اگر در نظر بگیریم که هدف کلی از ساخت یک وب سایت انتشار و نمایش محتوای آن به مخاطب است، پس باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که این هدف تنها هنگامی به واقعیت تبدیل می گردد که سایت ما و محتوایی که درون آن قرار دادهایم برای گوگل خوانا باشد. ساخت و ثبت نقشه سایت XML و HTML در گوگل سرچ کنسول سبب می شود که موتورهای جستجو راحت تر صفحات شما را پیدا کنند.
موتورهای جستجوگر گوگل در طول روز صفحاتی که در سایت از اهمیت بالایی برخوردارند را بررسی می کنند که در اصطلاح به این کار خزیدن ( crawl) می گویند. حال اگر این صفحات در سایت شما لینک سازی داخلی مناسب و مشخصی نداشته باشند، پیدا کردن آنها توسط این موتورهای جستجو دشوار خواهد شد.
پیشینه پیدایش سایت مپ
سایت مپ در سال 2005 میلادی و توسط گوگل، به منظور کمک به کاربران سایت و موتورهای جستجو، به برنامه نویسان وب معرفی شد. به طور کلی این نقشه فایلی است دربردارنده ی مهم ترین محتواهای موجود در سایت تا از این طریق خزندههای گوگل بتوانند به راحتی به محتواها دسترسی داشته ، آنها را شناسایی و ایندکس کنند. منظور از ایندکس این است که گوگل صفحه شما را بررسی کرده و آن را در نتایج جستجوی خود نشان دهد.
اهمیت داشتن این ویژگی در سایت هایی که صفحات زیادی دارند بیشتر است زیرا در این حالت احتمال این که خزنده های گوگل صفحه ای را جا بیندازند، زیاد است. اما اگر از سایت مپ استفاده کنید می توانید فرایند ایندکس کردن صفحات سایتتان را به وسیله موتورهای جستجو سرعت ببخشید.
همچنین از ویژگی های دیگر سایت مپ این است که می تواند به موتورهای جستجو بگوید کدام محتواها از بقیه مهمتر هستند. خزنده های جستجوگر گوگل، با فعالیت روزانه، صفحات وب سایت شما را بررسی می کنند و آنها را قابل خواندن و فهرست بندی می کنند. علاوه بر این موارد، گوگل می تواند از طریق سایت مپ جزئیات بیشتری را نیز در مورد صفحات سایت شما متوجه شود. مواردی مانند: بروزرسانی های جدید و ارتباط صفحات با یکدیگر.
داشتن نقشه سایت چه اهمیتی دارد؟
همانطور که گفتیم، سایت مپ لیستی از محتواهای مهم است که به بهتر دیده شدن صفحات سایت شما کمک می کند. قطعا ایجاد چنین ویژگی برای هر وب سایتی مزیت های گوناگونی دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:
- نقشه سایت به ربات های جستجو گوگل اعلام می کند که محتوای انتشار یافته در سایت شما چیست و در چه زمینهای است.
- با هر بار به روزرسانی محتوای درون وب سایت شما، sitemap به گوگل اطلاع رسانی خواهد کرد.
- شما می توانید میزان مهم بودن محتوای هر صفحه را به وسیله ی نقشه سایت خود مشخص نمایید.
- می توانید با ایجاد یک sitemap مناسب برای وب سایت خود، ضعف لینک سازی داخلی آن را تا حدودی بپوشانید.
- سایت مپ به موتورهای جستجوگر پیام می دهد تا در سایت شما خزیده و محتواهای درون آن را فهرست بندی یا ایندکس کند.
- sitemap برای سایت های بزرگ و پرمحتوا کمک مفیدی است تا با سرعت بیشتری ایندکس شوند.
- سایت مپ همه صفحه های سایت را به گوگل نشان می دهد که این کار باعث می شود موتورهای جستجو گوگل بتوانند حتی در سایت هایی با صفحات بسیار زیاد نیز به راحتی بخزند و محتوای آن را بررسی کند.
تاثیر نقشه سایت بر سئو سایت
همین اول خدتتان بگوییم که هیچ جای نگرانی نیست! زیرا عدم وجود سایت مپ در سایت، جریمهای از طرف گوگل برای شما ایجاد نمی کند. اما به طور قطع می توان گفت داشتن آن در سایت برای شما مفید است. ساخت سایت مپ یکی از موارد بسیار با اهمیت برای سئو است.
فرض کنید شما برای بهینه سازی سایت خود دائما در حال انتشار مقالات مفید هستید که طبق یک برنامه و نظام بندی مشخص در سایت قرار می دهید. اما نقشه سایت ندارید. در این حالت ربات های گوگل نمی توانند مقالات شما را به خوبی شناسایی و فهرست بندی کنند و زحمات شما به باد خواهد رفت.
شما می توانید با ایجاد سایت مپ و معرفی آن به گوگل، سئو سایتتان را تا حد زیادی بهبود ببخشید. علت آن هم این است که گوگل با دیدن نقشه سایت، موضوع اصلی وب سایت شما را بهتر میتواند درک کند و این موضوع به بهتر شدن سئو سایت کمک شایانی میکند.
