیری مخاطبان و پی بردن به اینکه چرا آنها چیزی را که می خواهند می خواهند به شما کمک می کند تا از عبارات محرک به عنوان بخشی از کلمات کلیدی دم بلند خود استفاده کنید. کلمات کلیدی خود را با عبارات محرک مرتبط با انواع مختلف قصد مصرف کننده تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر محصولی را می فروشید، عبارات محرک معاملاتی یا تجاری مانند «بهترین»، «خرید»، «پیوستن» و «مقایسه» به شما کمک می کند تا برای جستجوهایی رتبه بندی کنید که در آن افراد قصد خرید بیشتری دارند.
حجم جستجوی ماهانه (MSV)
MSV میانگین تعداد جستجوهای ماهانه برای یک کلمه کلیدی است. با استفاده از وبسایتها و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، میتوانید MSV جهانی یک کلمه کلیدی را جستجو کنید یا حتی آن را به یک شهر خاص محدود کنید. در حالی که MSV بالاتر به معنای ترافیک بالقوه بیشتر برای وب سایت شما است، همچنین به معنای رقابت سنگین تر است.
مرجع موضوعی
همانطور که موتورهای جستجو بهبود می یابند و تاکید بیشتری بر عبارات مرتبط، زبان طبیعی و محتوای با کیفیت می شود. شما می خواهید با ارائه محتوای عمیق و بهم پیوسته، تخصص وب سایت خود را به نمایش بگذارید. اگر مشتریان شما را منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی برای موضوع خاصی بدانند، می خواهند روی وب سایت شما کلیک کنند. محتوای معتبر و شهرت خوب به شما کمک می کند تا در SERP رتبه بالایی داشته باشید.
نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی
اکنون که اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را درک کرده اید و با برخی از مهمترین اصطلاحات و مفاهیم آن آشنا شده اید، آماده شروع کار هستید. این مراحل بعدی را دنبال کنید تا کلمات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کنید تا مخاطب مورد نظر خود را جذب کنید و یک استراتژی کلمه کلیدی بدون خطا ایجاد کنید.
1. فهرستی از موضوعات گسترده مرتبط با موضوع خود تهیه کنید
در این مرحله اول، شما باید یک صفحه گسترده با دسته بندی های کلی برای کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید ایجاد کنید. اینها ممکن است مربوط به دستههای محصول یا هر چیزی باشد که فکر میکنید مخاطب هدف شما به آن علاقه دارد. اگر هر از گاهی وبلاگ مینویسید، ممکن است قبلاً موضوعاتی را داشته باشید که به طور منظم پوشش میدهید.
این لیست را کوتاه و ساده نگه دارید و حداکثر 5 تا 10 موضوع داشته باشید. تصور اینکه خود را به عنوان یک خریدار به دنبال یک محصول یا خدمات تصور کنید می تواند مفید باشد.
دسته بندی های کلی برای وب سایتی که محصولات طبیعی و سازگار با محیط زیست می فروشد ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- محیط زیست سالم
- سلامتی طبیعی
- نظافت منزل غیر سمی
- زیبایی طبیعی
- آشپزی سالم
- سلامت حیوانات خانگی طبیعی
2. هر موضوع را با فهرستی از عباراتی که فکر می کنید مشتریانتان استفاده می کنند، گسترش دهید
در مرحله بعد، با در دست داشتن این دسته بندی های کلی، زمان آن است که عبارات و عباراتی را که مشتری هدف شما ممکن است در نوار جستجو تایپ کند، شناسایی کنید تا اطلاعات، محصولات یا خدمات را بیابید.
اگر قبلاً دادههایی از نرمافزار تجزیهوتحلیل وبسایت مانند گزارش Google Analytics یا HubSpot’s Sources دارید، به قسمت ترافیک جستجوی ارگانیک خود نگاه کنید تا کلمات کلیدی را که مصرفکنندگان از قبل برای رسیدن به وبسایت شما استفاده میکنند، شناسایی کنید.
این به معنای فهرست نهایی کلمات کلیدی نیست، بلکه فرصتی برای طوفان فکری برای نقاط داده است تا تحقیقات شما را هدفمندتر و پربارتر کند.
