امروزه تبلیغات پیامکی بسیار رواج داشته و هدف اصلی آن تشویق افراد برای درگیر شدن با یک برند خاص و یا خدماتی است تا افراد ترغیب بشوند محصول آنها را خریداری کنند. بوسیله پیامک های تبلیغاتی میتوان متن هایی را در خصوص تبلیغات محصول، کمپین ها و یا اخبار، طراحی و برای گروهی از افراد به صورت رندوم ارسال کنید.
در واقع در این نوع از تبلیغات شما قابلیت این را دارید تا زمان ارسال پیامک، نوع محتوا و اطلاعات بخصوصی را از قبل در نظر بگیرید. همچنین شما میتوانید لینک هایی که افراد روی آن کلیک میکنند را براحتی ردیابی کنید.
نکته بسیار مهم در خصوص تبلیغات پیامکی این است که ارسال اس ام اس به افراد به صورت ناخواسته می تواند برای بسیاری آزار دهنده باشد و باعث افزایش تبلیغات منفی شود.
بنابراین توصیه می شود تا فقط برای افرادی تبلیغات پیامکی را ارسال کنید که از قبل در کمپین و یا سایت شما ثبت نام کردهاند و خواستار ارسال پیامک هستند.
چرا تبلیغات پیامکی راهی موثر برای تبلیغات است؟
امروزه اکثر افراد دارای تلفن همراه هستند و ارسال پیامک راهی بسیار موثر می تواند باشد. چرا که علاوه بر در درسترس بودن ، ارسال پیامک بسیار ساده تر از راه های دیگر است.
به طور مثال بازاریابی ایمیلی می تواند کمی پیچیده باشد. زیرا در بسیاری از اوقات ایمیل ها در پوشه اسپم قرار گرفته و افراد آن را نمی خوانند. و یا اینکه افراد بیشماری به طور مثال افراد مسن دسترسی به ایمیل شخصی ندارند.
علاوه بر آن امروزه بیشتر مردم به صورت مداوم تلفن همراه خود را در دست دارند و پیامک های تبلیغاتی با احتمال بسیار بالایی خوانده می شود .
از طرفی 85 درصد از افراد، پیامک تبلیغاتی را به تماس تلفنی ترجیح می دهند. زیرا که بسیار راحت تر است و نیازی به برقراری ارتباط با افراد نیست. احتمال باز شدن و خواندن پیامک بسیار بیشتر از خواندن ایمیل و یا پاسخ به تلفن های بازاریابان است.
بازاریابی پیامکی منجر به افزایش 14 درصدی نرخ فروش می شود.
به طور کلی همه مناطق مجهز به اینترنت یا وای فای نیستند و افراد دسترسی راحتی به اینترنت ندارند. بنابراین اس ام اس برای دسترسی به مشتریان بسیار راحت تر است.
نرخ اینگیجمنت اس ام اس به شدت بالا است و افراد بیشماری درگیر آن می شوند. شاید برایتان جالب باشد که تا سال های آتی شمار کاربران تلفن همراه به بالای 5 میلیارد نفر می رسد و بدیهی است که این جامعه هدف بسیار بزرگی است. و این نوع تبلیغات تاثیرات بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت.
ارسال یک اس ام اس بسیار مقرون به صرفه تر از تبلیغات دیگر مثل تبلیغات تلویزیونی و یا بیلبوردهای شهری است. در واقع بسیاری از شرکت های خصوصی و یا دولتی ترجیح می دهند تبلیغات پیامکی به جای بروشور انجام دهند که علاوه بر مقرون به صرف بودن، به محیط زیست نیز بسیار کمک می کند.
تبلیغات پیامکی در واقع راهی است برای مشاغل محلی. در واقع بازاریابان می تواند بوسیله ارسال پیامک به یک منطقه خاص، توجه افراد را به خود جلب کند که بسیار موثر خواهد بود.
پیامک تبلیغاتی دسترسی جهانی دارد
نکته بعدی درباره پیامک ها این است که دسترسی جهانی دارد . به طوری که خدمات اس ام اس قابلیت ارسال و معرفی یک برند مخصوص به سرتاسر جهان را دارد. از طرفی پیامک های تبلیغاتی می تواند با انواع کانال های بازاریابی نیز کار کند و به شکل مکمل برای کمپین ها فعالیت داشته باشد.
در واقع ایمیل و اس ام اس به شکل همزمان از روش های بسیار تاثیرگذار خواهد بود که در صورت عدم باز شدن ایمیل، پیامک ارسال شود.
در صورت داشتن لیست مخاطبان یک کمپین می توانید به صورت اس ام اس تبلیغاتی خود را به افراد گروه هدف ارسال کنید. بنابراین ایجاد کمپین پیامکی بسیار موثر است.