سایت مپ برای چه کسانی مناسب است؟
با وجود اینکه ایجاد سایت مپ ضروری نیست و نداشتن آن از جانب گوگل برای سایت شما امتیاز منفی به دنبال نخواهد داشت، اما اگر به فکر بهبود سئو سایت خود هستید، به شدت ساخت سایت مپ را به شما پیشنهاد میکنیم.
همچنین اگر جدیدا سایت خود را راه اندازی کردهاید یا هنوز نتوانستهاید فرصت مناسبی برای ساخت لینک داخلی و لینک خارجی پیدا کنید. و یا اگر سایت بزرگ و پر محتوایی دارید که تعداد صفحات آن زیاد است. یا اگر مرتبا محتوای خود را آپدیت میکنید و می خواهید گوگل هربار به سرعت از بروز رسانی های شما مطلع شود. در همه این حالت ها پیشنهاد می کنیم تا بی هیچ قید و شرطی، برای ساخت نقشه سایت خود اقدام کنید.
معرفی انواع نقشه سایت
میتوان از لحاظ ساختاری نقشه سایت را به چند دسته تقسیم کرد. در این بین، دو دسته جزو مهمترین آنها هستند که اکثرا امروزه توسط وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرند: سایت مپ HTML و XML. در ادامه ی مقاله به معرفی و بررسی این دو مورد خواهیم پرداخت.
نقشه سایت XML
سایت مپ XML مختص به رباتها و خزندههای جستجوگر گوگل است. به این معنا که این نوع سایت مپ تنها برای نمایش محتواهای سایت به موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد و کاربران سایت نمی توانند آن را ببینند.
هدف از طراحی نقشه برای سایت، راهنمایی و هدایت ربات های جستجوی گوگل است و نقشه سایت XML در واقع همان فرمت پیش فرضی است که غالبا سایت ها از آن استفاده میکنند. شما با ایجاد این نقشه به خزندهها پیام می فرستید که سایت شما چه تعداد صفحه و چه محتوایی دارد.
علاوه بر آن، هر تغییری در صفحات شما صورت گیرد، از طریق این سایت مپ به گوگل اطلاع رسانی می شود. به این طریق گوگل در سریع ترین زمان ممکن میتواند وب سایت شما و محتوای آن را بررسی کند و در نتیجه تاثیر مثبتی بر سئوی سایتتان داشته باشد.
این تاثیر مثبت به حدی است که بعضی از وب سایت ها برای ایندکس بهتر محتوا، برای ویدئو و تصاویر سایت خود نیز به صورت جداگانه نقشه سایت ثبت میکنند. که هر دو آنها یعنی سایت مپ تصاویر و سایت مپ ویدیو را هم می توان با فرمت XML در سایت ثبت کرد که این کار مزایای زیادی نیز دارد:
- در صفحات جستجو گوگل اطلاعات بیشتری در مورد ویدیوهای سایت شما قرار می گیرد.
- احتمال قرار گرفتن محتوای تصویری شما در Google Image و Google Video افزایش می یابد.
- مخاطب بیشتری جذب می کنید.
- فهرست بندی و ایندکس بهتری برای محتوای تصویری سایت خود خواهید ساخت.
نقشه سایت HTML
همانطور که گفته شد فرمت پیش فرض سایت مپ، xml است. اما فرمت دیگری نیز برای این فایل وجود دارد که توسط بعضی از سایت های بزرگ مانند فروشگاه های اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد. نقشه سایت HTML این امکان را به سایت ها می دهد تا بتوانند بخش های مختلف سایت خود را بهتر و راحت تر به مخاطب هدف معرفی کنند.
از این طریق، کاربران میتوانند به راحتی و به دور از ظاهر گیج کنندهای که سایت ها ممکن است داشته باشند، به بخش مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. نقشه سایت HTML به زبان نشانه گذاری خاصی که اصطلاحا به آن ابرمتنی (Hypertext Markup Language) گفته می شود، نوشته شده است.
این نقشه سایت حاوی اطلاعات صفحات سایت است و این امکان را به مخاطب می دهد تا به قسمتهای مختلف آن دسترسی پیدا کند و بهصورت دقیقتر از مسیر و صفحات سایت آگاه شوند. همچنین از طریق این نقشه، برگه های سایت شما با لینک سازی داخلی به هم وصل می شوند و در آخر رتبه سایت شما در گوگل بهبود پیدا میکند.
نقشه سایت با فرمت html صرفا برای کاربران نیست و بلکه موتورهای جستجو را نیز کمک می کند که درون صفحات شما راحت تر بخزند. برای بهبود سئو پیشنهاد می شود که هر دو نقشه xml و html را برای وب سایت خود داشته باشید.
چگونه برای سایت خود سایت مپ بسازیم؟
فرایند ساخت نقشه سایت و ثبت و در دسترس قرار دادن آن برای ربات های جستجوگر کار آسانی است. البته این کار بستگی به این امر دارد که شما برای سایت خود از چه نوع سیستم مدیریت محتوایی (CMS) استفاده کنید.