برای مثال وب سایت سازگار با محیط زیست در بالا، در زیر دسته «محیط زیست سالم»، ممکن است فهرست کنید:
- دستگاه های تصفیه هوا را مقایسه کنید
- بهترین فیلترهای آب
- پخش کننده عطر
- پخش کننده اسانس
- لوازم رنگ غیر سمی
- بالش های ضد حساسیت
- راه های طبیعی برای کاهش آلرژی
- نحوه بهبود هوای داخل خانه
- نحوه استفاده از مریم گلی
یک لیست زیر هر دسته کلی ایجاد کنید و آن را به صفحه گسترده خود اضافه کنید. با خیال راحت از همکاران یا کارمندان خود ایده بخواهید، به خصوص کسانی که با مشتری روبرو هستند.
3. عبارات جستجوی مرتبط را پیدا کنید
راه های خلاقانه زیادی برای اضافه کردن به لیست کلمات کلیدی شما وجود دارد.
- یک عبارت کلیدی را در گوگل جستجو کنید و به پایین صفحه بروید، جایی که لیستی از عبارات جستجوی مرتبط را به صورت پررنگ مشاهده خواهید کرد.
- برای عملکرد دقیقتر، روی یکی از جستجوهای مرتبط کلیک کنید و فهرستی را که گوگل در پایین صفحه دوم پیشنهاد میکند، بررسی کنید.
- وب سایت AnswerThePublic اجازه می دهد تا حداکثر 3 جستجوی رایگان در روز. نموداری از عبارات مورد جستجوی افراد مرتبط با موضوع شما ارائه می دهد.
- همچنین میتوانید عبارت کلیدواژه خود را در برنامهریز کلمات کلیدی Google یا یکی از ابزارهای پولی فهرست شده در زیر تایپ کنید و ببینید افراد از چه اصطلاحات مرتبط دیگری استفاده میکنند.
4. قدرت کلمات کلیدی خود را با کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی تجزیه و تحلیل کنید
سادهترین راه برای انجام این مرحله بعدی، برنامهریزی کلمه کلیدی یا ابزار تحقیق کلمات کلیدی پولی یا SEO است. Ahrefs، Semrush، Wordtracker و Ubersuggest برخی از محبوب ترین ها هستند. Wordtracker و Ubersuggest هر دو نسخه های رایگانی دارند که می توانید برای شروع از آنها استفاده کنید.
در اینجا چیزی است که هنگام تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی خود به دنبال آن هستید.
- عبارت جستجوی دقیق چیست؟ اطمینان حاصل کنید که عبارت کلیدی شما با عبارت جستجوی دقیقی که مردم استفاده می کنند مطابقت دارد.
- حجم جستجو چقدر است؟ اگر هیچ کس از یک عبارت کلیدی استفاده نکند، ساختار استراتژی حول آن برای شما مفید نخواهد بود. به دنبال بالاترین حجم جستجوی موجود باشید.
- رقابت چقدر سخت است؟ ابزارهای پولی بین رقابت برای تبلیغات پولی در مقابل جستجوی ارگانیک تفاوت قائل می شوند. شما می خواهید حجم جستجوی بالاتری با رقابت جستجوی ارگانیک کمتر داشته باشید. این نقطه شیرین است.
- عبارات مرتبطی را که ممکن است از دست داده باشید و دارای حجم جستجوی بالا و رقابت جستجوی ارگانیک کم هستند، بررسی کنید.
5. تعیین کنید که چگونه در صنعت خود رتبه دارید
اگر در حال رقابت با نامهای تجاری بزرگی هستید که قبلاً صفحه اول گوگل را برای اکثر عباراتی که شناسایی کردهاید اشغال کردهاند، میخواهید استراتژی خود را تغییر دهید تا کلمات کلیدی دم بلند رقابتی کمتری را شناسایی کنید.
SERP را برای جستجوی مورد نظر خود بررسی کنید. اگر پر از نامهای تجاری محکمی است که نفوذ و سهم بازار بیشتری نسبت به شرکت شما دارند (در حال حاضر)، به عقب برگردید و فهرست خود را با کلمات کلیدی طولانی اصلاح کنید.
یک استثنا در این استراتژی این است که رقبای شما محتوای با کیفیت منتشر نکرده باشند. اگر میدانید که میتوانید از نظر طول، کیفیت و چیدمان از محتوای آنها پیشی بگیرید، حتی اگر پول بیشتری برای بازاریابی برند خود صرف کنند، ممکن است بتوانید از آنها پیشی بگیرید.
6. هدف جستجو را تأیید کنید
هنگامی که یک مصرف کننده یک عبارت جستجو را در گوگل وارد می کند، در جستجوی چیزی است و هر سوالی نیاز به یک پاسخ مشابه دارد.