به شکل کلی، توجه افراد به یک موضوع خاص مثل تبلیغ در حال حاضر تنها 8 ثانیه است. بنابراین پیامک شما باید بسیار کوتاه و تاثیر گذار باشد، در غیر اینصورت مخاطب هدف را از دست خواهید داد.
نکات بسیار مهم برای ارسال پیامک تبلیغاتی
کوتاه بودن متن
در واقع طول یک پیامک تنها 70 کاراکتر است و طولانی تر از آن، موثر بودن خود را از دست خواهد داد. ارسال یک متن طولانی و خسته کننده، بسیار آزار دهنده است. پس بهتر است متن خود را کوتاه و با استفاده از کلمات کلیدی آن را جذاب تر کنید.
همچنین استفاده از آیتم های بصری نیز منجر به جذاب تر شدن پیامک شما خواهد شد. علاوه بر آن در صورت داشتن سایت و یا پیج اینستاگرام بهتر است در پایان پیامک آن را قرار دهید. چرا که وجود یک لینک باعث تاثیر گذاری بیشتری می شود.
خلاقیت در متن
خلاق بودن امروزه امری ضروری است تا از رقبای خود پیشی بگیرید. ارسال متن های تکراری بسیار آزاردهنده است. به طور مثال می توانید مناسبت خاصی را تبریک بگویید و یا نام مخاطب را در متن پیامک خود قرار دهید تا مشتری به پیامک ارسالی جذب شود.
ارسال پیامک های اختصاصی
منظور از پیامک اختصاصی، پیامکی است که حس نزدیکی و دوستانه به افراد بدهد و افراد احساس خوشایندی داشته باشند. به طور مثال پیامک را می توانید با نام فرد شروع کنید: مهسای عزیز…. .
قرار دادن نام تجاری
برای هر خدمات یا فروش هر محصولی، برندی را در نظر گرفتهاید که بهتر است در هر پیامک نام تجاری خود را در پایان پیامک ذکر کنید تا مخاطب تصویر ذهنی داشته و نام برند شما را به یاد آورد.
ایجاد ارزشی خاص برای مشتریان کمپین تبلیغاتی: در واقع در صورتیکه افراد خواستار ارسال پیامک از طرف کمپین یا فروشگاه شما شدند، بهتر است تا در مقابل آن شما نیز ارزشی به آنها بدهید. به طور مثال تخفیف بر روی کالاها یا جایزه برای مسابقه، کد تخفیف و … .
برقراری حس فوریت در مشتریان
در واقع ارسال متنی که افراد را تشویق به خرید یا عضویت در کمپین شما کند بسیار تاثیر گذار است. به طور مثال می توانید زمانی را برای عضویت و یا خرید با تخفیف برای مشتری در نظر بگیرد تا در مشتری حس FOMO به معنی ترس از دست دادن، ایجاد کنید.
در نظر گرفتن زمان مناسب برای ارسال پیامک
گزارش های زیادی هستند که می توانید آنها را تحلیل کرده و از بیشترین کلیک بر روی سایت مطلع شوید و در آن زمان پیامک را برای مشتریان خود ارسال کنید .
شناخت مشتریان
برای شناخت مشتریان خود می توانید از برنامهای به نام برنامه مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنید که این برنامه اطلاعات دقیقی از جمعیت شناسی، سابقه مشتریان، سابقه خرید آنها و همچنین علایق آنها در اختیار شما می گذارد و سپس شما می توانید با اطلاع از آنها، روند ارسال پیامک خود را بهبود ببخشید.
تقسیم بندی مخاطبان
با بهره گیری از برنامه CRM می توانید مشتریان خود را بر اساس سن، جنس، علایق و … تقسیم بندی کنید. و پس از آن اس ام اس هایی متناسب با شرایط و ویژگی های آنها برایشان ارسال کنید. که این موضوع باعث جلب هر چه بیشتر رضایت افراد شده و می تواندد بیشتر به شما اعتماد کنند.
کسب رضایت مشتری برای ارسال پیامک
در واقع رضایت مشتری برای ارسال پیامک بسیار مهم وحیاتی است. زیرا که ارسال اس ام اس خودسرانه منجر به آزار آنها شده و به نوعی تبلیغات معکوس و منفی خواهد بود.
انواع پیامک تبلیغاتی چیست؟
پیامک های تبلیغاتی متنی
این نوع از پیامک ها به منظور افزایش نرخ فروش، جذب مشتری، تبلیغات برای یک محصول خاص و یا افزایش میزان آگاهی افراد از یک برند به خصوص است.
این نوع از پیامک ها اغلب برای آگاهی مشتریان از یک برند خاص و جدید، آگاهی از اطلاعیه های شرکت و تبلیغ استفاده می شود.