ساخت نقشه سایت با وردپرس
بهترین راه برای ساخت نقشه سایت وردپرسی استفاده از افزونه های مخصوصی مانند yoast seo ، rank math و Google XML Sitemaps است. این افزونه ها مجانی هستند و به طور اختصاصی برای سایت های وردپرسی ساخته شدهاند تا به وسیله آنها نقشه سایت ایجاد شود.
اما با این وجود اگر یکی از افزونه های یوآست یا رنک مث را روی سایت خود نصب کردهاید، نیازی به نصب افزونه آخر ندارید. با نصب این افزونه های مجانی و قدرتمند روی وب سایتتان، به شکل خودکار برای شما نقشه سایت ساخته می شود و به این صورت لازم نیست که شما برای ایجاد این نقشه کار خاصی انجام دهید. افزونه های وردپرسی به طور خودکار برای شما این کار را انجام خواهند داد. حتی در آینده نیز در صورت بروزرسانی سایت شما، این پلاگین ها به طور خودکار صفحات و محتواهای جدید سایت را به این نقشه اضافه خواهند کرد.
ساخت نقشه سایت با ابزارهای جانبی
ایجاد سایت مپ با ابزارهای آنلاین در صورتی برای شما مناسب است که سایت شما سیستم مدیریت محتوا یا CMS اختصاصی داشته باشد و همچنین هیچ پلاگینی نیز برای ساخت نقشه سایت در آن قرار داده نشده باشد.
حال اگر از وردپرس استفاده نمی کنید و یک CMS به خصوص دارید، نیاز به نگرانی نیست. هرچند کارتان کمی سخت می شود اما راه حل مناسب برای این موضوع نیز وجود دارد.
ابزارهای گوناگونی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها فایل مپ خود را ایجاد کنید. اما به طور کلی بهترین روش این است که خود نرم افزار سایتتان این نقشه را برای شما تولید کند.
شما می توانید URLهای وب سایت خود را از دیتابیس استخراج کرده و سپس آنها را به صفحه نمایش سرور خود ارسال نمایید. اما استفاده از ابزارهای جانبی نیز روشی است که می توانید امتحان کنید.
ابزارهایی مانند xml-sitemaps وجود دارند که در کوتاه ترین زمان و تنها با دریافت آدرس سایت شما، نقشه سایت آن را برای شما خواهند ساخت.
ابزارهای آنلاین دیگری نیز مانند MINDMUP ، WRITEMAPS ، POWERMAPPER ، DYNOMAPPER ، SLICKPLAN و MINDNODE وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید و بعد از چند ثانیه فایل آماده سایت مپ خود را تحویل بگیرید.
سایت مپ خبری چیست؟
گوگل نیوز، بخشی است که پس از حادثه یازده سپتامبر سال 2001 توسط گوگل ایجاد شد. این سرویس گوگل در واقع جدیدترین و داغ ترین اخبار روز دنیا را در اختیار کاربران قرار می دهد. سایت مپ خبری نیز ابزاری است که محتواهای مورد تایید Google News را بررسی و پیدا می کند.
این نقشه به کارشناسان سئو این امکان را می دهد تا محتوای ارسال شده به گوگل نیوز را به خوبی مدیریت کنند. شما میتوانید در سایت خود یک نقشه جداگانه برای قسمت خبر بسازید تا موتورهای خزندهی گوگل به طور منظم اخبار جدید را پیدا و در فهرست اخبار گوگل جا بدهند.
دقت داشته باشید که برای قرار گرفتن خبرها در این قسمت از گوگل، نیاز دارید تا علاوه بر نقشه سایت عمومی خود، یک مپ جداگانه نیز برای محتواهای بخش خبری سایتتان ایجاد کنید. زیرا فایل عمومی سایت مپ شما تگ های متفاوتی با فایل های خبری ارسالی به Google News دارد.
نکات مهم در ساخت سایت مپ خبری
در ایجاد نقشه سایت خبری باید به چند نکته توجه داشته باشید که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.
دقت کنید که گوگل نیوز به همان اندازهای که در سایت ها می خزد، در نقشه های سایت خبری نیز خزش انجام می دهد. پس اخبار خود را بروز رسانی کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که لزومی ندارد با هر بار آپدیت، سایت مپ خبری جدیدی درست کنید.
شما این امکان را دارید که تا 1000 تگ را به یک نقشه سایت خبری اضافه کنید اما برای بیشتر از این تعداد، باید سایت مپ خود را به چند سایت مپ کوچکتر تقسیم نمایید تا فهرست آن بهتر مدیریت شود.
و آخرین نکنه اینکه توجه داشته باشید نقشه سایت نهایی شده شما باید آدرس اخباری که در دو روز گذشته در سایت انتشار پیدا کردهاند را شامل شود. خبری که بیش از دو روز از نشر آن می گذرد را از نقشه سایت خود حذف کنید.