با تایپ کلمات کلیدی خود در موتور جستجو، مطمئن شوید که هدف مشتریان خود را درک کرده اید. چه صفحاتی قبلاً برای آن عبارت رتبه بندی می شوند و چه چیزی را ارائه می دهند؟
اگر خریدار به دنبال اطلاعات باشد و شما در عوض سعی کنید محصولی را به او بفروشید، ممکن است یک کلیک دریافت کنید، اما آنها به سرعت جهش خواهند کرد، که به رتبه شما آسیب می رساند. با این حال، اگر یک خریدار آماده خرید باشد و شما یک صفحه محصول را تحویل دهید، با خوشحالی خریدی را انجام خواهند داد.
در صفحه گسترده خود در مورد قصد خریدار برای هر عبارت کلیدی یادداشت کنید، یا عادتی را برای خود یا تیمتان ایجاد کنید که قبل از ایجاد محتوا با استفاده از آن، هدف یک کلمه کلیدی را بررسی کنید.
سوالات متداول تحقیق کلمات کلیدی
چگونه در تحقیق کلمات کلیدی خوب باشم؟
به غیر از درک بهتر در مورد اینکه مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و دقیقاً چه چیزی می خواهند، اگر می خواهید در تحقیق کلمات کلیدی پیشرفت کنید، پیگیری نتایج و تجزیه و تحلیل خود ضروری است. به عنوان مثال، با استفاده از داده های گوگل آنالیتیکس، به راحتی می توانید تشخیص دهید که کدام کلمات کلیدی و صفحات فرود بیشترین ترافیک را ایجاد می کنند و کدام یک عملکرد ضعیفی دارند. با این دانش می توانید برنامه ای برای اصلاح و ارتقای استراتژی خود داشته باشید. Mailchimp و پلتفرمهای نرمافزاری مانند Semrush همچنین مقالات، راهنماها و دورههایی را ارائه میدهند که میتوانید از آنها برای تقویت مهارتهای تحقیق کلمات کلیدی خود و یادگیری در مورد بهترین شیوههای سئو گستردهتر استفاده کنید.
چگونه می توانم جستجوی رایگان کلمات کلیدی انجام دهم؟
برای انجام تحقیقات با کیفیت کلمات کلیدی، نیازی به خرج کردن پول یا اشتراک ندارید. بسیاری از ابزارهای رایگان آنلاین وجود دارند که می توانند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای تقویت محتوای خود کمک کنند. Google Trends، Keyword Surfer، Semrush’s Keyword Magic Tool، و Moz’s Keyword Explorer تنها برخی از ابزارهای رایگانی هستند که به راحتی در دسترس هستند تا به شما در جمع آوری اطلاعات حیاتی برای بازاریابی و SEO کمک کنند.
چگونه می توانم رتبه بندی کلمات کلیدی را حفظ کنم؟
برای حفظ رتبه بندی کلمات کلیدی، باید همیشه در مورد تغییرات الگوریتم به روز باشید و به دنبال راه هایی برای به روز رسانی و بهبود محتوای موجود خود باشید. مهم نیست که محتوای شما چقدر خوب است، باید آن را پرورش دهید تا با چشم انداز دائماً در حال تغییر صفحه نتایج موتور جستجو همگام شود. شناسایی فرصتهای جدید یا کلمات کلیدی پرطرفدار حتی میتواند به رتبهبندی محتوای شما نسبت به قبل کمک کند.
حرف آخر و نتیجه گیری
برای بررسی روندها و نقاط کور، درک هدف کاربر و یافتن کلمات کلیدی بهینه برای ساخت محتوای خود، تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید. با این حال، به یاد داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی تنها پایه و اساس استراتژی سئو شما است.
برای اینکه واقعاً متمایز شوید، اطمینان حاصل کنید که هر پست وبلاگ، مقاله و توضیحات محصول ارزشمندتر، خواناتر و کاملتر از رقبای شما است. به چیدمان و سئو داخلی هر قسمت از محتوا توجه کنید و وب سایت خود را برای اسکن آسان و موبایل پسند کنید.
همچنین به خاطر داشته باشید که سئوی ارگانیک یک فرآیند طولانی مدت است. در حالی که ممکن است برای اصطلاحات یا عبارات خاص به سرعت رتبه بندی کنید، اکثر مشاغل به تدریج از SERP ها صعود می کنند.
اگر میخواهید به صورت تخصصی سئو را آموزش ببینید، نگاهی به صفحه دوره سئو ما بیاندازید! اگر هم بخواهید می توانید از خدمات سئو ما بهره مند شوید.