به طور مثال زمانی که شخصی در وبسایت شما ثبت نام کرد و عضو جدید سایت شما شد، می توانید پیامکی به منظور خوشامد گویی به شخص ارسال کنید و یا اینکه علاوه بر خوشامدگویی، توضیحاتی در رابطه با سایت و محصولات خود بدهید.
در واقع با انجام چنین کارهایی، مشتری بیشتر جذب و یا علاقمند به فروشگاه شما خواهد شد.
پیامک ریتنشن
در این نوع از پیامک هدف ارسال پیام، برقراری رابطهای بلندمدت بین مشتری و مارکت است تا به شکل مداوم، فرد به شما اعتماد کند. بنابراین شما می توانید برای مشتریان فعلی خود پیامک هایی جهت آگاهی از تخفیفات جدید، برندهای جدید و … ارسال کنید تا افراد ترغیب شوند محصولات شما را خریداری کنند.
پیامک تبلیغاتی خوب است یا نه؟
به طور کلی امروزه روش های بیشماری برای تبلیغات وجود دارد. از جمله پیام های ایمیلی، شبکه های اجتماعی، بیلبوردهای شهری، تبلیغات تلویزیونی، وبسایت ها و تبلیغات در گوگل و غیره.
روش ارسال پیامک نیز یکی از روش های تبلیغات است که بسیار موثر است اما این تاثیر گذاری زمانی خواهد بود که مخاطب شما از ارسال پیامک راضی باشد چرا که در غیر این صورت بسیار آزاردهنده خواهد بود.
اما متاسفانه امروزه در کشور ما افراد به این نکته بسیار مهم توجهی نمیکنند و تنها به هدف خود که تبلیغات است، اهمیت می دهند.
بدیهی است که با این کار، مخاطبان تصویر ذهنی منفی از پیامک های تبلیغاتی دارند و به شکل مداوم سعی در نادیده انگاری اینگونه تبلیغات میکنند و آن ها را نمی خوانند. بنابراین بازاریابان باید به رضایت در ارسال پیامک های تبلیغاتی بیش از پیش توجه کنند تا تاثیرگذاری چشمگیری رخ دهد.
در واقع ارسال پیامک تبلیغاتی برای کسب و کارهای نوپا و کوچک بسیار حائز اهمیت است. زیرا که مقرون به صرفه است و نیازمند هزینه های گزاف برای تبلیغ را ندارد. علاوه بر آن تبلیغات به شکل محلی برای کسب و کارهای کوچک می تواند یک مزیت باشد. اما در مقایسه با دیگر انواع تبلیغات، پیامک روش حرفهای نمی باشد.
به طور مثال تبلیغات بیلبوردی، شامل طراحی گرافیکی، عکس ها و … است که تاثیرگذاری بسیار بیشتری را می تواند نسبت به پیامک تبلیغاتی برای مخاطب به ارمغان آورد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این نوع از تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک و جدید موثر تر و با صرفه اقتصادی بیشتر است.
انواع پیامک های تبلیغاتی
پیامک های تبلیغاتی شامل انواع متفاوتی است که به طور خلاصه می توان به این موارد اشاره کرد: پیامک جهت فروش محصولات به صورت آنلاین، پیامک به منظور ارسال کد تخفیف برای استفاده کردن آن در فروشگاه آنلاین شما، پیامک های حاوی پیشنهادات ویژه به مدت کوتاه، ایجاد وبسایت جدید، ارسال پیام برای مطلع سازی افراد از مسابقات در سایت شما، ارسال پیام برای راه اندازی محصول جدید، دعوت نامه ها و غیره.
چگونه یک ارائه دهنده خدمات پیامکی خوب پیدا کنیم؟
انتخاب یک پشتیبانی مناسب برای ارسال پیامک های تبلیغاتی شما بسیار مهم است. چرا که در روند جذب مشتری موثر است. در واقع پشتیبانی منظم و خوب نقش مهمی برای تبلیغات شما دارد و هنگامی که عجله دارید، می تواند بسیار موثر باشد.
از طرفی بهتر است مطمئن باشید تا پیام های خریده شده، منقضی نشده باشد. همچنین بعد از خرید هر گونه پیامک، تا زمان ارسال آنها به افراد، در حساب شما باقی بمانند.
مطمئن شوید که پشتیبانی برای شما از طرف شرکت ارائه دهنده خدمات پیامکی، بسیار امن و قابل اعتماد است. علاوه بر آن دسترسی به درگاه مشتری ساده باشد. ساده بودن رابط کاربری شرکت باعث استفاده راحت تر خواهد شد.