تگ های مورد استفاده در سایت مپ XML چه مفهومی دارد؟ (+نمونه)
توجه داشته باشید که برای اینکه سایت شما به وسیله خزندهها قابل بررسی باشد، باید بر اساس اصول و قواعد سایت Sitemap.org برای وب سایت خود نقشه بسازید. در ادامه به معرفی و توضیح برخی تگ ها در یک نمونه از کد XML سایت مپ می پردازیم:
-
تگ xml:
از این تگ برای شروع کد XML استفاده شده و از آن به عنوان یک تگ الزامی یاد می شود. لازم به ذکر است که در این تگ، ورژن های XML و encoding نیز مشخص می شوند.
-
تگ url:
این تگ نیز از تگ های الزامی به شمار می رود که از آن برای نوشتن آدرس هر صفحه استفاده می شود.
-
تگ lastmod:
جزو تگ های اختیاری است که با آن آخرین تاریخ آپدیت برگه را نشان می دهند.
-
تگ priority:
این تگ نیز یک تگ اختیاری است. برای مشخص کردن میزان اولویت و اهمیت یک برگه از این تگ استفاده می کنند.
-
تگ urlset:
این تگ تنها یک بار در کد و برای مشخص نمودن فضای داده های ترکیبی، استفاده می شود.
-
تگ loc:
این تگ الزامی برای مشخص کردن آدرس هر صفحه کاربرد دارد. دقت کنید تعداد کاراکترهای شما برای آدرس نباید بیشتر از ۲۰۴۸ شود.
-
تگ changefreq:
تگی اختیاری است که از طریق آن میتوانید برای ربات های جستجو گوگل تعیین کنید که هر صفحه چه میزان بروزرسانی دارد. مقادیری که این تگ می پذیرد شامل: ساعتی، هفتگی، روزانه، ماهانه، سالانه، همیشه و هرگز است.
نمونه نقشه سایت XML که مربوط به سایت پانا مارکتینگ است را در زیر مشاهده می کنید. همانطور که می بینید، خط اول اجباری و برای همه سایت ها یکسان است. یعنی همه محتویات داخل تگ urlset. بعد از آن یک تگ url باز می کنیم و داخل آن یک تگ loc قرار می دهیم که آدرس هر صفحه خود را در داخل این تگ باید بگذاریم. سپس در صورت دلخواه در خط بعدی یک تگ lastmod هم قرار می دهیم و در پایان تگ url را می بندیم. این کار را برای تمامی آدرس صفحات خود انجام می دهیم و آن ها را لیست می کنیم. در پایان نیز تگ urlset را می بندیم و تمام. به تصویر زیر دقت کنید و مطابق آن برای خود یک نقشه سایت XML بسازید:
بررسی عملکرد و خطاهای رایج نقشه سایت
امروزه ابزارهای گوناگونی برای بررسی میزان اعتبار و عملکرد سایت مپ وجود دارد.
به طور مثال ابزارهایی مانند Screaming Frog، [1] Sitemap Validator و SeoSiteCheck up از این جمله هستند. البته لازم به ذکر است که سرچ کنسول در این زمینه می تواند اطلاعات و جزئیات دقیقتری را در اختیار ما قرار دهد. پس گزینه بهتر این است که به وسیله این ابزار عملکرد نقشه سایت خود را بررسی کنیم.
برای دیدن خطاهای نقشه سایتتان، ابتدا به حساب گوگل سرچ کنسول بروید و آمار مربوط به sitemap خود را مشاهده کنید. در این قسمت تعداد صفحات، تصاویر، ویدیوها و به طور کلی تمام محتویات سایت شما که در گوگل فهرست بندی شدهاند، وجود دارد. پس از یک بررسی کوتاه در صورتی که سایت مپ شما خطایی داشته باشد، گوگل با فرستادن یک پیام دلیل وقوع آن را نشان خواهد داد. در ادامه به چند مورد از این خطاها و راه حل مناسب آنها اشاره خواهیم کرد:
خطای URLs not Accessible
این خطا نشان می دهد که گوگل برای دسترسی به تعدادی از URLهای موجود در نقشه سایت شما، به مشکل برخورده است. برای برطرف کردن این خطا، ابتدا اطمینان حاصل فرمایید که آدرس صفحه مورد نظر به شکل درستی در سایت مپ وارد شده است. سپس با بررسی محتوای فایل robots.txt مطمئن شوید که به صورت ناخواسته از دسترسی خزندههای گوگل به صفحه مورد نظر جلوگیری نکردهاید.
خطای Invalid Attribute Value
این خطا به علت وجود تگهای نادرست در نقشه سایت رخ می دهد. این امکان وجود دارد که یک تگ در نقشه شما نامناسب باشد و به همین خاطر گوگل قادر به شناسایی آن نباشد. شما می توانید با بررسی محتوای درون فایل سایت مپ خود خطاها و هشدارهای موجود را رفع نمایید.
خطای URLs not followed
این خطا به صورت کلی بیانگر این است که گوگل قادر نیست سایت مپ شما را کامل بررسی کند. علت این موضوع می تواند تعداد زیاد ریدایرکت های برخی آدرس ها باشد. برای رفع این خطا می توانید URLهای تازهای را در نقشه سایت خود جایگزین کنید.
خطای Parsing Error
پیغام این خطا در صورتی برای شما فرستاده می شود که در کدهای سایت مپتان خطای دستوری موجود باشد. برای رفع این خطا به سایت شناسایی دستورات اشتباه سایت مپ رجوع کرده و آن را بررسی نمایید.
خطای Temporary error
یکی دیگر از خطاهایی که در نقشه سایت ممکن است با آن مواجه شوید، خطای Temporary Error است. جای نگرانی نیست زیرا این خطا یک ارور موقت است که به طور خودکار از بین میرود. اگر پس از مدتی همچنان باقی ماند، شما می توانید سایت مپ خود را بار دیگر به گوگل معرفی کنید.
خطای Incorrect namespace
این خطا می تواند به علت استفاده از یک تگ نامناسب و یا حتی ناشناس در محتوای نقشه سایت ایجاد شده باشد. همچنین دقت کنید که لینکهای دارای غلط املایی نیز می توانند باعث بروز این خطا شوند. با بررسی پروتکل های گوگل، می توانید سایت مپ خود و آدرس مقصد لینک ها را چک نمایید.
خطای Leading whitespace
همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، باید حتماً در ابتدای فایل سایت مپ ورژن XML درج شده باشد. اگر غیر از این باشد موتورهای گوگل از خواندن و شناسایی محتوای آن جلوگیری میکنند. شما می توانید برای برطرف کردن این خطا، فایل نقشه سایت خود را تصحیح نمایید.
خطای Compression Error
Compression Error از دیگر خطاهایی است که ممکن است با آن مواجه شوید. دلیل رخ دادن این خطا این است که شما نقشه سایت خود را فشردهسازی کردهاید. برای برطرف شدن این مشکل، به راحتی آن را از حالت فشرده خارج سازید و بار دیگر به گوگل معرفی نمایید.
خطای Empty Sitemap
این خطا بیانگر خالی بودن سایت مپ می باشد. زمانی که این خطا را مشاهده کردید یعنی ربات ها و موتورهای جستجو گوگل نتوانستهاند هیچکدام از لینک های داخل سایت شما را شناسایی و بررسی کنند. در این حالت فایل خود را کامل کرده و بار دیگر آن را به گوگل سرچ کنسول معرفی نمایید. این احتمال را نیز در نظر بگیرید که شاید فایل شما کدهای ناشناسی را داراست که برای گوگل قابل خواندن نیست.
روش مشاهده سایت مپ هر سایت
روش مشاهده نقشه سایت تا حد زیادی به سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده شما بستگی دارد. و اینکه از کدام روش برای ساخت سایت مپ خود استفاده کردهاید. اما نقشه سایت ها عموما در site.com/sitemap.xml قرار دارد. اگر اطلاعی ندارید که سایت مپ شما در کجا قرار دارد، می توانید از ابزارهای مختلفی مانند ابزار seositecheckup استفاده کنید. همچنین می توانید در سطح وب، نمونه هایی از نقشه سایت های ساخته شده را مشاهده کنید.
چگونه سایت مپ خود را به گوگل معرفی کنیم؟
طبیعی است که هنگامی که کسب و کار جدیدی به گوگل اضافه می شود، موتورهای جستجوگر اطلاعات محدود و ناچیزی از آن داشته باشند. و در نتیجه مخاطبان اندکی به سمت آن جذب شوند. شما باید محتوا و ماهیت سایت خود را به ربات های گوگل معرفی و اثبات کنید تا بتوانید از امکانات گسترده آن بهره مند شوید. تایید و معرفی وب سایت به گوگل برای سئو و بخش بازاریابی سایت بسیار مهم محسوب می شود.
برای معرفی وب سایت خود به گوگل شما در قدم اول باید بررسی کرده و تصمیم بگیرید که موتورهای جستجو در کدام صفحات سایت شما باید بخزند. سپس وقت آن است که درباره نوع فرمت نقشه سایت خود تصمیم بگیرید. شما این امکان را دارید که سایت مپ خود را به صورت دستی بسازید و یا اینکه از ابزارهای جانبی موجود در سطح وب استفاده نمایید. در آخر نیز می توانید برای ثبت نقشه سایت خود در گوگل اقدام فرمایید.
نحوه ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل
شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید بدانید سرچ کنسول (Google Search Console) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در واقع این ابزار یکی از ابزارهای رایگانی است که گوگل آن را ارائه داده تا افرادی که سایت دارند بتوانند جایگاه صفحات خود را در آن ارتقا دهند. از این طریق گوگل می تواند با سرعت و کارایی بیشتری محتویات سایت شما را ایندکس کند.