بنابراین مطمئن شوید شرکت انتخابی شما، دارای یک پورتال پیام کوتاه است که همه گزارش ها، پیام ها و مدیریت آن را به شما نشان می دهد. در واقع این گزارش ها کمک می کند تا شما دیدگاه روشنتری از ارسال پیامک های تبلیغاتی به دست آورید.
برخورداری از اتوماسیون پیامکی نیز از دیگر مواردی است که می تواند کمک کننده و موثر باشد. در واقع این نوع خدمات به شما این امکان را می دهد تا با سایر وب سایت ها و نرم افزارهای تجاری، ادغام شوید تا به شکل خودکار، پیامک ارسال شود.
پیامک های خودکار به شما این اطمینان را می دهد تا پیامک شما در زمان درست و دقیق، با محتوای صحیح به افراد ارسال می شود.
هزینه خدمات ارسال پیامک چگونه است؟
برای ارسال پیامک تبلیغاتی و یا خدماتی، به یک میزان باید هزینه پرداخت کنید و فرق چندانی با یکدیگر ندارند. تنها فاکتوری که منجر به تغییر قیمت می شود، تعداد ارقام و همچنین رند بودن شماره است.
به منظور دریافت خطوط خدماتی، باید درخواست خود را به یک خط تبلیغاتی ارسال کنید. سپس هزینه خط تبلیغاتی را با توجه به تعداد ارقام و همچنین میزان رند بودن بپردازید. بعد از دریافت خط تبلیغاتی نیز، مدارک مربوطه را به شرکت پشتیبانی ارسال کرده تا خدمات خود را از خدماتی به تبلیغاتی تغییر دهید.
مزیت های تبلیغات پیامکی چیست؟
- سیستم های ارسال پیامک تبلیغاتی 24 ساعته بوده و در هر زمان برای ارسال آن ها می توان اقدام نمود.
- اینگونه از تبلیغات بسیار ساده بوده و نیازمند بستری گسترده، سخت افزار و … ندارد.
- بسیار مقرون به صرفه است و برای کسب و کارهای نوپا ، محلی و کوچک راهی بسیار مناسب به منظور جذب مشتری است.
- بوسیله ارسال پیامک، در یک زمان به افراد بسیار زیادی می توانید پیامک را ارسال کنید.
- اینگونه تبلیغات بی واسطه است و شما مطمئنا پیامک را به دست مخاطب خود خواهید رساند.
- اینگونه از تبلیغات به شکل دو طرفه است و قابلیت این را دارد تا بازخورد مشتریان را از یک محصول به آسانی به دست آورد.
- توسط پنل اس ام اس می توان آمار بسیار دقیقی از تبلیغات با پیام کوتاه و گزارش ها به دست آورد.
نحوه نوشتن پیامک تبلیغاتی به چه صورت است؟
اولین نکته برای نوشتن پیامک این است که سعی کنید حرفهای باشید. در واقع هنگام برقراری ارتباط با مشتری رفتاری عامیانه، توهین آمیز، قومیتی، شکلک و … نداشته باشید. علاوه بر آن متن پیامک باید طوری باشد تا فرد احساس نکند یک ربات پیام ها را ارسال کرده است. همچنین از زبانی استفاده کنید که قابل فهم و روان و متناسب با هویت برند شما باشد .
تنها در صورتی از شکلک استفاده کنید که نوعی ارزش و پیام بخصوصی را برای شما به ارمغان می آورد. در غیر اینصورت از اضافه کردن شکلک ها به شدت خودداری کنید. علاوه بر آن استفاده بیش از اندازه از علامت ها مثل علامت سوال یا تعجب می تواند بسیار آزار دهنده و غیر حرفهای باشد.
موضوع بعدی برای نوشتن یک پیامک تبلیغاتی حرفه ای در این است که CTA به متن خود اضافه کنید. در واقع این یک روشی از بازاریابی است تا مشتری را وادار به انجام کاری می کند. به ط ور مثال کلیک بر روی لینک. در واقع فرد با کلیک بر روی لینک وارد وبسایت شما می شود و نه تنها دسترسی به آن آسان تر است همچنین بسیار چشم نواز می تواند باشد.
سعی کنید پیامکی کوتاه حاوی اطلاعات دقیق ارسال کنید. در واقع نوشتن متنی کوتاه که شامل مهمترین اطلاعات در خصوص اطلاعات کسب و کار شما باشد، بسیار موثر و مناسب است. متنی که بتواند مخاطب شما را جذب کنید، کوتاه باشد و حاوی اطلاعات مهم، از بهترین پیامک های ارسالی خواهد بود.
ارسال پیام های شخصی سازی شده راهی بسیار موثر است. به طور مثال شناسایی ویژگی های شخصی مخاطب مثل سن، جنس، شغل و … می تواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین از ارسال پیام های هدفمند غافل نشوید.