پس بهتر است ابتدا سایتتان را به سرچ کنسول وصل کنید و بعد از آنکه آن را فعال نمودید، از بخش ایندکس گزینه Sitemap را انتخاب و فرم add a new sitemap را تکمیل کنید. دقت کنید که نباید آدرس url کامل سایت خود را در آنجا وارد کنید. بلکه فقط همان نامک مربوط به سایت مپ را در قسمت فرم تایپ کنید. یعنی هرچیزی که بعد از آدرس سایت شما و علامت بک اسلش می آید ( قسمت سبز رنگ) : https://panamarketing.ir/sitemap.xml
پس از ثبت آدرس سایت مپ خود در کادر، بسته به تعداد لینکهای موجود در سایت شما طی مدت زمانی همه محتوای شما در گوگل فهرست بندی خواهد شد. به این طریق نقشه سایت شما به سرچ کنسول اضافه می گردد.
محدودیت های سایت مپ
هرچند مزیت های فراوان سایت مپ آن را به یکی از ابزارهای ضروری برای بهبود سئو سایت تبدیل کرده است اما ایراداتی هم در آن وجود دارد که ما در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.
اندازه محدود حجم
طبق قاعدهای که برای سایت مپ وجود دارد، هر یک فایل xml می تواند تنها تا 50 هزار آدرس خود بگنجاند. که گوگل برای حل این مشکل اعلام کرد توسعه دهندگان وب می توانند در چندین فایل XML مستقل و جداگانه محتوای وب سایت خود را قرار دهند و در مرحله آخر، فایلهای گوناگون xml را در یک لیست xml دیگر ایندکس کنند.
تمام آدرس ها بررسی نمیشوند
مورد دیگری که جزو ایرادات نقشه سایت محسوب می شود، عدم توانایی سایت مپ در بررسی تمامی آدرس های موجود در یک ساختار است. هنگامی که فایل sitemap.xml ذخیره می شود، ربات های جستجوگر گوگل محتویات داخل فایل را ایندکس میکنند. با این حال یک فایل سایتمپ به تنهایی نمیتواند تمام آدرس هایی که داخل یک ساختار هستند را به خزنده ها معرفی نماید.
بی تاثیر در پیشرفت جایگاه وب سایت
در ادامه اگر خزنده ها نتوانند به برگه های سایت دسترسی داشته و آنها را بررسی نمایند، موتورهای جستجوگر گوگل نیز این امکان را نخواهند داشت که آن صفحات را رتبه بندی کنند. این در حالی است که نقشه سایت پیغامی است برای ربات های جستجو که به آنها می گوید اینجا محتوایی وجود دارد.
سایت مپ نیز مانند ابزارهای دیگر سئوی سایت، اصول و قواعد خاص خود را دارد. این ابزار باید بتواند صفحات را دریافت کرده و محتوا و اطلاعات درون آن را در بانک اطلاعاتی جستجوگر گوگل ثبت کند. به چه صورت؟
سایت مپ ساختاری شبیه به ساختار درختی از سایت شما می سازد که مانند فهرست بندی یا همان ایندکس عمل کرده و تمامی برگه های سایت شما را به ربات های گوگل معرفی می کند.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم دو نوع نقشه سایت وجود دارد: نقشه سایت کاربران (HTML ) و نقشه سایت موتورهای جستجو ( XML ). سایت مپ برای بهبود سئو سایت نقش حیاتی دارد اما در صورتی که خزنده ها این امکان را داشته باشند تا صفحات سایت را بررسی نمایند.
جمع بندی
در این مقاله سعی داشتیم تا علاوه بر معرفی سایت مپ، مزیت ها و ایرادات آن را نیز بررسی کنیم. به یاد داشته باشید که این نقشه، راه را به موتورهای جستجوگر گوگل نشان میدهد تا مطالب سایت شما راحتتر و سریعتر ایندکس کنند.
ایندکس شدن صفحات نیز باعث می شود سایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه دریافت کند. همچنین سایت مپ یکی از کارآمدترین روش هایی است که می توان به وسیله آن سئوی سایت را بهبود بخشید. پس میتوان گفت که این نقشه عضوی ضروری در طراحی سایت به شمار می رود و داشتن آن کمک فراوانی به کسب و کار شما می کند. مطالعه بیشتر
نمونه نقشه سایت HTML
در اینجا یک نمونه نقشه سایت HTML را می بینید که به سادگی از لینک به تمامی صفحات مهم ما تشکیل شده است. شما نیز کافی است تا یک صفحه به نام سایت مپ در سایت خود ایجاد کنید و سپس تمامی URL های صفحات مهم خود را در آن با انکرتکست دلخواه تان قرار دهید.
خدمات سئو شهرها
- خدمات سئو تهران
- خدمات سئو مشهد
- خدمات سئو تربت حیدریه
- خدمات سئو بابل
- خدمات سئو کرمانشاه
- خدمات سئو شهرکرد
- خدمات سئو اردبیل
- خدمات سئو کاشان
- خدمات سئو قم
- خدمات سئو ساری
- خدمات سئو رامسر
- خدمات سئو رفسنجان
- خدمات سئو شاهرود
- خدمات سئو اراک
- خدمات سئو نیشابور
- خدمات سئو اهواز
- خدمات سئو کرمان
- خدمات سئو زنجان
- خدمات سئو شیراز
- خدمات سئو همدان
- خدمات سئو قزوین
- خدمات سئو سمنان
- خدمات سئو خرم آباد
- خدمات سئو سنندج
- خدمات سئو ارومیه
- خدمات سئو یزد
- خدمات سئو رشت
- خدمات سئو گرگان
- خدمات سئو بندرعباس
- خدمات سئو چابهار
- خدمات سئو بوشهر
- خدمات سئو زاهدان
- خدمات سئو ایلام
- خدمات سئو بجنورد
- خدمات سئو تبریز
- خدمات سئو جزیره کیش
- خدمات سئو اصفهان
- خدمات سئو کرج
- خدمات سئو بیرجند
- خدمات سئو سبزوار
- خدمات سئو قاین
طراحی سایت شهرها
- طراحی سایت تهران
- طراحی سایت مشهد
- طراحی سایت کرج
- طراحی سایت تربت حیدریه
- طراحی سایت اصفهان
- طراحی سایت بابل
- طراحی سایت کرمانشاه
- طراحی سایت شهرکرد
- طراحی سایت اردبیل
- طراحی سایت کاشان
- طراحی سایت قم
- طراحی سایت ساری
- طراحی سایت رامسر
- طراحی سایت رفسنجان
- طراحی سایت شاهرود
- طراحی سایت اراک
- طراحی سایت نیشابور
- طراحی سایت اهواز
- طراحی سایت کرمان
- طراحی سایت زنجان
- طراحی سایت شیراز
- طراحی سایت همدان
- طراحی سایت قزوین
- طراحی سایت سمنان
- طراحی سایت خرم آباد
- طراحی سایت سنندج
- طراحی سایت ارومیه
- طراحی سایت یزد
- طراحی سایت رشت
- طراحی سایت گرگان
- طراحی سایت بندرعباس
- طراحی سایت چابهار
- طراحی سایت بوشهر
- طراحی سایت زاهدان
- طراحی سایت ایلام
- طراحی سایت بجنورد
- طراحی سایت تبریز
- طراحی سایت جزیره کیش
- طراحی سایت سبزوار
- طراحی سایت بیرجند
- طراحی سایت قاین
طراحی سایت در خارج کشور
دوره سئو شهرها
- آموزش سئو تربت حیدریه
- آموزش سئو بابل
- آموزش سئو کرمانشاه
- آموزش سئو شهرکرد
- آموزش سئو اردبیل
- آموزش سئو کاشان
- آموزش سئو قم
- آموزش سئو ساری
- آموزش سئو رامسر
- آموزش سئو رفسنجان
- آموزش سئو شاهرود
- آموزش سئو اراک
- آموزش سئو نیشابور
- آموزش سئو اهواز
- آموزش سئو کرمان
- آموزش سئو زنجان
- آموزش سئو شیراز
- آموزش سئو همدان
- آموزش سئو قزوین
- آموزش سئو سمنان
- آموزش سئو خرم آباد
- آموزش سئو سنندج
- آموزش سئو ارومیه
- آموزش سئو یزد
- آموزش سئو رشت
- آموزش سئو گرگان
- آموزش سئو بندرعباس
- آموزش سئو چابهار
- آموزش سئو بوشهر
- آموزش سئو زاهدان
- آموزش سئو ایلام
- آموزش سئو بجنورد
- آموزش سئو تبریز
- آموزش سئو جزیره کیش
- آموزش سئو اصفهان
- آموزش سئو کرج
- آموزش سئو سبزوار
- آموزش سئو تهران
- آموزش سئو بیرجند
- آموزش سئو قاین
دوره دیجیتال مارکتینگ شهرها
- آموزش دیجیتال مارکتینگ تربت حیدریه
- آموزش دیجیتال مارکتینگ بابل
- آموزش دیجیتال مارکتینگ کرمانشاه
- آموزش دیجیتال مارکتینگ شهرکرد
- آموزش دیجیتال مارکتینگ اردبیل
- آموزش دیجیتال مارکتینگ کاشان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ قم
- آموزش دیجیتال مارکتینگ ساری
- آموزش دیجیتال مارکتینگ رامسر
- آموزش دیجیتال مارکتینگ رفسنجان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ شاهرود
- آموزش دیجیتال مارکتینگ اراک
- آموزش دیجیتال مارکتینگ نیشابور
- آموزش دیجیتال مارکتینگ اهواز
- آموزش دیجیتال مارکتینگ کرمان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ زنجان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ شیراز
- آموزش دیجیتال مارکتینگ همدان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ قزوین
- آموزش دیجیتال مارکتینگ سمنان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ خرم آباد
- آموزش دیجیتال مارکتینگ سنندج
- آموزش دیجیتال مارکتینگ ارومیه
- آموزش دیجیتال مارکتینگ یزد
- آموزش دیجیتال مارکتینگ رشت
- آموزش دیجیتال مارکتینگ گرگان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ بندرعباس
- آموزش دیجیتال مارکتینگ چابهار
- آموزش دیجیتال مارکتینگ بوشهر
- آموزش دیجیتال مارکتینگ زاهدان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ ایلام
- آموزش دیجیتال مارکتینگ بجنورد
- آموزش دیجیتال مارکتینگ تبریز
- آموزش دیجیتال مارکتینگ جزیره کیش
- آموزش دیجیتال مارکتینگ کرج
- آموزش دیجیتال مارکتینگ قاین
- آموزش دیجیتال مارکتینگ سبزوار
- آموزش دیجیتال مارکتینگ بیرجند
- آموزش دیجیتال مارکتینگ اصفهان
- آموزش دیجیتال مارکتینگ تهران
آژانس دیجیتال مارکتینگ شهرها
- آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران
- آژانس دیجیتال مارکتینگ تهران
- آژانس دیجیتال مارکتینگ بابل
- آژانس دیجیتال مارکتینگ کرمانشاه
- آژانس دیجیتال مارکتینگ شهرکرد
- آژانس دیجیتال مارکتینگ اردبیل
- آژانس دیجیتال مارکتینگ کاشان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ قم
- آژانس دیجیتال مارکتینگ ساری
- آژانس دیجیتال مارکتینگ رامسر
- آژانس دیجیتال مارکتینگ رفسنجان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ شاهرود
- آژانس دیجیتال مارکتینگ اراک
- آژانس دیجیتال مارکتینگ نیشابور
- آژانس دیجیتال مارکتینگ اهواز
- آژانس دیجیتال مارکتینگ کرمان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ زنجان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ شیراز
- آژانس دیجیتال مارکتینگ همدان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ قزوین
- آژانس دیجیتال مارکتینگ سمنان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ خرم آباد
- آژانس دیجیتال مارکتینگ سنندج
- آژانس دیجیتال مارکتینگ ارومیه
- آژانس دیجیتال مارکتینگ یزد
- آژانس دیجیتال مارکتینگ رشت
- آژانس دیجیتال مارکتینگ گرگان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ بندرعباس
- آژانس دیجیتال مارکتینگ چابهار
- آژانس دیجیتال مارکتینگ بوشهر
- آژانس دیجیتال مارکتینگ زاهدان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ ایلام
- آژانس دیجیتال مارکتینگ بجنورد
- آژانس دیجیتال مارکتینگ تبریز
- آژانس دیجیتال مارکتینگ جزیره کیش
- آژانس دیجیتال مارکتینگ اصفهان
- آژانس دیجیتال مارکتینگ کرج
- آژانس دیجیتال مارکتینگ سبزوار
- آژانس دیجیتال مارکتینگ قاین
- آژانس دیجیتال مارکتینگ بیرجند
- آژانس دیجیتال مارکتینگ تربت حیدریه
مشهد
دوره های اصلی
- دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ
- دوره جامع آموزش طراحی سایت
- دوره جامع آموزش سئو
- دوره جامع آموزش تولید محتوا
- دوره جامع آموزش وردپرس
- دوره جامع آموزش المنتور پرو
- دوره جامع آموزش امنیت سایت
- دوره جامع آموزش سئو بین الملل سایت دو و چند زبانه
- دوره جامع آموزش افزایش سرعت سایت
- دوره جامع آموزش لینک سازی
- دوره جامع آموزش گوگل سرچ کنسول
- دوره جامع آموزش وبمستران پولساز
- دوره جامع آموزش اینستاگرام
ارزان
رایگان
- فیلم و ویدیو رایگان بازاریابی اینترنتی
- فیلم و ویدیو رایگان ساخت سایت
- فیلم و ویدیو رایگان بهینه سازی سایت
- فیلم و ویدیو رایگان تولید محتوا
خدمات
- طراحی سایت فوری و سریع
- خدمات افزایش و بهبود امنیت سایت
- آنالیز و تحلیل فنی سئو وب سایت
- مشاوره سئو
- طراحی سایت آموزشی
- طراحی سایت شرکتی
- طراحی سایت فروشگاهی
- طراحی سایت حرفه ای
- طراحی سایت وردپرسی
- طراحی سایت پزشکی و دندانپزشکی
- خرید سایت با قالب آماده
- شرکت خدمات حرفه ای سئو
- رپورتاژ آگهی
- خدمات لینک سازی و خرید بک لینک
- طراحی بیلبورد تبلیغاتی
- طراحی بیلبورد تبلیغاتی مشهد
- طراحی کارت ویزیت حرفه ای و لاکچری
- طراحی کارت ویزیت مشهد
- سفارش خدمات عکاسی محصول حرفه ای مشهد
- طراحی لوگو مشهد
- طراحی لوگو
صفحات اصلی
- قرارداد سئو
- قرارداد طراحی سایت
- رزومه پدرام ریاحی
- نمونه کارها
- تبلیغات
- قوانین
- همکاری با پانا مارکتینگ
- طراحی اپلیکیشن
- طراحی گرافیک
- مدیریت شبکه های اجتماعی
- خدمات سئو
- طراحی سایت
- تماس با پانا مارکتینگ
- درباره پانا مارکتینگ
- مقالات
- فهرست پیوندهای مفید
- آزمون سئو
=======================
منابع و لینک های کاربردی
[1]: Sitemap Validator